artikel

Oosterberg verbetert efficiëntie dankzij route-planning

Distributie

Oosterberg, een Zutphense groothandel in verkoop van elektrotechnische producten, wilde het wagenpark effectiever en efficiënter inzetten. Zij kozen voor een geïntegreerde all-in-one-oplossing van GEO Solutions; een geïntegreerd systeem waarbij webservices gebruikt worden voor de uitwisseling van informatie tussen de verschillende systemen als mobiele applicatie, het ERP-pakket Triathlon en de planningssoftware. Hoofddoel was klanten beter bedienen en tegelijkertijd de transportkosten verlagen.

Oosterberg verbetert efficiëntie dankzij route-planning

– tekst aangeleverd door leverancier –

Oosterberg telt ongeveer 250 medewerkers, verspreid over 20 vestigingen en het hoofdkantoor is gevestigd in Zutphen. De 40 chauffeurs zorgen dagelijks voor toelevering aan klanten in Nederland.
Met het nieuwe geïntegreerd planningssysteem wil Oosterberg zijn dienstverlening optimaliseren en sturingsinformatie winnen. De applicatie moet Oosterberg en zijn klanten in staat stellen om in realtime de status van de pakketten online op te volgen: vanaf het verlaten van het magazijn tot levering bij de klant.

Dagelijks doet Oosterberg meer dan 1.400 leveringen in Nederland. Bestellingen worden geregistreerd in Triathlon, het Progress gebaseerd back-office systeem van Oosterberg. Hun leveringen worden door het nieuwe planningssysteem automatisch en optimaal ingepland. Zo kan een planner tijdens de dag de vooruitgang monitoren via een applicatie. Zodra de planning door een chauffeur als ‘volledig’ wordt gemarkeerd, kan de planning doorgestuurd worden naar een PDA. Het is mogelijk om in realtime de status van de planning te consulteren.

 

Verder maakt Oosterberg voor zijn klanten via een track & trace-applicatie de constant wijzigende prognoses (ETA) van de verstuurden pakketten beschikbaar op hun website.

Felix Bouwman, hoofd ontwikkeling en implementatie: “De efficiëntie verbeteringen en het concurrentievoordeel zijn van het grootste belang. Onze klanten kunnen hun pakketten nu in real-time opvolgen en de chauffeurs besparen tijd en zijn op hun gemak met het all-in-one- device.”

 

Oplossingen

Alle voertuigen zijn nu voorzien van een track-and-trace-unit. Deze unit verstuurt via GPRS positie- en bewegingsparameters. Verder werken alle 40 chauffeurs van Oosterberg met een ‘all-in-one-device’ die planningsupdates ontvangt en per levering status-updates stuurt. Ook kan het device leveringen uitwisselen, retours registreren en de klant laten tekenen voor ontvangst. De navigatie en mobiele CRM zijn ook op de PDA geïntegreerd, dat bespaart veel tijd voor de chauffeurs. Een Geocoder voorziet de adressen van klanten automatisch van een juiste georeferentie.

 

Overige oplossingscomponenten:
•    De planningsmodule zorgt dat er dagelijks optimale trajecten worden berekend voor de verschillende routes. Bovendien kunnen deze routes op elk moment geheroptimaliseerd worden;
•    Planningsvisualisatie: via een Gantt chart krijgt de dispatcher een dagoverzicht per chauffeur. Deze chart is gelinkt aan de kaartinterface, en laat toe om leveringsdetails op te vragen;
•    ‘Track en Trace’ interface: toont de volgorde van de te leveren pakketten alsook de gevolgde weg van de geleverde pakketten;
•    Zoekmogelijkheden: De dispatcher kan historische en actuele leveringen opzoeken en visualiseren.

 

Joost Bosman, logistiek medewerker zegt over de ontwikkelingen: “Wij wilden betere sturingsinformatie verkrijgen om het wagenpark effectiever en efficiënter in te zetten. Dankzij het all-in-one-device hebben wij dit bereikt en ook onze chauffeurs waren snel van de voordelen overtuigd. Daarnaast verwerken wij de infield verzamelde gegevens automatisch in ons informatiesysteem.”

Reageer op dit artikel