artikel

“Komen grote containerstromen nog wel naar Rotterdam?”

Distributie

“Er worden andere dingen gevraagd van de logistiek. Niet meer het gesleep over oceanen, maar zorgen voor korte aanvoerlijnen en meer kwaliteit in dienstverlening.” De Raad voor leefomgeving en infrastructuur (Rli) brengt binnenkort een rapport uit.

“Komen grote containerstromen nog wel naar Rotterdam?”

Marike van Lier Lels is voorzitter van een commissie, die minister Melanie Schultz gaat adviseren over de logistieke kracht van Nederland in 2040. Op 8 oktober is de overhandiging op een symposium in Madurodam. In Het Financieele Dagblad neemt Van Lier Lels alvast een voorschot op het aan te leveren advies. Eerder deed ze dat in het aprilnummer van Logistiek.

Aard en type van goederen zullen veranderen

“Het is aannemelijk om te veronderstellen, dat de vervoersstromen zullen wijzigen, evenals de aard en het type van de goederen. De vraag of de grote containerstromen op termijn nog wel naar Rotterdam blijven komen, is gerechtvaardigd”, zegt de voormalig topmanager van Nedlloyd in het FD. Van Lier Lels was tevens vijf jaar lang directeur van Van Gend & Loos en daarna COO van Schiphol. Vanaf 2005 vervult ze diverse commissariaten, onder andere bij Maersk, Connexxion, KPN, Reed Elsevier en USG People. Driemaal werd de ingenieur in scheepsbouw- en rederijkunde uitgeroepen tot machtigste vrouw van Nederland.

Internaliseren van maatschappelijke kosten

Volgens Van Lier Lels moeten we niet zenuwachtig worden van het internaliseren van maatschappelijk kosten, die transport en logistiek met zich mee brengen. “Als andere landen dat wel doen, zetten we onszelf op achterstand. De vraag is of je dan nog steeds alles over de hele wereld wil verslepen. Als iedereen daarmee stopt, verandert de concurrentiepositie niet. Wel verbetert de leefomgeving en de gezondheid van ons allemaal. Dat leidt ook tot economische groei.”

Korte aanvoerlijnen door meer hergebruik

Logistiek moet veel doordachter, stelt de topbestuurder in haar advies. “Samenwerken in de hele supply chain en samen investeren in de productieketen. Bedrijven zoeken elkaar op en verbinden zich met elkaar. Door meer hergebruik van grondstoffen en materialen ontstaan kortere aanvoerlijnen. In de circulaire economie komt de industrie weer terug, dichterbij de klant. We gaan bezit naar gebruik. Servicelogistiek wordt heel belangrijk. Door retourstromen ontstaan andere logistieke ketens.”

Nu anticiperen op andere vervoersconcepten

Vanuit dit perspectief ziet Van Lier Lels de haven van Rotterdam veranderen van een grote containeroverslaglocatie naar een recycling-hub voor bijvoorbeeld smartphones en tablets uit heel Europa. “Van daaruit worden de materialen gerecycled, klaar gemaakt en gedistribueerd voor hergebruik. Daar horen andere vervoersconcepten bij en we moeten daar nu op anticiperen. Als één van de weinigen zijn we goed in logistiek. Maar als we te lang wachten, gaan anderen het doen en raken we onze positie kwijt.”

Deelname aan het symposium op 8 oktober is nog mogelijk. Klik hier om aan te melden.

Reageer op dit artikel