artikel

Akkoord financiering mega-containerterminal Maasvlakte 2

Distributie Premium

Akkoord financiering mega-containerterminal Maasvlakte 2

Rotterdam World Gateway (RWG), een consortium van DP World uit Dubai en vier internationale containerrederijen heeft met zeven banken eindelijk overeenkomst bereikt voor de projectfinanciering van de eerste fase van de containerterminal op de Tweede Maasvlakte. Volgens RWG gaat het om een bedrag van 360 miljoen euro. De terminal is in 2014 operationeel.

De aanleg van de RWG-kavel werd vanaf 2009 uitgevoerd door het Havenbedrijf Rotterdam. Het eerste – 1150 meter lange – kadedeel is inmiddels opgeleverd. RWG, bestaand uit de containerrederijen DP World, APL, MOL, HMM and CMA-CGM, zal nu de bouw van de terminal starten, teneinde in de tweede helft van 2014 operationeel te zijn.

 

2.35 miljoen TEU

Tegen die tijd beschikt het bedrijf volgens eigen zeggen over een state-of-the-art, volledig geautomatiseerde terminal, met een kadediepte van 20 meter, een afzonderlijke binnenvaartkade van 550 meter en een eigen spoorterminal. De overslagcapaciteit bedraagt jaarlijks 2.35 miljoen TEU.

 

Zeven banken financieren

De kredietfaciliteit heeft een looptijd van twintig jaar en een totale omvang van 360 miljoen euro. De financierende banken zijn ABN AMRO, BTMU, KfW Ipex, Mizuho, NIBC, SMBC and West LB.

 

Veel vertraging

Eerder deze week leek het er nog op dat de komst van de nieuwe containerterminal op losse schroeven stond. RWG had, zo meldt het Financieele Dagblad (FD), afgelopen maandag al een leenovereenkomst willen ondertekenen voor minstens 600 miljoen euro met de betrokken banken. De start van RWG is al geruime tijd vertraagd omdat verschillende banken in de afgelopen maanden hun twijfels kregen en afhaakten, aldus het FD.

 

ECT: Gronduitgifte onrechtmatig

Dit vertrek werd volgens de zakenkrant veroorzaakt door een rechtszaak van ECT, een concurrent van RWG, tegen het Havenbedrijf Rotterdam. ECT verwijt het Havenbedrijf dat de gronduitgifte aan RWG onrechtmatig is geweest. ECT, dat naar schatting zestig procent van alle containers in de Rotterdamse haven overslaat, eist dat de grond opnieuw wordt uitgegeven en claimt volgens het FD een schadevergoeding van 900 miljoen euro.

 

Lees ook:

 


ECT zet vol in op synchromodaal

 


Minder containeroverslag op Tweede Maasvlakte

Reageer op dit artikel