artikel

ASX-IBECO: koerierdienst nog beter en betrouwbaarder

Distributie

Jean-Claude Van den Berghe, directeur van ASX-IBECO: “Ik was het beu om mijn koeriers op het matje te roepen. Ondanks het systeem dat we gebruikten om de routes van onze voertuigen en koeriers te registreren, was er onder onze bestuurders nog heel wat discussie over wie op welk moment met welk voertuig had gereden. Daarom gingen we op zoek naar een voertuigvolgsysteem.”

ASX-IBECO: koerierdienst nog beter en betrouwbaarder

– artikel komt van leverancier –

ASX-IBECO weet dat snelheid in de koeriersector van groot belang is: de woorden van de klant zijn nog niet koud of er is al een chauffeur onderweg. ASX-IBECO bedient niet alleen klanten in de Benelux en een aantal andere Europese landen, ook in de maritieme sector kent iedereen het bedrijf. Dankzij de grootte van de organisatie kan ASX-IBECO kort op de bal spelen, ongeacht de wensen van de klant. Iets meer dan 100 medewerkers en een vloot van zowat 18 personenwagens, 48 lichte vrachtauto’s en 12 motorfietsen maken de dienst uiterst flexibel.

Voertuigvolgsysteem

Om hun service nog beter en betrouwbaarder te maken, voerde ASX-IBECO het voertuigvolgsysteem Suivo in. 58 voertuigen werden uitgerust met zo’n black box die de identiteit en de afgelegde weg van de koerier registreert.
Alberto Santos-Castillo, Manager Operations, is in de wolken met de nieuwe oploss¬ing: “We hebben onze ritten hertekend op basis van de Track & Trace-verslagen en historische gegevens van Suivo. Dankzij de gps-tracker zien we bovendien meteen waar een koerier zich bevindt. Zo kunnen we onze reistrajecten en ophalingen efficiënter organiseren. Dat maakt het ook voor onze chauffeurs heel wat aange¬namer: we hoeven hen niet meer te bellen om te vragen of ze in de buurt zijn voor een ophaling of levering. We kijken gewoon op de kaart van Suivo. De koeriers wor¬den minder vaak gestoord en kunnen zich beter concentreren op hun leveringen.”

Jean-Claude Van den Berghe: “Een belangrijke reden om voor Suivo te kiezen was de professionele en pragmatische instelling van de account manager. Door de talrijke functies en uitbreidingen die Suivo standaard aanbiedt, lag het mijlenver voor op de concurrentie. En ook de flexibiliteit van het systeem speelde voor ons een grote rol.”

Resultaten

De klanten van ASX-IBECO zijn onder de indruk van de nauwkeurigheid van de informatie. Het team van 5 coördinatoren kan bezorgde klanten met één blik op de Suivo-kaart geruststellen: ze zien onmiddellijk wanneer de koerier bij de klant zal aankomen.
•    3 koeriers minder in een specifieke regio
•     Minder overuren dankzij geoptimaliseerde trajecten
•    Klanten zijn onder de indruk van de nauwkeurige voorspelling van het aankomsttijdstip van de bestuurder
•    Eenvoudiger onderhoud van de voertuigenvloot
•    Beter beheer van de kilometrage per voertuig
•    Preventie van gevaarlijk rijgedrag: chauffeurs rijden voorzichtiger

Reageer op dit artikel