artikel

Stevelduct als emissieloze oplossing voor containergroei

Distributie Premium

Stevelduct als emissieloze oplossing voor containergroei

In een drie minuten durende laterale denksessie bedenkt innovatie ondernemer Aad van den Ende het stevelduct. TU Delft onderzoekt nu de haalbaarheid.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 maart 2011.

“Het uitloven van de Zuid-Holland prijs, een prijs voor innovaties in bereikbaarheid, bracht mij op het idee van het stevelduct, een aquaduct waar containers in drijven. Stevelen is een oude techniek van schippers. Vroeger lieten zij hun schip meedrijven met de stroom. Om dit met de containers uit deze tijd te doen heb je hetzelfde nodig, namelijk een hellend vlak om ze met behulp van zwaartekracht op deze manier te kunnen verplaatsen."

  

"Ik ben in contact gekomen met verschillende kennisinstellingen die net als ik nieuwsgierig zijn naar de haalbaarheid van dit concept. Ik heb het gevoel dat het kan. Verschillende faculteiten van TU Delft buigen zich nu over allerlei aspecten. Waterbouwkundigen bekijken de stroming, het verval en de te behalen vervoerssnelheid. Scheepsbouwkundigen bedenken hoe het vaartuig waarop de containers worden vervoerd er uit moet zien. En werktuigbouwkundigen bestuderen de techniek van de overslagstations die nodig zijn voor de uitvoering. Over hoe zo’n kunstwerk als een stevelduct in het landschap moet worden geïntegreerd praat ik met civiel bouwkundigen. "

  

"Eind van het jaar moet er een rapport liggen waarin een aantal quick scans is uitgewerkt. Zelf denk ik dat het concept gaat werken, maar het is essentieel om te weten wat de economische levensvatbaarheid is. Ook wordt gekeken naar wat de milieueffecten zijn en de macro-economische aspecten.

Ik heb het stevelduct-idee bewust tijdig publiek gemaakt zodat iedereen kan aanschuiven. Ik ben nog op zoek naar partners die willen helpen met het verder uitdenken van het concept en de bouw van een prototype, wat ik voor tweede helft van 2011 op de planning heb staan. Ik heb al een aantal mensen ontmoet die dezelfde tik als ik hebben, en met een zeker creatief gevoel logistieke problemen willen oplossen. Er is ook al veel kritiek geuit op het idee, maar dat krijg je nu eenmaal als je met een idee komt dat prikkelt. Dat brengt zowel negatievelingen als positievelingen voort."

 

"Ik heb hoge verwachtingen van het stevelduct. Niet alleen voor Nederland is het belangrijk om na te denken over alternatieve vervoerswijzen. Ook in China en de Verenigde Staten is men daar volop mee bezig. Het wegzetten van containers buiten de agglomeratie is niet alleen iets dat voor de Rotterdamse haven een oplossing is. De haven van Los Angeles kampt met hetzelfde probleem. Ik wil naar onland terminals in plaats van inland terminals. Kijfhoek bij Dordrecht zou een mooie locatie zijn voor het overslagstation van de stevelduct. De afstand van de Maasvlakte tot aan dat punt is een goede afstand om te overbruggen en de druk van de A15 af te halen. Volle containers kunnen dan via het stevelduct en lege met de trein retour.”

 

AAD VAN DEN ENDE (52)

#innovatie-ondernemer sinds 1998

#stevelduct als alternatieve vervoerswijze

#emissieloos economische groei opvangen

#TU Delft onderzoekt haalbaarheid

#tweede helft 2011 prototype bouwen

  

Over vijf jaar:

#fors deel van de containergroei opvangen met -stevelduct

 

In de rubriek #talent ruim baan voor studenten, young professionals, wetenschappers en entrepreneurs die een podium verdienen.

Reageer op dit artikel