artikel

Vervoerder Van der Werff ziet groeikansen met online Transporeon-platform

Distributie

Vanuit Friesland probeert Van der Werff Logistics haar klanten in Nederland en België zo slim mogelijk te bedienen. Een belangrijk aspect in dat streven is het goed gebruikmaken van softwaretools en internetplatformen. “We willen graag wat voorop lopen, dus maken we gebruik van meerdere softwareoplossingen. Transporeon-Web hoort daar zeker bij”, aldus Arjen Tulner (foto), commercieel directeur van het Heerenveense bedrijf. Van der Werff zet het platform sinds kort intensief in voor haar klanten waaronder Knauf en Isolava.

Vervoerder Van der Werff ziet groeikansen met online Transporeon-platform
Van der Werff

Vanuit Friesland probeert Van der Werff Logistics haar klanten in Nederland en België zo slim mogelijk te bedienen. Een belangrijk aspect in dat streven is het goed gebruikmaken van softwaretools en internetplatformen. "We willen graag wat voorop lopen, dus maken we gebruik van meerdere softwareoplossingen. Transporeon-Web hoort daar zeker bij", aldus Arjen Tulner (foto), commercieel directeur van het Heerenveense bedrijf. Van der Werff zet het platform sinds kort intensief in voor haar klanten waaronder Knauf en Isolava.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Van der Werff Logistics   Leverancier/dienstverlener: Transporeon
Plaats: Friesland  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Transporeon-Web  

De webvariant van het Transporeon-platform werd vorig jaar gelanceerd en het was kort daarna, eind 2010, dat Van der Werff daar gebruik van ging maken. Voor Tulner was er een duidelijke reden om de oplossing in te zetten. "Steeds meer van onze klanten starten met het werken via Transporeon. Ik ben van mening dat je als transporteur dan moet weten waar je klanten het over hebben. De online versie van het Transporeon-platform bood ons een paar voordelen, dus zijn we erop overgestapt." De transporteur gebruikte voor de online versie al de gewone geïnstalleerde versie van het platform.

    
Vanuit de hoofdzetel in Heerenveen bedient Van der Werff Nederland, België en Luxemburg. De ongeveer honderd trekkende eenheden hebben bovendien vijf standplaatsen tot hun beschikking, verdeeld over Nederland. Breed inzetbaar materiaal is een van de aspecten die ervoor moet zorgen dat de beladingsgraad zo optimaal mogelijk is. Veel van de trailers van het Friese bedrijf zijn daarom voorzien van Kooiapen. Maar naast het slim inzetten van praktisch materieel, liggen er volgens Tulner voor een transporteur als Van der Werff ook vooral kansen in het zo goed mogelijk gebruikmaken van moderne software. "Als je niet zonder iets kunt, dan moet je er je voordeel maar uit halen door het slim in te zetten."

    
‘Performance prestaties kunnen aantonen’
Met zijn opmerking over het slim inzetten van zaken doelt Tulner overigens op meer dan alleen de software. Van der Werff heeft als strategie om de prestaties van het bedrijf zo scherp mogelijk aan de klant te laten zien. "Als transporteur werkt het alleen maar in je voordeel als je een goede performance kunt aantonen. Daarom meten we liever zelf grondig én daarmee zijn we bovendien in staat om eventuele vermoedens over prestaties te weerleggen. Met een opmerking als ‘dat was zo’ kan ik niets." Een van de voordelen die Van der Werff volgens de commercieel directeur haalt uit het gebruik van Transporeon is de tijdsvensterfunctie.

   

"Als we een opdracht binnen krijgen dan boeken we die in Transporeon in en geven een tijd aan wanneer we de vracht kunnen leveren. Een voordeel van deze werkwijze is dat het snel werkt, bellen is vrijwel overbodig. De werksnelheid gaat dus omhoog en we weten bovendien zeker dat we op het bewuste tijdstip ook geholpen kunnen worden." Een ander voordeel is volgens Tulner dat in de online versie van Transporeon de door de verlader geannuleerde of niet-toegewezen ritten nog steeds terug te vinden zijn. Waar een vervoerder eerder voor geannuleerde of niet-toegewezen ritten alleen een TIMAIL-bericht binnen kreeg, krijgt een gebruiker als Van der Werff nu een duidelijk overzicht van de hoeveelheid toegewezen ritten, niet-toegewezen ritten en geannuleerde trips.

     
De werkmethodiek in het operationele proces is zodoende bij Van der Werff iets veranderd, steeds meer zaken lopen direct via het internet en minder via de telefoon. Tulner ontkent dat dit meer discipline vergt. "Ook zonder deze hulpmiddelen moet je nauwkeurig werken." Waar de opdrachten nu nog regelmatig via de e-mail of de fax binnenrollen en door de planners in het systeem worden gezet, ziet Tulner dit op korte termijn via een interface tussen de systemen graag geautomatiseerd. "Hoe meer automatisering er is, des te beter. Het is toch schitterend als je een order, door de klant aangemaakt, direct het plansysteem kan inschieten. Wij krijgen vervolgens een melding als het in het systeem staat."

    

Gebruik Transporeon kan meer vrachten opleveren
Tulner denkt vooral in voordelen, omdat hij de tijd rijp acht om elke kans te grijpen die er in de transportsector te grijpen is.  Transporeon helpt daarbij, het platform zou ons zomaar meer vrachten kunnen opleveren als klanten weten dat we goed bekend zijn met het systeem." Het zijn vooral de grotere klanten die Van der Werff hebben aangezet tot het gebruik van Transporeon. "Het zijn ook die bedrijven die zelf vergaand geautomatiseerd zijn." Twee grote klanten waarvoor de vervoerder tijdssloten inboekt op het platform zijn Knauf, leverancier van onder andere gips en pleisterwerkproducten en Isolava, een onderdeel van Knauf dat eveneens gipsplaten en gipsblokken produceert. Omdat beide bedrijven in de bouwsector actief zijn, zet Van der Werff er vooral materieel in voorzien van kooiapen voor in. "Knauf selecteert in Transporeon de gewenste vervoerders voor haar transporten en wij zetten als een van hun vervoerders een tijdslot in het systeem. Het komt ook voor dat we in Transporeon zoeken naar aangeboden vrachten, maar het gros van de activiteiten doen we specifiek voor onze vaste opdrachtgevers." In september zal de vervoerder het platform ook voor Ursa gaan inzetten, Ursa is een leverancier van geluidsisolerende oplossingen voor eveneens de bouwsector.

   

Ontplooien duurzame initiatieven
Naast efficiënt werken, met als doel om het aantal lege kilometers te beperken, is Van der Werff sinds eind 2010 ook een eigen aanlegkade rijker in Heerenveen. De infrastructuur, inclusief een eigen kraan, is er om boten te laden. "Een boot vervangt met gemak honderdvijftig auto’s, dus dan kun je het gerust een duurzaam initiatief noemen. Ik denk dat elk bedrijf zo moet gaan denken, uiteindelijk komt er op iedere verpakking te staan hoeveel CO2 het product heeft veroorzaakt, dus is het zaak om nu al duurzame initiatieven te ontplooien." De kade is een mooie aanvulling op het groeiend aantal manieren waarop de onderneming duurzaam kan ondernemen. Als beloning voor het duurzame beleid kreeg Van der Werff eind 2010 de Lean and Green award uitgereikt. De CO2-doelstelling van Van der Werff is een besparing te realiseren van minimaal twintig procent in het jaar 2012 ten opzichte van het jaar 2007. "Dat lukt ons alleen als we zo slim mogelijk opereren, ik denk dat we wat dat betreft goed bezig zijn."

 

Groeikansen

Arjen Tulner, commercieel directeur van Van der Werff ziet bij zijn bedrijf vooral groeikansen door sterk in te zetten op duurzame initiatieven. Multifunctionele trekker oplegger combinaties en zelfs een eigen aanlegkade op de hoofdlocatie in Heerenveen moeten bijdragen aan een CO2-reductie van twintig procent in 2012 ten opzichte van 2007. Efficiënt rijden en een zo hoog mogelijke beladingsgraad zijn daarbij voorwaarden. De online variant van het Transporeon platform helpt volgens Tulner bij het efficienter vervoeren: "De werksnelheid op kantoor gaat omhoog, bovendien weten we zeker dat we als we bij de klant arriveren ook op het geplande tijdstip geholpen worden."  

Kader:

Reageer op dit artikel