artikel

Menzies: 1.400 ton vracht per dag afhandelen

Distributie

Neushoorns, auto’s, zeilmasten; alles passeert het magazijn op Schiphol. Menzies handelt wekelijks ruim 9.000 ton luchtvracht af. Het cargoservicebedrijf gaf een kijkje achter de schermen.

Menzies: 1.400 ton vracht per dag afhandelen

Tien koeien met eindbestemming Khartoum, twee honden moeten naar Miami en in de hoek staat een x-ray machine klaar voor Zuid-Afrika. Welkom bij Menzies, een van de grootste cargoservicebedrijven op Schiphol en van Europa. Dagelijks passeert 1.400 ton aan vrachtvervoer de loods op Schiphol. Zowel in- als export wordt afgehandeld door de ruim 350 medewerkers, 24 uur per dag, zeven dan per week. Menzies gaf vorige week  een select groepje journalisten uit binnen- en buitenland een exclusief kijkje achter de schermen. De procedé is simpel: zo snel en efficiënt mogelijk de goederen uit en in het vliegtuig krijgen. De uitvoering is een stuk complexer.

WMS-systeem
Om er voor te zorgen dat de stroom goederen soepel zijn route vindt, maakt Menzies gebruik van het WMS-systeem van Cascade, dat draait op een Dell-platform.  De journalisten kregen te zien hoe Menzies omgaat met exportcargo. Veiligheid staat voorop. Laci Gavrilovic, hoofd cargo office: “Alle chauffeurs worden bij de balie gecheckt op persoonsgegevens en bedrijfsnaam. Als een bedrijf geen erkend agent is volgens de EU-wetgevingen en de cargo komt uit Nederland, dan wordt de lading niet geaccepteerd. Wij werken volgens strikte EU-regels. Is de transporteur of verzender niet bekend in de EU-database en komt de vracht van buiten de EU dan controleren we de cargo door middel van een x-ray scan of met ‘’Explosive Detection Dogs’’ en maken wij de vracht veilig voor vervoer door de lucht.

Douane
De douaneformaliteiten worden elders door de douane afgehandeld. Douaniers kunnen kan de procedure bij Menzies real-time volgen. Na het inklaren door Menzies in het ECR-systeem hebben zij 1,5 uur de tijd om de goederen alsnog te checken.  Daarna wordt de cargo automatisch ingeladen, met deze regel worden lege vliegtuigen vermeden. 

Wifi
Als alles goed is, wordt de cargo gewogen, het aantal stuks wordt genoteerd en vervolgens neergezet bij de juiste bestemming.  De bestemmingen worden weergegeven door middel van kaarten die boven de verschillende vakken hangen. Menzies werkt niet met RFID omdat de cargo niet van hen is. Wel onderzoekt het bedrijf de track en tracé mogelijkheid via wifi.  Dit systeem is op dit moment alleen bedoeld voor rijdend materiaal zodat dat wij altijd  weten waar het materiaal op Schiphol te vinden is, het grootste voordeel op dit moment is kostenbesparing in vergelijking met RFID.

Om te voorkomen dat goederen in verkeerde vliegtuigen terechtkomen, wordt iedere cargo gescand met handhelds(barcode) voordat die wordt ingepakt in boxen of op pallets.  De pallets worden voordat ze definitief worden ingeladen handmatig gecheckt door middel van een laadplan. Menzies heeft aparte (gekoelde) opslagruimtes in hun 40.000 vierkante meter grote magazijn voor organen, bloemen en planten, medicijnen en gevaarlijke stoffen. De temperatuur wordt bewaakt via sms-alert.

E link

Menzies werkt momenteel met eLink. Dit is een proefproject waarbij volledig papierloos luchtvracht wordt afgehandeld. Dit initiatief ondersteunt en verbetert het export aanleverproces en maakt het mogelijk om voor, tijdens en na aanlevering van exportzendingen de status van dit proces te zien en te sturen. De voordelen zijn dat er geen wachttijden meer zijn. Binnen vijf minuten is de chauffeur klaar. Alle vrachtinformatie komt op een pasje te staan, een Smartcard, die wordt gelinkt aan de chauffeur. “De eerste pilotresultaten wijzen uit dat er een tijdsbesparing mogelijk is van 25 procent. Wij willen uiteindelijk de informatie verzamelbak gaan worden van alle verladers en de gegevens ketenbreed gaan koppelen”, aldus Lex Werkhoven, directeur van ict-dienstverlener Cargonaut die het systeem heeft ontworpen.

Reageer op dit artikel