artikel

Gestegen transportefficiëntie en rust op de planning bij SCA

Distributie

Het toewijzen van transporten moest efficiënter gedaan kunnen worden, was de stellige overtuiging van Rogier Mensert, Logistics Support Manager bij SCA Personal Care in Hoogezand. Mensert kreeg lucht van de mogelijkheden die Transporeon met haar platform biedt en zag in de oplossing voordelen voor SCA zelf én voor de ingehuurde transporteurs. “Het was verbazingwekkend eenvoudig om de transporteurs te overtuigen van de voordelen van het platform.”

Gestegen transportefficiëntie en rust op de planning bij SCA
Rogier Mensert SCA

Het toewijzen van transporten moest efficiënter gedaan kunnen worden, was de stellige overtuiging van Rogier Mensert, Logistics Support Manager bij SCA Personal Care in Hoogezand. Mensert kreeg lucht van de mogelijkheden die Transporeon met haar platform biedt en zag in de oplossing voordelen voor SCA zelf én voor de ingehuurde transporteurs. "Het was verbazingwekkend eenvoudig om de transporteurs te overtuigen van de voordelen van het platform."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: SCA Personal Care   Leverancier/dienstverlener: Transporeon
Plaats: Hoogezand  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

De interesse voor het elektronische transportplatform Transporeon vanuit de Groningse locatie van SCA viel toevalligerwijs samen met de uitrol van Transporeon op een van de Duitse vestigingen van het Zweedse concern. Dat wist Mensert begin 2009 nog niet, hij wilde vooral graag meer weten over de mogelijkheden van het elektronisch en automatisch toewijzen van transportopdrachten door SCA en het automatisch inboeken van tijdvensters door transporteurs. Door de toevallige samenloop van de uitrol in Duitsland enerzijds en de interesse vanuit Nederland, was de Logistics Support Manager wel in staat om in Neuss te zien wat het platform daar voor de multinational betekende. Mensert: "Wat ik daar zag, was dat ze het vooral inzetten voor het volgen van de zending. De vraag ‘Wo bleibt der LKW’, kunnen ze daar nu prima beantwoorden. Voor hen is het platform een soort van Proof of Delivery (POD). Heeft de klant de bestelde goederen op tijd geleverd gekregen?"
    
Belangrijke SLA’s
Voor de vestiging Hoogezand is de POD niet het belangrijkste. "In het geval dat we een zending naar een van onze andere vestigingen in Europa sturen, bijvoorbeeld Gennep, Falkenberg, Gemerska Horka (SK), Veniov (RUS) of Falkenberg (ZWE), is een vrachtbrief voor mij voldoende. Of een bevestiging in ons SAP systeem." Mensert noemt twee momenten die belangrijk zijn voor het Service Level Agreement (SLA) tussen SCA en haar interne en externe klanten. "Het belangrijkste is het moment waarop de levering daadwerkelijk bij de klant is. Een afgeleide daarvan is het moment waarop de tick-off, het moment waarop de goederen het warehouse van SCA hebben verlaten, heeft plaatsgevonden. Tot voor kort werd alleen de tick-off gemeten, met de module Transport Visibility zijn we in staat om het moment van levering bij de klant te meten. In de vestiging Neuss en ook binnen de andere vestigingen van de Tissue-divisie van SCA was dit een heel belangrijk onderdeel van het Transporeon platform. Voor mij waren de modules No-touch order en  Time Slot Management minstens zo belangrijk. Deze modules maken een automatische toewijzing van transportopdrachten aan de juiste transporteur mogelijk en biedt de transporteur de mogelijkheid online in onze laadplanning een laadvenster te boeken."
  
SCA zet het platform niet in voor tendering. "We werken met vaste transporteurs en hebben per ‘lane’  of bestemming bepaald wie het transport verzorgt." Het viel Mensert erg mee om de vaste transporteurs warm te krijgen om via het Transporeon platform te werken. "Het initiatief kwam van ons uit, dus dan is het altijd de vraag hoe transporteurs daarop reageren. Maar gelukkig zagen ze al heel snel de voordelen in van het gebruik. In een enkel geval was het even wennen, maar één van de transporteurs ging direct zover dat hij vroeg om ook alle buurtzendingen in het systeem te zetten." Mensert speelde richting transporteurs zelf een adviserende rol, hij gaf aan dat een interface tussen Transporeon en het Transport Management Systeem (TMS) bij de vervoerder absoluut voordelen zou bieden. "Die koppeling betekent een efficiencyslag voor ze. De grote transporteurs hebben zelfs een directe koppeling tussen àlle systemen, maar ik geef toe dat een zekere kritische massa aan orders nodig is om er ideaal gebruik van te maken."
  
Transporeon planningfeature
Naast de standaardoplossing van Transporeon ontwikkelde SCA samen met de platformleverancier een planningsfeature. "Opnieuw ter gemak van onszelf en onze transporteurs", aldus Mensert. "Het was prettig dat Transporeon openstond voor een stukje specialistische software." Bij SCA Personal Care in Hoogezand beslaan volle ladingen 95 procent van alle transporten. De overige vijf procent zorgde volgens de Logistics Support Manager voor vrij veel werk aan de kant van zowel zijn bedrijf als aan de kant van de transporteur. Er is een feature ontwikkeld waarbij transporteurs kunnen zien welke deelladingen er beschikbaar zijn.  Waar SCA, al dan niet in overleg met de transporteur, deelladingen zelf combineert tot volle vrachtwagens, maakt deze nieuwe feature het mogelijk voor de transporteur om zelf de juiste combinaties te maken. Het maken van deze combinaties kan de transporteur doen op basis van het totale aanbod van vracht om hiermee zijn middelen zo efficient mogelijk in te zetten."

Vóór de implementatie van het platform werd er tussen SCA en haar transporteurs veel meer overlegd via e-mail en vooral telefoon. Dit overleggen met de transporteur over de beste aanpak en de handigste combinaties kostte per geval zomaar een uur tijd."
   
Van de efficiëntieslag die SCA maakte met Transporeon, is op de locatie in Hoogezand vooral op de planning veel te merken. Het is er volgens Mensert veel rustiger. En ondanks dat het bij de productielocatie geen drukte van belang is met arriverende, ladende en lossende en vertrekkende vrachtauto’s, is er volgens de Logistics Support Manager wel meer regelmaat in de transportbewegingen gekomen. "Onze vervoerders hebben meerdere mogelijkheden gekregen  om aan te geven hoe laat ze bij SCA arriveren. We proberen onze transporteurs sowieso de ruimte te geven, zij hebben immers het meeste verstand van efficiënt transporteren."
  
Inboeken tijdsvensters voorkomt discussie
"Wat het ons heeft opgeleverd, naast rust op de planning?" Over die vraag hoeft Mensert niet langna te denken: "We hebben beter inzicht gekregen in de prestaties van onze transporteurs, we hebben een beter gebalanceerde operatie in het warehouse dank zij het tijdvenstermanagement systeem en ten slotte hebben we natuurlijk een makkelijkere discussie met de vervoerders over de wachturen." Dat laatste licht Mensert graag toe. "Time Slot Management helpt ons in een goede registratie van de transportbewegingen. Het inboeken van de tijdsvensters zorgt ervoor dat wij weten wanneer we goederen klaar moeten zetten en transporteurs kunnen bij aankomst direct beginnen met laden en lossen."

Reageer op dit artikel