artikel

Slavenburg & Huyser creëert uniforme forwarding-processen

Distributie Premium

Slavenburg & Huyser creëert uniforme forwarding-processen

Betere managementinformatie, uniforme werkprocessen en meer wisselwerking en communicatie tussen afdelingen. Dat zijn volgens Onno Meijer, ICT-projectleider bij de Rotterdamse forwarder Slavenburg & Huyser, de belangrijkste voordelen van de invoering van NaviTrans Forwarding. Dit softwarepakket biedt complete ondersteuning van alle forwarding-processen.

Betere managementinformatie, uniforme werkprocessen en meer wisselwerking en communicatie tussen afdelingen. Dat zijn volgens Onno Meijer, ICT-projectleider bij de Rotterdamse forwarder Slavenburg & Huyser, de belangrijkste voordelen van de invoering van NaviTrans Forwarding. Dit softwarepakket biedt complete ondersteuning van alle forwarding-processen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Slavenburg & Huyser   Leverancier/dienstverlener: Rainbow Solutions
Plaats: Rotterdam  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: NaviTrans Forwarding  

Slavenburg & Huyser koos voor NaviTrans Forwarding en implementatiepartner Rainbow Solutions na een grondige marktoriëntatie en een gedegen selectie.

 

Slavenburg & Huyser is een van de belangrijkste onafhankelijke rederij- en scheepvaartagenten in Nederland. Het bedrijf is opgericht in 1949 en biedt vandaag de dag een uitgebreid pakket van logistieke diensten via weg en water, en door de lucht. Door deze multimodale dienstverlening – die de nodige complexiteit met zich meebrengt – is een optimale informatievoorziening een eerste vereiste voor het bedrijf. Toen bleek dat de bestaande automatiseringsoplossing steeds minder goed kon omgaan met die complexiteit, ging het bedrijf op zoek naar een nieuw systeem.

   

Slavenburg & Huyser ging daarbij niet over een nacht ijs. Meijer: "We zijn gestart met een longlist van twaalf mogelijke leveranciers die we om informatie hebben gevraagd. Op basis van de antwoorden hebben we een eerste selectie gemaakt. We zochten een partij die met ons mee kan groeien, een echt partnership kan bieden en een standaardoplossing levert. Partnership is heel belangrijk voor ons. Wij zijn een middelgroot bedrijf wat voor grote leveranciers soms minder interessant is. Het risico bestaat dat je een nummer wordt. Dat wilden we absoluut vermijden. Verder voorzien we groei en onze partner moet deze kunnen ondersteunen. Ook wilden we een technisch volwaardig en gestandaardiseerd systeem."

 

Proof-of-Concept

Uit de longlist bleven drie leveranciers over, waaronder Rainbow Solutions dat met NaviTrans Forwarding een oplossing levert, die volledig is ingericht op de eisen in de logistieke sector. NaviTrans is gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV, de bedrijfsoplossing van Microsoft voor middelgrote bedrijven. Slavenburg & Huyser vroeg de drie overgebleven leveranciers om een Proof-of-Concept te leveren en een demo te verzorgen aan de hand van een praktijkdossier. Daarna beoordeelde het bedrijf de bijdragen van de leveranciers op basis van vooraf opgestelde wegingsfactoren. Daarnaast telde ook het oordeel van de eindgebruikers zwaar mee.

 

Keus

Slavenburg & Huyser koos voor NaviTrans Forwarding en Rainbow Solutions. Meijer: "Belangrijke redenen voor onze keus waren de flexibiliteit van de oplossing, de uitgebreide workflowmogelijkheden, de technologie en continuïteit van Microsoft en de professionaliteit van Rainbow Solutions. Voor wat dat laatste betreft: wij hebben een zeer grondig selectietraject uitgevoerd en dan leer je elkaar goed kennen. Dat is ook belangrijk, omdat je een langdurige samenwerking start. Rainbow gaf altijd antwoord op vragen en stelde zich echt op als partner. Verder gaf de wereldwijde aanwezigheid en continuïteit van Microsoft ons het vertrouwen dat we altijd ondersteuning kunnen krijgen. Er zijn tenslotte heel veel verschillende Navision-partners. Daarnaast bleek NaviTrans Forwarding het beste te kunnen omgaan met de specifieke processen die bij ons spelen. Het pakket biedt veel mogelijkheden en je kunt het goed inrichten naar gelang je eisen en wensen."

 

Implementatie

Na de definitieve keuze maakten Slavenburg & Huyser en Rainbow Solutions gezamenlijk een projectplan als start van de daadwerkelijke implementatie. "Die is zeer soepel verlopen en binnen tijd en budget gerealiseerd. Rainbow Solutions ging voortvarend te werk en heeft key users vanaf de start zo veel mogelijk betrokken bij het project. Op die manier is het makkelijker om de acceptatie te vergroten. De implementatie van het systeem betekende voor veel medewerkers een andere manier van werken. Het is van belang om daar goed aandacht aan te besteden."

 

Voordelen

Als belangrijke voordelen van het nieuwe systeem noemt Meijer de sterk verbeterde managementinformatie, de uniforme werkprocessen en een grotere wisselwerking tussen de afdelingen. "Juist doordat we de werkprocessen hebben geüniformeerd, is er meer oog voor die processen. Je praat vaker en intensiever over de vraag waarom zaken worden aangepakt zoals we ze aanpakken. Dat is de basis voor verdere verbetering. Daarnaast heeft uniformiteit ook het voordeel dat we mensen makkelijker kunnen inwerken en medewerkers ook eenvoudiger elkaars werk kunnen overnemen. Doordat de dossiers digitaal beschikbaar zijn en volgens vaste workflows afgehandeld worden, is er steeds inzicht in de status ervan. Hierdoor is er ook betrouwbare actuele managementinformatie beschikbaar."

 

Partnership

Meijer kijkt met tevredenheid terug op het selectie- en implementatietraject. "Het is echt gelukt om een partnership op te zetten met Rainbow Solutions. Naast de soepele implementaties hebben we nu via Rainbow contact kunnen leggen met een Belgische gebruiker van de NaviTrans-software. We wisselen ervaringen uit en bespreken mogelijkheden om gezamenlijk bepaalde wensen qua functionaliteit in kaart te brengen, zodat we de ontwikkelingskosten kunnen delen. Dat biedt ons ook op de langere termijn perspectief en voordelen. De stap die we met de implementatie van NaviTrans gezet hebben, zorgt in alle opzichten voor een positieve ontwikkeling van ons bedrijf."

 

Op de foto de directie van Slavenburg & Huyser : vlnr Jan van den Donker (Director Operations), Leo Poot (Directors) en Ludo Verlinde (Finance Director).

Reageer op dit artikel