artikel

Axon heeft transport duidelijk in beeld

Distributie Premium

Axon heeft transport duidelijk in beeld

Om televisieprogramma’s op de buis te krijgen is meer nodig dan met de afstandsbediening naar het juiste kanaal zappen. De ‘backoffice’ van de tv bestaat niet alleen uit omroeporganisaties, maar vooral uit veel ingewikkelde, high-tech apparatuur. Axon, specialist uit Gilze-Rijen, levert deze hoogwaardige en kostbare apparatuur. Schakel in het vervoer naar de klant is Transsmart, de vervoersoplossing die zorgt voor transportoptimalisering.

– tekst van de leverancier –

In de hal van het Axon-kantoor hangt een klok met een testbeeld en de woorden ‘Een moment geduld alstublieft’. De klok is een knipoog naar vroeger, want tegenwoordig worden uitzendtechnieken en -apparatuur steeds geavanceerder. Zodanig dat storingen tijdens tv-uitzendingen nauwelijks nog voorkomen. Daar levert Axon een belangrijke bijdrage aan. “Het ontwikkelen, laten produceren en uitleveren van de benodigdheden die onze klanten gebruiken in de broadcastindustrie is onze core business”, zegt logistiek manager van Axon Martin van Geffen. “Onze klanten zijn opnamestudio’s en playout centres die in opdracht van tv-kanalen uitzendingen op de kabel of in de ether zetten.” De apparatuur van Axon zorgt voor ‘modulaire interfacing en conversie van data’, zo omschrijft Van Geffen. Het zijn hoog technische processen die bij Axon achter de voordeur plaatsvinden. Simpel gezegd zorgen die op veel plekken ter wereld voor het uitzenden van beeld en geluid. En voor het opnieuw opnemen  daarvan, want de wettelijke regels in veel landen verplichten tv-kanalen weer op te nemen wat ze uitzenden.

Logistiek proces

“Ons logistieke proces is eenvoudig”, zegt Van Geffen. “Wij hebben heel veel uitbesteed, maar de aansturing is complexer. Wij werken met Globe, het ERP-systeem van Exact. In Globe komen onze inkoop en verkooporders samen. Wij produceren niet zelf, wij programmeren en versturen. De complexiteit van ons proces zit vooral in de doorlooptijden en de afstemming tussen in- en verkoop.” Dat komt door de grillige markt waarin Axon opereert, stelt Van Geffen. “Wij hebben een hele korte horizon van onze orderportefeuille, we kijken vier, hooguit zes weken vooruit. Klanten willen graag morgen hun orders verwerkt hebben zodat wij vanuit een bepaalde voorraad moeten kunnen uitleveren. Tegelijk willen we graag zo min mogelijk werkkapitaal en voorraad op de plank hebben. Daar komt bij dat de aanlevertijden van onze leveranciers wel twintig weken bedragen.” Dat sluit dus niet lekker op elkaar aan, zegt Van Geffen. “We maken op basis van historische gegevens wel forecasts en planningen en zorgen zo voor volumeflexibiliteit bij de leveranciers, maar het risico is voor ons.”

Transport in goede handen

Het aantal zendingen dat Axon dagelijks aan klanten stuurt, is klein in volume, per dag gaat het om tien tot vijftien zendingen. Maar de zendingen hebben een hoge waardedichtheid; de producten van Axon zijn kostbaar. Het transport moet daarom in goede handen zijn. Sinds augustus 2010 regelt Axon het vervoer samen met Transsmart. “Wij hadden eigenlijk geen controle over het vervoersproces”, vat Van Geffen de oude situatie samen. “Wij maakten wel netjes de pakketjes klaar om te versturen, maar elke dag om drie uur moesten we nog zorgen dat we die gingen aanmelden bij een vervoerder. Het vervoer was een ondergeschoven kindje. We moesten ervoor naar een aparte ruimte lopen om orders apart in te kloppen. Nu we met Transsmart werken, gaat dat veel soepeler. De mensen van de logistieke afdeling kunnen nu vanaf hun werkplek niet alleen de order afwerken, maar ook het vervoer aanmelden. Doe je ’s ochtends vijf orders, dan zijn die ’s ochtends ook meteen aangemeld.” En dat werkt veel efficiënter met minder foutkans, zegt de logistiek manager. “Medewerkers kunnen de aanmelding verzorgen vanuit Exact, dat we toch open hebben staan. In vier, vijf muisklikken hebben we een pakket aangemeld en een label geprint.” Bovendien is het overzichtelijker. “Want via de Transsmart cockpit in Exact is de hele organisatie meteen overal van op de hoogte doordat informatie nu beter toegankelijk is. En ook de vervoerder heeft inzicht in alle ins & outs van de zending die ligt te wachten.”

Gemakkelijker en leuker

Het transportproces bij Axon verloopt dankzij Transsmart gemakkelijker en het is er ook leuker op geworden voor de medewerkers, zegt Van Geffen. “Het gaat ook sneller. Als ik voorheen moest uitzoeken of een pakketje al verstuurd was, dan kostte het drie kwartier om orders en codes op te zoeken. Nu biedt het systeem ons een grote  beschikbaarheid van informatie, procescontrole en efficiency. We kunnen binnen de prijsafspraken met vervoerders ook steeds per zending de goedkoopste oplossing kiezen. Het proces tot aan de magazijndeur verloopt nu zo optimaal mogelijk.” En vanaf de magazijndeur komt het dankzij de vervoerder ook helemaal in orde met het pakketje. Van Geffen: “Wij kunnen dankzij de tracking-optie zien wat er gebeurt met het pakketje zodra het hier de deur uit is. Ook de klant kan dat zien. Hij krijgt een mail als het pakketje verstuurd is en kan in de gaten houden waar het uithangt in het proces. Dus wij krijgen veel minder telefoontjes van klanten die willen weten waar het pakketje blijft.” Als manager kan Van Geffen beter sturen dankzij de geoptimaliseerde informatievoorziening rondom de processen. “Ik beschik nu over managementinformatie. Het geeft mij een beter gevoel als ik niet eerst drie dossiers door moet om de gewenste informatie te krijgen. Ik heb het proces beter onder controle.”

Keuze voor Transsmart

De geïntegreerde koppeling die Transsmart heeft met Exact, heeft bijgedragen aan de keuze van Axon om het vervoersproces te optimaliseren met Transsmart. “Ook kostentechnisch was het heel interessant om voor Transsmart te kiezen”, zegt Van Geffen. “En de implementatie was eenvoudig. Je schaft een licentie aan bij Exact. Die kun je activeren en inrichten. Dat is alles, terwijl de risico’s bij implementatie relatief laag zijn, evenals de kosten.” Van Geffen is tevreden over de samenwerking met Transsmart. “Ze staan daar met twee voeten op de grond, beschikken over kennis van de vervoersmarkt en kunde van functionaliteit.” Hij kan het werken met Transsmart dan ook van harte aanbevelen. “De waarde van Transsmart in niet in geld uit te drukken. Het levert veel gemak en informatie op, dat is onbetaalbaar.”

Reageer op dit artikel