artikel

Dick Vijn Logistiek bespaart op brandstof en communicatie

Distributie

Dick Vijn Logistiek is een familiebedrijf dat in 2001 is begonnen met een kleine groente- en fruit opslag en een paar eigen auto’s. Inmiddels is Dick Vijn Logistiek uitgegroeid tot een professioneel en dynamisch bedrijf waar 35 eigen werknemers en ongeveer 40 uitzendkrachten werken.

Dick Vijn Logistiek bespaart op brandstof en communicatie
Dick Vijn

– tekst aangeleverd door leverancier –

Dick Vijn Logistiek heeft een transporttak met tien eigen vrachtwagens, waar dagelijks nog tien tot twintig charters voor worden ingezet. Ook is het bedrijf in het bezit van een warehouse van 30.000 vierkante meter, drie moderne fustwasserijen en een groente-en fruit opslag. Met transport, winkeldistributie, eigen werk voor het warehouse en fusttransport is het familiebedrijf vooral actief binnen Nederland. Incidenteel wordt er een rit gepland naar België, Frankrijk of Spanje. 

De uitdagingen

Voorheen werkte Dick Vijn Logistiek nog met een handmatige planlijst. Richard Vijn had echter tijdens zijn stageperiode ervaring opgedaan met geautomatiseerde systemen en zag het als een mogelijke succesfactor voor het bedrijf. ‘We wilden meer controle krijgen op de planlijst door middel van geautomatiseerde systemen’, aldus Richard. Vervolgens zijn er verschillende leveranciers uitgenodigd om het juiste systeem te selecteren. De beslissing om voor TomTom Business Solutions te kiezen was sterk afhankelijk van de meningen van de chauffeurs. Na het testen van verschillende systemen ging de voorkeur van de chauffeurs naar het systeem van TomTom vanwege de goede navigatie en de toegankelijkheid. Dick Vijn Logistiek heeft inmiddels een Transport Management Systeem, een Warehouse Management Systeem, Navitrans van Navision en een Fust Management Systeem, Avalanche. Op deze manier wordt het bedrijf steeds meer gedigitaliseerd. Zo kunnen klanten inmiddels inloggen op hun website en online alle gegevens opvragen die ze nodig hebben. 

De oplossing

Dick Vijn Logistiek maakt gebruik van de fleetmanagement oplossing om het logistieke proces te optimaliseren. Daarnaast worden alle uren van de chauffeurs en loodsmedewerkers met dank aan TomTom volledig geautomatiseerd. De oplossing is een revolutionaire prikklok door een koppeling tussen het apparaat in het voertuig met de salarisadministratie, gerealiseerd door LeanMen. Chauffeurs gebruiken hun navigatie apparaat om werktijden te registreren. De loodsmedewerkers gebruiken hier de Remote Link voor. Dit levert een volledig geautomatiseerde salarisadministratie Dick Vijn Logistiek wil in de toekomst het complete Transport Management Systeem (TMS) koppelen aan de TomTom. Ook vanuit de chauffeurs wordt hierom gevraagd. Als het TMS aan de TomTom wordt gekoppeld, kan de complete administratie gedigitaliseerd worden. De chauffeur hoeft zijn eigen administratie dan niet meer bij te houden en voor het kantoor betekent dit een snellere stroom van gegevens. Ook kan de doorlooptijd van facturaties op deze manier verkort worden. 

De voordelen

Dick Vijn Logistiek heeft voor de TomTom gekozen omdat het een toegankelijk systeem is voor een goede prijs. Er wordt bespaart op brandstofkosten en communicatiekosten. Er is nu inzicht in uren en controle over het wagenpark en het personeel. ’Het personeel merkt het echt: de chauffeurs zijn erg tevreden over het systeem en zijn blij met de voordelen wat betreft de administratie. De planner heeft het veel rustiger. Ook is er tevredenheid over de service van TomTom.’ aldus Richard Vijn, mede-eigenaar van Dick Vijn Logistiek. ‘Het is een betrouwbaar en inzichtelijk systeem, het is makkelijk toepasbaar en het maakt de bedrijfsvoering inzichtelijk. Het systeem helpt ons echt om onze bedrijfsvoering verder te professionaliseren. Bovendien hebben we de helft van de investering terugverdient met een besparing op de communicatiekosten. Doordat wij voor communicatie veel meer gebruik maken van het systeem, besparen we zeker €600 per maand.’

Reageer op dit artikel