artikel

Spelenderwijs brandstof besparen: ‘Gamification

Distributie

Van je werk een computerspel maken. Dit klinkt wellicht onvolwassen maar het gebeurt op steeds meer plekken, ook binnen het logistieke domein. Het Dinalog-ontbijtseminar ‘Spelenderwijs brandstof besparen’ toont succesvolle toepassingen van (computer) spelmechanismen in niet-spelgerelateerde werkomgevingen binnen het logistieke en mobiliteitsdomein: Gamification. Het seminar is mede georganiseerd door Laurens Lapré en Hans Moonen van Logica Business Consulting.

Spelenderwijs brandstof besparen: ‘Gamification

Gamification past leerervaringen uit de gamewereld toe in alledaagse zaken en gebruikt spelmechanismen om positief gedrag te stimulere. Met als resultaat: verhoogde activiteit, loyaliteit, betrokkenheid, plezier en dus daadwerkelijke gedragsverandering.

 

IT meets psychology

Volgens Moonen is het bereiken van duurzaamheid één van de grand challenges van deze tijd. “Om echt duurzaam te worden zullen we als wereld, als samenleving maar zeker ook als individu gedrag moeten veranderen. Technologie kan en moet ons daarbij helpen.  We worden inmiddels omringd door technologie: communicatie, sensoren, displays, waar je ook kijkt. Maar met data en interpretatie van deze data alleen ben je er nog niet. Het gaat er ook om dat je de informatie zo presenteert dat deze resulteert in veranderend gedrag.: IT meets psychology. Dat is ook precies waar gamification een rol kan spelen. Spelelementen kunnen mensen meer plezier in hun werk geven, maar ook gedrag in een bepaalde richting sturen, bijvoorbeeld door individueel werk meer een teameffort te laten worden.”

 

Brandstofbesparing van 7 procent

“Dit klinkt mogelijk wat abstract, theoretisch en hoog over. Echter, een aantal projecten waarin wij vanuit Logica Business Consulting in betrokken zijn en zijn geweest, heeft in echte duurzame gedragsverandering geresulteerd. Een project met een truckfabrikant en logistieke dienstverlener is aan het resulteren in een nieuwe dienst die het gedrag van chauffeurs gaat beinvloeden en deel wordt van een brandstofbesparingscoachingsprogramma. Canbus-data uit de truck wordt geinterpreteerd en op zo’n manier aan de chauffeur gepresenteerd dat deze getriggerd wordt om bijvoorbeeld anders te accelereren of beter te gaan anticiperen. De eerste veldtests lopen momenteel, maar nu is al duidelijk dat de resultaten bijzonder veelbelovend zijn. Een extra brandstofbesparing over de gehele vloot van zo’n 7 procent lijkt haalbaar.”

 

Vier P’s: pleasure

“Gamification gaat uiteraard niet alleen over het beïnvloeden van gedrag van chauffeurs. De mogelijkheden zijn veel groter. Overal is tegenwoordig data beschikbaar, en veel mensen hebben te maken met een (deels) digitale interface in hun werk. Kansen genoeg om middels spelelementen mensen te verleiden tot bepaald (gewenst) gedrag. Niet voor niets voegde Transumo en Dinalog-initiator, wijlen prof. Jo van Nunen altijd al een 4e P toe aan het lijstje van de drie P’s van duurzaamheid. De lijst people, profit, planet was wat hem betreft niet compleet zonder het aspect: pleasure. Spijker op de kop. “

 

Dinalog presenteert samen met Logica Business een interactieve sessie waarin gezamenlijk met de aanwezigen verkennen waar in de logistiek er nog meer mogelijkheden liggen voor het toepassen van gamification.  Klik hier voor aanmelden.

Reageer op dit artikel