artikel

Buitenlandse vrachtauto duurder uit in UK

Distributie

De huidige economische crisis speelt de landen van de Europese Unie uit elkaar. Dit uit zich meer en meer in nationale reflexen, zoals de huidige discussie over een eventuele terugkeer naar de Nederlandse gulden. Gevaarlijk, want als Nederland handelsland verdienen we flink aan de euro, zoals de ING in december 2011 heeft uitgerekend.

Buitenlandse vrachtauto duurder uit in UK
Buitenlanse vrachtauto

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 9 maart 2012.

Bijna al onze export gaat naar de eurolanden, terwijl we met landen buiten de euro een handelstekort van 17% hebben. Ons handelsoverschot wordt dus flink gefaciliteerd door de euro, dus het zou onzinnig zijn uit de euro te stappen.

 

Helaas zie ik deze nationale reflexen ook steeds meer terug in de Europese logistiek. Aan het betalen van de Maut zijn we inmiddels allemaal gewend, maar in Groot-Brittannië zijn ze bezig een nieuwe belasting te bedenken voor internationale wegvervoerders. De reden is dat buitenlandse truckers behoorlijk vaak betrokken zijn bij ongelukken op de Britse wegen, alleen al ruim 3% (3.440 incidenten in 2011) van alle ongelukken op snelwegen. De materiële kosten van deze ongelukken zijn ruim 24 miljoen euro. Veel ongelukken hebben te maken met de dode hoek aan de rechterkant, die bij het links rijden voor extra ongelukken bij buitenlandse voertuigen zorgt. De 15 doden en 73 zwaargewonden uit deze ongelukken kosten de Britse maatschappij bovendien nog een kleine 45 miljoen euro extra, wat het toaal brengt op ruim 69 miljoen euro in 2011.

  

De Engelsen kijken nu steeds serieuzer naar een manier om een deel van deze 69 miljoen euro te verhalen op buitenlandse vervoerders. Er komt in 2015 daarom een belasting voor vrachtwagens die het Britse wegennet betreden. Terwijl de Britten dit gecompenseerd krijgen door andere lasten te verminderen, moeten buitenlandse vervoerders de volle mep betalen. Het gaat hierbij om 1,4 miljoen ritten per jaar. Het voorstel is om de zwaarste voertuigen 1.200 euro per jaar te laten betalen, en daarmee halen de Britten naar verwachting ruim 25 miljoen euro per jaar binnen. Er zijn ook mogelijkheden om maandelijks of per rit te betalen. Kortom, maakt u als vervoerder op Engeland uw borst maar nat vanaf 2015. Het zou me niks verbazen als dit bedrag verhoogd wordt naar 3.000 euro per jaar om die 69 miljoen euro aan kosten in zijn geheel te vangen.

Verschillende soorten Maut, belastingen, rijverboden en technische specificaties per land… het is geen gemakkelijke puzzel. Als internationale wegvervoerder in Nederland wordt het zo steeds lastiger om rendabel te opereren. Juist in tijden van economische crisis zou harmonisatie het de Europese lidstaten gemakkelijker moeten maken om internationaal concurrerend te werken, maar in de praktijk krijgen nationale reflexen meer en meer de overhand. Een economische opleving lijkt de enige manier om dit te bedwingen, en is daarom meer dan ooit gewenst.

 

(klik op de afb voor groter beeld)

Reageer op dit artikel