artikel

Rituals vertrouwt op Wim Bosman

Distributie

De filosofie van Rituals is even simpel als krachtig. “Geniet van de dagelijkse momenten in het leven,” aldus Mark Hoppenbrouwers, supply chain director van Rituals. “Vanuit die basis is het aantal body-en homeverzorgingsproducten in de loop der jaren uitgegroeid.”

Rituals vertrouwt op Wim Bosman
Mark Hoppenbrouwers, Supply Chain Director van Rituals

De filosofie van Rituals is even simpel als krachtig. "Geniet van de dagelijkse momenten in het leven," aldus Mark Hoppenbrouwers, supply chain director van Rituals. "Vanuit die basis is het aantal body-en homeverzorgingsproducten in de loop der jaren uitgegroeid."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Rituals   Leverancier/dienstverlener: Wim Bosman Groep
Plaats: Amsterdam  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

"Naast de bekende geursticks biedt Rituals een veelheid aan producten waaronder cadeausets met verzorgingsproducten voor hem en haar, eau de parfum, edelstenen make-up, thee, home & yoga wear. Iedere winkel is voorzien van een watertafel waar men in alle rust onze beautyproducten kan uitproberen. Om de klanten persoonlijk te adviseren worden onze medewerkers getraind aan de Rituals Academy."

            

Innovatie

 "Innovatie is een belangrijke succesfactor voor Rituals", licht Hoppenbrouwers toe. "Rituals werkt continu aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Een assortiment dat verrast. Onlangs werd een nieuwe make-uplijn geïntroduceerd op basis van edelstenen. Wij duiken bij de productontwikkeling niet direct de technologie in, maar zoeken eerst naar een inspirerend verhaal. Wat betreft de make-up kwamen we uit in China en het oude Egypte, waar al eeuwen geleden edelstenen vermalen werden als schoonheidsproduct. Cleopatra was een van de eerste vrouwen die dat gebruikte. Zo’n verhaal pakken we dan op en daar bouwen we ons product omheen. Zo heeft elk product zijn ritueel."

     

De Rituals producten zijn te vinden in de Rituals winkels, shop-in-shops van grote warenhuizen, in hotels en bij diverse airlines. "We doen niet aan advertising, wel aan distributie. Je komt Rituals overal tegen en er is altijd wel een winkel in de buurt."

    

Opslag en distributie

Voor de bevoorrading van de Rituals winkels verzorgt Wim Bosman het transport naar de 65 winkels die in Nederland gevestigd zijn. "Er is in 2009 gekozen voor Wim Bosman als logistiek dienstverlener op basis van prijs, capaciteit en competentie. Ook de combinatie van opslag en distributie was een reden om samen te werken. Bovendien valt een aantal Rituals producten onder de categorie gevarengoed met specifieke eisen voor opslag en vervoer. Wim Bosman beschikt over de vereiste vergunningen en treft hiervoor de benodigde maatregelen.

    

Vanuit de warehouses in ‘s-Heerenberg worden de producten geleverd op basis van de afspraken die we in goed overleg hebben gemaakt. Zo vinden wij het bijvoorbeeld belangrijk dat de chauffeurs ervoor zorgen dat de pallets met producten ’s ochtends geleverd worden op een afgesproken tijdstip nog voordat het echt druk wordt in de winkels", aldus Hoppenbrouwers. "Onze wensen en instructies komen goed door. Dat is belangrijk, zeker als we extra medewerkers inzetten om de spullen meteen te verwerken. Chauffeurs helpen met het afstapelen van de pallets en om de producten te lossen zodat ze de pallets meteen weer mee kunnen nemen. Dat werkt plezierig. Het lijken misschien kleine dingen, maar deze aanpak maakt de verwerking van de producten in de winkels wel een stuk gemakkelijker."

    

Grootschalige acties

Rituals heeft bovendien een logistiek dienstverlener nodig die voldoende capaciteit heeft om de groei te ondersteunen. Bij de opening van een nieuwe winkel moeten er grote orders gepickt worden. "Op zo’n dag moet je er honderd procent op kunnen rekenen dat op dié dag op dát tijdstip de truck met producten voorrijdt. Dat geldt ook voor de introductie van nieuwe producten, zoals zeer recent in februari bij de introductie van onze home & yoga wear. Dat was een grootschalige actie die heel succesvol verliep.

        

Wim Bosman richt tijdens een actieperiode in het warehouse een aparte straat in, zodat alle producten van de introductie naast elkaar liggen. Dat verhoogt de pickcapaciteit met als resultaat dat wij onze winkels

gelijktijdig kunnen bevoorraden tijdens de introductie van nieuwe producten. Een manier van werken die het verschil maakt tussen een middelmatige en een goede partner. Wij hebben een partner nodig die meedenkt, meegroeit, betrouwbaar en flexibel is. Die in kan spelen op onze periodes van wisselende volumes. Het kerstseizoen is een mooi voorbeeld van zo’n periode.

  

Tijdens een recente meeting met franchisers bleek dat we een vlekkeloze kerstpiek achter de rug hebben. Dat is een groot compliment. Zeker als je bedenkt dat onze winkels hoofdzakelijk te vinden zijn in binnensteden waar logistieke eisen en beperkingen gelden, zoals hier in hartje Amsterdam in de Kalverstraat." 

     

Duurzaamheid

Buiten Nederland vergen de orders naar Brazilië veel extra handling en administratie. "Het gaat daarbij om logistiek complexe orders met veel werk in de registratie van batch codes. Volgend jaar hebben we plannen om naar de Verenigde Staten te exporteren. Willen we een global brand worden, dan moeten we op zoek naar een partner met wereldwijde dekking. We gaan bekijken wat Wim Bosman in de supply chain kan betekenen. De overname door Mainfreight biedt wereldwijd mogelijkheden. Onlangs won Wim Bosman een prijs voor meest duurzame logistieke dienstverlener. Ook wat dat betreft wil ik zien of we daar verder mee kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid hand in hand gaat met efficiency. Bovendien sluit duurzaamheid naadloos aan bij de producten van Rituals", besluit Hoppenbrouwers.

 

RITUALS

Rituals bestaat sinds 2000. De eerste jaren staan in het teken van overleven. Het is de vraag hoe men van een briljant idee, een gezond bedrijf kan maken en een merk kan opbouwen zonder grote reclamebudgetten. Het juiste businessmodel voor het vernieuwende merkidee moet gevonden worden. Na deze belangrijke pioniersfase wordt na vier jaar gekozen voor de oprichting van eigen winkels en de verkoop via luxe warenhuizen. Duurt het aanvankelijk nog vier jaar om van één naar twee winkels te groeien, in 2008 groeit het aantal winkels in snel tempo van 65 naar 95 winkels. Inmiddels telt Rituals 190 winkels, 250 shop-in-shops en vijf City Spa’s verspreid over twaalf landen. In 2011 zijn zo’n vijftig nieuwe winkels geopend, waaronder in Italië, Zweden en Brazilië. De groei van het afgelopen jaar zal zich vermoedelijk doorzetten in 2012. Momenteel worden voorbereidingen getroffen om in het eerste kwartaal van 2013 het assortiment ook in de Verenigde Staten aan te bieden.

Reageer op dit artikel