artikel

Caspar Pompe: “Transportsector heeft watergas keihard nodig”

Distributie Premium

Caspar Pompe: “Transportsector heeft watergas keihard nodig”

Het talent Caspar Pompe is een vurig pleitbezorger van toepassing van schone watergastechnologie. Pompe (foto links) is er stellig van overtuigd dat niet alleen de automobielindustrie maar ook de transportsector een stuk schoner wordt met water. De transportsector kan flinke besparingen realiseren als wordt overgestapt op watergas als brandstof (of bi-fuel).

“Het is heel simpel: Watergas is gas van water. Watergas heet ook wel HHO of Brownsgas. Het is mogelijk om op verschillende manieren gas van water te maken. Dat kan door onder andere elektrolyse met lage spanning. Het watergas dat wordt gegenereerd uit deze technieken is schone energie. Door de hoge verbrandingssnelheid werkt watergas als katalysator.

Watergas wordt met de lucht mee toegevoegd aan de dieselmotor. De verbranding van de brandstof verloopt door toevoeging van watergas aanzienlijk efficiënter. Ondanks dat bij het verbranden van water de verbranding heter is, daalt de stikstofvorming door de snellere verbranding. De emissie van CO2 en roet neemt ook aanzienlijk af. Minder roet zorgt voor minder slijtage. De cilinders van de motor gaan daardoor langer mee en er is ook geen sludgevorming! Daarom zie ik, net als in de automobielindustrie, enorm veel kansen voor toepassing van de watergastechniek in de transportsector. Ook voor de heftruckmarkt zie ik mogelijkheden. De sector kan dus door toepassing van watergas in combinatie met diesel (bi-fuel) op jaarbasis een flinke kostenbesparing realiseren. Die besparing kan oplopen tot ruim meer dan tien procent. Dat scheelt de sector dus jaarlijks miljoenen euro’s. Motoren van vrachtauto’s van merken als DAF, Scania en Mercedes zijn in principe geschikt om te rijden op watergas. Overigens lukt dat bij het ene merk beter dan bij het andere.


We zijn nu zover dat de tijd rijp is om de techniek te professionaliseren. De industrie kan aan de gang met watergas. We willen samen met fabrikanten proefprojecten doen. Samen met hen de interactie tussen watergas en motormanagement optimaliseren. Dan kunnen we hoogstwaarschijnlijk een Euro 3 motor met behulp van water op krikken tot het niveau van de ‘schone’ Euro 6-norm.

Voor kleinere motoren zijn we overigens al verder in het lab. Zo zit ik bijvoorbeeld nu met twee partijen aan tafel die een motor ontwikkelen, die volledig draait op watergas en water.

Het is van belang dat er gestart wordt met proefprojecten. Ik hoop dat transportbedrijven of importeurs zullen aanhaken met het beschikbaar stellen van een truck. In die projecten is de participatie van instanties als de RDW en Rijkswaterstaat ook van groot belang. Samen kunnen we dan een truck op watergas zowel op de rollenbank als op de weg testen.

Vanaf 2014 heeft de regering besloten dat auto’s met waterstof fiscaal voordeel krijgen. Dat kan dus waarschijnlijk ook voor watergas gelden.

Tijdens de recent gehouden BedrijfautoRAI was Watergas.NU aanwezig met een stand. Daar merkten we dat in de sector de interesse in de watergastechnologie aanzienlijk is toegenomen sinds vorig jaar. Niet vreemd want de transportsector heeft met de huidige torenhoge dieselprijzen een alternatieve brandstof als waterstof keihard nodig.”

 

Ir. Caspar Pompe (60)

# Werkte tot twee jaar geleden bij Rijkswaterstaat

# Was in die periode ook al nauw betrokken bij verschillende innovatieve trajecten

# Twee jaar geleden richtte hij het platform Watergas.NU op, een stichting die de introductie van watergas in verschillende takken van industrie wil versnellen

 

Over vijf jaar

# Heeft de markt van watergas een totale omvang van meer dan zeven miljard euro

# Rijdt namelijk meer dan tien procent van alle auto’s in Nederland op deze brandstof (bifuel of mono-fuel, retrofit of OEM)

# Staan personenauto’s met een watergas-water-motor in de showroom

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine: http://abonneren.logistiek.nl/

Reageer op dit artikel