artikel

3.8 Overige functies van de boordcomputer

Distributie

Boordcomputers zijn feitelijk kleine computers die werken op een operating system (zoals Windows). Deze kleine computers hebben koppelingen naar externe hardware die optioneel aan te sluiten is.

Vaak is hier extra aandacht aan besteed om de boordcomputer extra functies te geven. Enkele voorbeelden:

  • Temperatuur: de boordcomputer kan periodiek de temperatuur (zelfs in meerdere compartimenten) meten en dit periodiek doorgeven. De waarden kunnen aan de klant getoond worden om aan te geven dat de lading binnen de afgesproken temperatuurmarges vervoerd wordt. Ook is het mogelijk sommige merken coolers aan te sluiten die uitgebreid informatie geven over temperatuur, draai-uren, verbruik etcetera. Dit kan handig zijn als u dit moet doorbelasten.
     
  • Het scherm van de boordcomputer kan gebruikt worden om via een (draadloze) camera achteruit te kijken bij het achteruit rijden
     
  • Door een DVD-speler aan te sluiten kan de chauffeur op het scherm van de boordcomputer een film kijken. Vooral voor buitenlandse ritten waar de chauffeur tijdens de verplichte rust langer moet wachten dan alleen de tijd van slapen is dit een welkome afleiding. Relatief nieuw zijn de kleine sets met DVD, digitale TV. Hiermee zijn in veel landen de publieke en regionale zenders gratis te ontvangen. Daarbij is ook teletext te ontvangen, handig voor het weer en verkeersmeldingen. Deze units dienen geblokkeerd te zijn voor gebruik tijdens het rijden omdat dit in veel landen strafbaar is naar videobeelden te kijken tijdens het rijden (voor de chauffeur althans). Het inbouwen van deze faciliteiten kan een extra impuls zijn om chauffeurs aan te trekken in de krappe markt. Bovendien hebben steeds minder chauffeurs een vaste auto. Tenslotte is het zelf in de auto schroeven van allerlei elektronica en het daarmee beschadigen van het dashboard of het gevaarlijk trekken van allerlei draden (kortsluiting!) niet nodig.
     
  • Uitleesunit digitale tacho: hoewel er nog gediscussieerd wordt wat wettelijk toegestaan is, komen steeds meer leveranciers met faciliteiten om beide geheugens van de digitale tacho uit te lezen. Informeert u zelf naar de actuele status bij de leveranciers.
     
  • Internet: de eerste leveranciers beginnen faciliteiten beschikbaar te stellen om via internet (beperkt) informatie door te geven. Het grote verschil tussen mobiel internet binnen Nederland (vaak voor een vast bedrag onbeperkt gebruik) versus het buitenland (waar een forse toeslag betaald moet worden) maakt universeel gebruik lastig. Doeltreffend gebruik is bijvoorbeeld het bekijken van het chauffeursgedeelte op de bedrijfswebsite en het raadplegen van het online chauffeurshandboeken.

De hiervoor beschreven functies zijn het merendeel van de bekende functies op dit moment. Vanzelfsprekend zijn er nog wel meer functies te bedenken. Er zijn zelfs leveranciers die een mini-PC in de auto kunnen inbouwen. Feitelijk zijn alle functies die u kent ook in de auto te realiseren. Bedenk echter goed dat het om een bedrijfsapplicatie gaat waarbij de gebruikers het niet uit vrije wil moeten gebruiken. Het stap voor stap implementeren van functies gebeurt dan ook zeer regelmatig.

Dit maakt het mogelijk stap voor stap functies toe te voegen en het gebruik te intensiveren.

Reageer op dit artikel