artikel

Autop bespaart dankzij TomTom Business Solutions

Distributie Premium

Autop bespaart dankzij TomTom Business Solutions

Autop was niet tevreden met hun huidige track en trace systeem. Door over te gaan op de zakelijke oplossing van TomTom bespaart Autop zeker 10.000 euro op inbouw en uitbouw van apparatuur en mobiel verkeer.

Autop was niet tevreden met hun huidige track en trace systeem. Door over te gaan op de zakelijke oplossing van TomTom bespaart Autop zeker 10.000 euro op inbouw en uitbouw van apparatuur en mobiel verkeer.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Autop   Leverancier/dienstverlener: Tomtom international
Plaats: Roermond/Sittard  
Branche: automotive, machine- & apparatenbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: TomTom PRO 9000  

Autop is al ruim 30 jaar gespecialiseerd in het oplossen van vervoersproblemen. Destijds is het bedrijf begonnen als een universeel garage- en autoverhuurbedrijf en later besloten de oprichters het dienstenpakket uit te breiden met een koeriersdienst.

   

Tegenwoordig is de organisatie opgesplitst in een autoverhuurbedrijf met een shortlease en leasing afdeling en een transportafdeling met koeriersdienst, opslag, overslag en transporten. De organisatie telt onder leiding van Erik Claes ongeveer 70 medewerkers verspreid over twee filialen in Roermond en Sittard een wagenpark van ca. 550 voertuigen zoals personenauto’s, personenbussen, bestelbussen en vrachtwagens. Autop richt zich hoofdzakelijk op de bedrijfsmarkt.

 

Track en trace 

Autop werkte voorheen 10 jaar met een track en trace systeem maar zij vond dat deze stilstond in ontwikkeling. Dit systeem bevatte alleen track en trace en vaste inbouw. Autop was op zoek naar één apparaat met veel flexibiliteit. De oplossing van TomTom voldeed aan alle eisen. Halverwege 2010 heeft Autop samen met TomTom gekeken naar de meest geschikte oplossing en gekozen voor een systeem met track en trace registratie met daarin zowel dataverkeer, navigatie en bluetooth geïntegreerd. Autop besloot om niet langer het voertuigvolgsysteem bij een auto, maar bij een werknemer te voegen. Op die manier kan de werknemer het systeem mobiel meenemen en voert daarbij het kentekennummer in dat vervolgens aan het voertuigvolgsysteem wordt gekoppeld.

    

Bij de installatie heeft Autop in het begin veel uitleg en toelichting gekregen om alles in goede banen te leiden. Aangezien het werken met de zakelijke oplossing van TomTom een efficiencyslag is voor de klanten voor Autop, is bij de invoering van het systeem een mailing gestuurd aan de klanten over het feit dat ze gebruik ging maken van het TomTom PRO 9000. Door het gebruik van de zakelijke oplossing van TomTom bespaart Autop zeker 10.000 euro op inbouw en uitbouw van apparatuur en mobiel verkeer. Er zijn geen inbouwkosten en aparte bluetooth meer nodig. Autop bespaart kosten door communicatie via één datalijn in plaats van via de telefoon. Werktijden worden automatisch geregistreerd wat een tijdsbesparing op administratief gebied oplevert.

    

Door correct inzicht in de wachttijden, is het eenvoudiger om klanten kosten door te berekenen. Voor klanten die gebruik maken van een koerier of tijdszending, levert het voertuigvolgsysteem van TomTom Business Solutions voordeel op, doordat het inzicht geeft in de route en tijden. Erik Claes, directeur van Autop: “Het TomTom fleetmanagement systeem bespaart ons minstens 10.000 euro op inbouw, uitbouw en mobiel verkeer. Het is multifunctioneel en erg gebruiksvriendelijk.”

Reageer op dit artikel