artikel

Containeroverslag: klaar voor de nieuwe ‘boom

Distributie Premium

Containeroverslag: klaar voor de nieuwe ‘boom

In het nog prille jaar 2011 werden er al twee nieuwe records geboekt in de containeroverslag in Rotterdam.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 13 mei 2011.

 

ECT lukte het om in januari in 1 week 100.000 containers over te slaan, waarbij 36 diepzeeschepen en 170 ‘feeder’schepen werden afgehandeld, en 475 binnenschepen, 120 treinen en 22.000 vrachtwagens van of naar het achterland gingen.
En in de hele haven van Rotterdam werd in de maand maart 2011 1 miljoen TEU afgehandeld, waarbij de miljoenste TEU op 31 maart in de avond van de Ital Oriënte werd overgeslagen.

    

In het oog springende mijlpalen, die duidelijk maken dat de mondiale handel van consumentenproducten weer helemaal ‘back on track’ lijkt. Of toch niet, en is het vooral de grote haven Rotterdam die profiteert van de toenemende groei in de wereldhandel, en andere havens niet?

    

Het maritieme consultancybureau Drewry houdt de ontwikkelingen in de mondiale containeroverslag regelmatig bij. In één van hun laatste rapporten geven ze een overzicht van de verwachte containeroverslag in 2010 en 2015 per werelddeel, afgezet tegen de (verwachte) capaciteit. Hieruit blijkt dat de wereldwijde containeroverslag zal groeien van 513 miljoen TEU in 2010 naar 718 miljoen TEU in 2015. Een verwachte groei van ruim 200 miljoen TEU in 5 jaar dus, waarvan precies de helft zal plaatsvinden in het Verre Oosten. Dit slorpt vrijwel alle aanwezige en geplande terminalcapaciteit weer op, en dit gebruik zal 95% zijn in 2015, tegenover 70% in 2010. Uiteraard kan men in China sneller schakelen bij de bouw van nieuwe containerterminals, dus dit knelpunt kan minder zwaar uitvallen. De situatie in Noord-Europa (de Hamburg-Le Havre range) is anders, hier is de groei een wat bescheidener 13 miljoen TEU. Met alle bij te bouwen terminalcapaciteit, zoals de Maasvlakte 2, de London Gateway en de Jade Weser Port in Wilhelmshaven, is de groei in capaciteitsgebruik veel minder groot, van 56% naar 64%. Voor de andere werelddelen geldt dat de groei in containeroverslag en het gebruik van de terminals vooral in Azie zit, terwijl Europa en Amerika in capaciteitsgebruik achterblijven.

  

De containerterminals in Noord-Europa worden beheerd door grote partijen als de nummer 1 Hutchison Whampoa, de nummer 2 APM Terminals en de nummer 3 PSA. De resterende grote terminaloperators zijn de twee Hamburgse terminals HHLA en Eurogate, en DP World en MSC. De Hamburg-Le Havre range onderscheidt zich van andere werelddelen doordat de globale operators de markt beheersen, terwijl in andere werelddelen er meer lokale partijen zijn. Door de dip in 2009 is de overslag achtergebleven bij de verwachtingen, terwijl de plannen voor terminaluitbreiding lastiger gestopt konden worden. Dit geeft ruimte voor het opvangen van de groei in de komende jaren in de Hamburg-Le Havre regio, en de regio lijkt zo klaar voor de nieuwe ‘boom’.

 

Reageer op dit artikel