artikel

REWIN West-Brabant bundelt goederenstromen

Distributie

Bundeling van goederenstromen levert concurrentievoordeel op: lagere kosten, duurzamer ondernemen en betere dienstverlening. Dat blijkt uit de eerste resultaten in een bundelingsproject van ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant. Daarnaast levert bundelen een bedrage voor de logistieke aantrekkelijkheid van de regio.

REWIN West-Brabant bundelt goederenstromen
Rewin west brabant

Bundeling van goederenstromen levert concurrentievoordeel op: lagere kosten, duurzamer ondernemen en betere dienstverlening. Dat blijkt uit de eerste resultaten in een bundelingsproject van ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant. Daarnaast levert bundelen een bedrage voor de logistieke aantrekkelijkheid van de regio.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: NV REWIN West-Brabant   Leverancier/dienstverlener: Rewin
Plaats: Breda  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-09-2011
Productnaam:  

Het is een bekend verhaal. West-Brabant is dankzij zijn ligging tussen twee wereldhavens een logistieke topregio. Bovendien is de infrastructuur er goed en zijn er voldoende vestigingslocaties. West-Brabant voegt aan alle unique selling points een nieuwe toe: kennis over en assisteren bij het bundelen van goederenstromen. Projectleider Martin van der Broek (foto)  van REWIN: "Het opzetten van een bundelingsnetwerk is voor bedrijven geen kernactiviteit, laat staan dat ze er tijd of geld voor vrijmaken." Om de voordelen van het bundelen in de praktijk te toetsen en om bedrijven te ondersteunen, startte REWIN eind vorig jaar een samenwerkingsproject. Ruim veertig bedrijven en kennisinstellingen werken sindsdien samen.

 

Vertrouwen

"Wederzijds vertrouwen en een onafhankelijke regisseur, dat zijn belangrijke leermomenten", betoogt Van der Broek. "De intermediair brengt potentiële bundelaars bij elkaar en berekent de financiële voordelen en de CO2-reductie. Het onderhouden van het netwerk en de deelnemers en het delen van elkaars klanten in een bundelingsnetwerk vragen om een groot onderling vertrouwen." Het is belangrijk om de doelgroep van de gebruikers van een bundelingsnetwerk duidelijk te definiëren, zegt de projectleider. "Het zijn vooral de bedrijven die dagelijks of wekelijks relatief kleine zendingen naar een groot aantal verschillende afleveradressen in een bepaald gebied versturen. Philips Lighting en Hunter Douglas hielden een proef binnen het project met het bundelen van hun exportzendingen naar de Midlands-regio in Engeland. De positieve ervaringen zijn nu reden voor beide bedrijven om de samenwerking uit te breiden."

   

Rendabel

Door ‘dikkere stromen’ te creëren komt het gebruik van een andere modaliteit dan wegtransport in beeld als lonend alternatief. Of regio’s die voor exporteurs eerder commercieel niet interessant waren vanwege hoge transportkosten, kunnen door het bundelen ineens wel rendabel beleverd worden. Ook kan het zijn dat een analyse van de gemeenschappelijke supply chains leidt tot ideeën over mogelijke efficiency verbetering in de DC structuur. "Hero en SCA werken al een aantal jaren succesvol in één DC in Hazeldonk", zegt Van der Broek.

  

Zelf de regie

"Stel dat zes verschillende bedrijven allemaal een eigen vervoerder gebruiken om hun zending bij hun gezamenlijke klant A af te leveren. Stel dat elke deelnemer één pallet per week verstuurt. Dan houdt dit in dat de zes verschillende vervoerders, zes keer in één week naar hetzelfde losadres van klant A rijden. Ga je bundelen dan gaat één vervoeder met zes zendingen één keer per week naar klant A." Bundelen is iets anders dan alles uitbesteden aan een logistieke dienstverlener, vindt Van der Broek. "Je kán het overlaten aan een logistieke dienstverlener, maar als je zelf bundelt, kun je veel beter de vinger aan de pols houden. Je hoeft niet mee in de structuur van de dienstverlener en kunt het inrichten naar eigen wens. Je houdt zelf de regie."

  

Kwart minder CO2

Door het bundelen neemt het aantal gereden kilometers af en ook het percentage leeg gereden kilometers daalt. Transporttarieven kunnen naar beneden doordat de gewerkte uren en het brandstofverbruik gereduceerd worden. Het vrachtvervoer neemt af en de bereikbaarheid van  
steden en afleveradressen neemt toe. Omdat er minder gereden wordt, daalt de CO2-uitstoot. Het is niet ondenkbaar dat de overheid in de (nabije) toekomst van bedrijven zal eisen dat ze hun CO2- uitstoot verlagen. "Een andere optie is dat er een CO2-belasting komt. Het bundelen van gezamenlijke goederenstromen kan bedrijven al flink op weg helpen om milieubewust en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Uit onderzoek naar verschillende bundelstromen binnen het project blijkt dat een gemiddelde CO2-reductie van 25 procent haalbaar is."

  

Kansen

De kansen voor logistieke bundeling in Zuidwest-Nederland zijn relatief groot, omdat er relatief veel logistieke activiteiten plaatsvinden. Alleen al in West-Brabant ligt er meer dan twee miljoen vierkante meter aan distributiecentra. Dat is meer dan tien procent van het Nederlands totaal. Van der Broek: "Er is dus een groot bundelingspotentieel beschikbaar. Verder is een mix van succesfactoren aanwezig, zoals verschillende soorten infrastructuur, logistieke dienstverleners en verladers. Bovendien zijn de drie o’s ondernemers, onderwijs en overheid gewend om intensief samen te werken. Daar komt onze ervaring met het bundelen nog bij en ook de assistentie die wij verlenen aan potentiële bundelaars. Ik durf dan ook rustig te zeggen dat Zuidwest-Nederland voorop loopt in Nederland in praktische initiatieven voor het bundelen van goederenstromen."

Reageer op dit artikel