artikel

Van Oers verhoogt efficiency met TomTom Business Solutions

Distributie Premium

Van Oers verhoogt efficiency met TomTom Business Solutions

Het bedrijf Van Addis Abeba tot Ridderkerk en van Agadir tot Wervershoof. Van Oers United levert het hele jaar verse groenten die direct vanuit Afrika naar Nederland worden vervoerd.

– tekst aangeleverd door leverancier –

Sperziebonen zijn de specialiteit, maar ook snijbonen, radijsjes, paprika’s, bosuien en tomaten vinden hun weg naar de logistieke en verpakkingscentra van Van Oers. Van daaruit gaan de groenten naar supermarkten in de Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en Scandinavië.

Van Oers United B.V. is begin 2011 ontstaan uit een fusie van handelsbedrijf T. van Noort en productiebedrijf Van Oers. Het nieuwe bedrijf beheerst de hele keten: van de productie van de groenten tot de levering aan supermarkten. Daardoor kan het bedrijf de kwaliteit van de groenten goed bewaken en topkwaliteit leveren aan de supermarkten. Van Oers teelt de groenten op vier productielocaties in Afrika: Agadir en Kenitra (Marokko), Dakar (Senegal) en Addis Abeba (Ethiopië). In Nederland heeft Van Oers vestigingen in Ridderkerk (hoofdkantoor), Heerle, Heinenoord en Wervershoof.

 

De uitdaging

Op de hoofdvestiging van Van Oers in Ridderkerk zijn 250 mensen werkzaam, van wie er 14 als chauffeur de groenten uit Afrika binnen de Benelux distribueren. Daarvoor heeft Van Oers 14 trekker-opleggercombinaties beschikbaar. “We wilden graag inzichtelijk maken waar onze chauffeurs zich tijdens een rit bevonden”, aldus logistiek manager Erwin Franken. Zo’n 2 jaar geleden maakten we daarvoor nog gewoon gebruik van de telefoon. De planners belden de chauffeurs op, met alle heisa die daarbij hoort. Vaak was een chauffeur niet bereikbaar en moest de planner een boodschap achterlaten, waarop de chauffeur weer terug moest bellen, met de kans dat de planner net in gesprek was. Van dat heen-en-weer-gebel wilden we graag af.”

Een ander punt waar Van Oers een oplossing voor wilde, waren de discussies met klanten over late levering. “We wilden graag een open communicatie”, licht Franken toe. Het kwam nogal eens voor dat een supermarkt aangaf dat een lading groente veel te laat werd geleverd, terwijl de chauffeur anders beweerde. We zochten daarom naar een systeem waarmee we het precieze tijdstip van levering konden vastleggen om discussies te voorkomen.” “Omdat ons wagenpark relatief klein is, hadden we geen zwaar softwarepakket nodig. Dat zou een te grote investering zijn. We hebben verschillende oplossingen bekeken en kwamen uiteindelijk bij TomTom uit.”

 

Lage abonnementskosten en onbeperkt dataverkeer

De oplossing Van Oers maakt nu sinds 2 jaar gebruik van TomTom Business Solutions. Daarmee is het wagenpark realtime te volgen via de pc, 24 uur per dag, 7 dagen per week. “TomTom onderscheidde zich door de lage abonnementskosten en het onbeperkte dataverkeer”, vertelt Franken. “Terwijl de kwaliteit net zo hoog is als bij andere, duurdere aanbieders.”

De installatie van het systeem verliep soepel. “TomTom heeft in overleg met ons een dealer geselecteerd die daarvoor zorg droeg. Met deze dealer hebben we een planning opgezet, waarna alles gesmeerd verliep. En als er nu heel soms iets kapot gaat, hoeven we maar even te bellen met de dealer en hij lost het direct op.” Franken is niet alleen tevreden over de installatie maar vooral ook over de positieve invloed die de TomTom-oplossing heeft op de werkzaamheden. “We hebben nu het inzicht dat we wilden: we weten op elk moment waar onze chauffeurs zich bevinden. De communicatie verloopt daardoor een stuk beter. Niet alleen met de supermarkten maar ook met de chauffeurs. De planning is zo een stuk efficiënter geworden.”

 

Verbeterde aansturing Chauffeurs

“Een groot voordeel is dat onze planners niet meer hoeven te bellen om te achterhalen waar onze chauffeurs zich bevinden”, licht Franken toe. “Ze zien dat in het systeem. Vervolgens kunnen ze zelf bepalen wanneer ze gegevens als de volgende bestemming naar de chauffeurs versturen. Ze hoeven niet te wachten tot de chauffeur weer bereikbaar is. De hectiek en de werkdruk zijn daarmee een stuk minder geworden.” “De aansturing is dus aanzienlijk verbeterd”, vindt Franken. “Ook doordat het systeem een melding geeft als een lading gelost is. Daarnaast ontvangen we een melding als een wagen te hard door de bocht rijdt of bij calamiteiten. Dat helpt ons de chauffeur aan te spreken op zijn rijgedrag of om snel maatregelen te nemen. Een ander pluspunt is dat we up-to-date feedback kunnen geven aan onze commerciële afdeling als die wil weten waar een auto zich bevindt.” Voor de chauffeur is het vooral een pluspunt dat hij de rijgegevens altijd bij de hand heeft, aldus Franken. “Hij kan

direct inzien waar hij naartoe moet als een lading gelost is. De planner kan deze informatie al van tevoren opsturen. Als hij ziet dat een chauffeur zijn bestemming bijna heeft bereikt, kan hij de gegevens van de volgende bestemming al doorsturen. De chauffeurs zijn trouwens ook erg bij met de verkeersinformatie. Ze staan vrijwel niet meer vast omdat ze op tijd doorkrijgen waar files staan en welke alternatieve route ze kunnen nemen. Dat is zeker in onze branche, waarin op tijd rijden heel belangrijk is, bijzonder nuttig.” “Het allergrootste voordeel vind ik zelf dat we kunnen inloggen op het TomTom-systeem van de transportonderneming waarmee we veel samenwerken. We hebben zo nog meer inzicht in het vervoer van onze groenten. En daar komen we heel simpel aan omdat we weten hoe het systeem werkt.”

 

Toekomst

TomTom Business Solutions biedt nog veel meer mogelijkheden. Daar wil Van Oers graag gebruik van maken. “We willen meer rapporten gaan genereren, bijvoorbeeld met de werktijden. Dat kunnen we dan als loonadministratie gebruiken. En het is ook handig om te weten hoeveel brandstof iedereen verbruikt. Op de planning staat ook het aanmaken van een gebruikersaccount

op elke Nederlandse vestiging. Zo heeft iedereen overal inzicht in ons wagenpark.”

Reageer op dit artikel