artikel

Eenvoudige manier om CO2-uitstoot te berekenen

Distributie

Binnenvaart of truck? Twee studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Van Uden een rekenmodule ontwikkeld om de CO2-uitstoot snel te berekenen.

Eenvoudige manier om CO2-uitstoot te berekenen

Uit: Logistiek Magazine april

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker aspect in de logistiek. Duurzaamheid kan leiden tot een goed imago, kostenreductie of zelfs het verschil tussen een deal of geen deal. Om verladers het juiste zetje te geven, zodat ze de truck inruilen voor het water, is kennis essentieel, bijvoorbeeld over CO2-uitstoot. De studenten Niels Hendrikse en Joran van Heyningen hebben daar wat op gevonden. Om verladers inzicht te geven welke modaliteit (water of weg) het beste ingezet kan worden als het gaat om CO2-reductie, hebben de studenten Econometrie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam de CO2-reductiecalculator ontworpen. De calculator is gemaakt in opdracht van logistiek dienstverlener Van Uden, het bedrijf dat ook eigenaar is van containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn. De verladers kunnen via de website van Van Uden berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2-uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres.

 

Postcode

Het start- of eindpunt is de haven van Rotterdam of Antwerpen. Van Heyningen: “Verladers hoeven enkel de postcode van de eindbestemming in te voeren en het aantal containers.” De module gaat uit van een schip met een capaciteit van 96 teu. Hendrikse: “De module rekent aan de hand van een ingebouwde routeplanner uit wat de beste optie is voor de reductie van CO2.” Van Heyningen: “Hoe verder het afleveradres van de binnenkomstterminal (Antwerpen of Rotterdam) is, des de groter is de kans dat er een efficiënte binnenvaartroute te vinden is via één van de terminals.”

Gehele netwerk

Hoewel het onderzoek van de studenten zich toespitste op vervoer via de containerterminal Alpherium, is het daar niet bij gebleven. De directie van Van Uden zag meteen de potentie van de rekentool in. De kracht van vervoer over het water ligt in het gebruiken van het netwerk van containerterminals in Nederland.

De tool maakt daarom gebruik van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland. “Je kunt een leuk rekenmodel ontwikkelen om je eigen terminal te promoten, maar dat werkt in de binnenvaart niet”, zegt Roderick de la Houssaye, directeur van Van Uden. “Iedereen mag het gebruiken, het staat publiek op onze site. Van Uden rekent geen kosten voor gebruik. “Ik geloof op dit moment meer in de markt groter maken dan direct concurreren met andere terminals.”

Joran van Heyningen (23)

Opleiding: Operations 
Research and Quantitative Logistics (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Processen verbeteren geeft hem veel voldoening. In de logistieke sector zijn veel van deze complexe vraagstukken te vinden. Hij wil gaan werken bij een consultancy bedrijf dat software maakt voor de logistieke sector.

Niels Hendrikse (21)

Opleiding: Master Operations Research and Quantitative Logistics (Erasmus Universiteit Rotterdam) Niels komt uit een logistieke familie.  Het boeit hem efficiënte oplossingen te verzinnen voor logistieke problemen. Zijn doel is een eigen transportbedrijf.

Reageer op dit artikel