artikel

Allard van Langenhuijsen: ‘Onderzoek naar offshore containers

Distributie

Het talent Allard Langenhuijsen bracht voor containerspecialist Caru de meest interessante afzetmarkten in kaart voor offshore containers. Brazilië is de plek. Flexibiliteit in logistiek is nodig om de booming business aan te kunnen.

Allard van Langenhuijsen: ‘Onderzoek naar offshore containers

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine in de rubriek Talent.

 

Allard Langhuijsen zit helemaal op zijn plek bij containerbouwer Caru. De 26-jarige afgestudeerd bedrijfskundige kwam in januari 2012 bij het Rotterdamse bedrijf terecht dat wereldwijd tienduizenden containers verkoopt, verhuurd en least.  “Ik ben bij Caru terechtgekomen via het werving- en selectiebureau 24months.

Caru is een Nederlandse onderneming dat containers verhuurd aan rederijen wereldwijd en doorverkoopt aan lokale partijen. Vier jaar terug is de markt voor offshore containers opgestart.  Deze containers zijn speciaal voor de gas- en olie-industrie. Offshore containers zijn extra sterk in verband met de ruwe omstandigheden op zee. Diezelfde olie- en gasindustrie hebben een normstandaard ontwikkeld om de veiligheid te optimaliseren. Mijn taak is uit te zoeken wat voor Caru de meest interessante landen zijn om te investeren. Ik heb daarop een strategisch marktonderzoek gedaan. Een van landen met de hoogste potentie is Brazilië.  Voor mijn onderzoek ben ik de afgelopen maanden twee keer twee weken in Brazilië geweest.’Hoewel Langhuijsen begin 2013 weer de Atlantische oversteek maakt, hoeft hij zich niet permanent te vestigen in Latijns Amerikaanse land.  “Vanwege de taalbarrière, cultuur en gewoontes,  werken wij met een  lokale partner. Het hoofdkantoor staat in Santos en er is een kantoor in Macaé. De meeste offshore containers worden in Macaé geleverd. Macaé is namelijk de grootste supply haven voor de Braziliaanse offshore industrie.  Het is nu zaak om het plan commercieel succesvol te maken. Ook daar ben ik bij betrokken.”

Bouw en transport

Caru heeft zijn roots in Nederland. In Moerdijk beschikt het bedrijf over een centraal depot van 65.000 m2. Hier vindt ook de engineering plaats.  In de haven van Rotterdam heeft het bedrijf nog eens 18.000 m2 depotruimte beschikbaar. Wereldwijd beschikt Caru over tweehonderd depots. De containers worden in China gebouwd en vervolgens naar de klant getransporteerd. “We hebben geen vaste logistieke partner. We maken gebruik van alle modaliteiten en rederijen.” Om logistiek zo efficiënt te zijn, beschikken de offshore containers over dezelfde standaardmaten als de gewone maritieme containers. De containerspecialist heeft wereldwijd zo’n tienduizend containers in omloop. Hiervan is een vijfde deel  verkochte offshore containers. “Daar blijft het niet bij, meent Langenhuijsen. “In Brazilië hebben ze tot 2020 20.000 extra offshore containers nodig omdat ze nu nog veelal met de minder sterke en onveilige maritieme containers werken.”Andere interessante afzetgebieden zijn: West Afrika, Golf van Mexico (Houston) en de Noordzee regio.

Allard van Langenhuijsen (26)

#Woonachtig in Rotterdam
# Studeerde af aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, Bedrijfskunde en haalde een master in Innovation management aangevuld met finance.
#Onderzocht voor Caru  de mogelijkheden voor de afzet van offshore containers  wereldwijd. Brazilië heeft een van de hoogste potenties.
#Inmiddels werkt Caru met een lokale partner in Brazilië.

Over vijf jaar

“Nu ben ik nog in dienst bij 24months, maar wellicht dat na mijn tweede periode van acht maanden ik word overgenomen door Caru. De rol die ik nu heb stelt me in staat te bouwen aan een dynamische markt met toekomst. Over vijf jaar zie ik mezelf zeker nog werkzaam bij Caru.”

Reageer op dit artikel