artikel

3.7 Navigatie met de boordcomputer

Distributie

Truck-navigatie is anno nu een belofte voor de toekomst. De navigatiesoftware is er op voorbereid maar de kaarten zijn nog niet volledig. Zodra zaken als hoogtes, maximale as-lasten en breedtes geregistreerd zijn kan de chauffeur redelijk betrouwbaar op weg gaan.

3.7 Navigatie met de boordcomputer
Investeringshandleiding boordcomputers door Jan Vieveen

Helaas zijn vandaag nog te veel (jonge) chauffeurs op de weg die volledig blind varen op hun navigatiesysteem en zich vastrijden. Navigatie is een hulpmiddel, maar wel een handige.

 

Enkele voorbeelden:

  • Het laatste stuk op een industrieterrein bij een nieuw adres is vaak zoeken, en zeker in het buitenland. De chauffeur heeft het stratenboek op zijn schoot en moet het boek, de straten, het overige verkeer en de naambordjes in de gaten houden. Een navigatiesysteem brengt hem meestal op honderd meter van het goede adres. Gebleken is trouwens dat de meeste schades optreden bij dit soort situaties en dat chauffeurs met navigatie deze vorm van kleine schades aanzienlijk zien teruglopen.
     
  • Chauffeurs met navigatie weten vaak uit de praktijk dat het plank-gas rijden nauwelijks snelheidswinst oplevert. Zij rijden uit ervaring rustiger en zuiniger, en met minder boetes;
     
  • Omdat het navigatiesysteem aangeeft wat de verwachte aankomsttijd is, weet de chauffeur of hij redelijk op tijd is of al vooraf de planning moet waarschuwen dat het krap gaat worden. Uit de praktijk is gebleken dat dit veel stress bij de chauffeurs wegneemt.
     
  • Navigatiesystemen die werken met instelbare snelheid (80) plannen daadwerkelijk anders en efficiënter dan systemen die alleen werken met personenautosnelheden. Zo is de route Utrecht – Voorschoten met een personauto sneller via de A12 en A4 over Den Haag maar met een vrachtauto is het via de A12 en N11 12 kilometer korter (= 4 liter diesel) en 5 minuten sneller. Een bijkomend voordeel is dat de N11 minder files heeft (maar helaas wel meer flitsers). Een vergelijkbaar voordeel ondervonden chauffeurs in Noord Frankrijk waar zij routes vonden buiten de Peage: geen tol, afwisselender route en enkele minuten sneller (buiten de spitsen).
     
  • Veel chauffeurs gaan prat op hun deskundigheid, maar maken fouten die eigenlijk niet toelaatbaar zijn. Een ‘oude rot’die enkele malen per week van Eindhoven naar Antwerpen moet rijden, reed steevast de route Tilburg, Breda en dan Antwerpen. Omdat de ervaren chauffeur altijd op tijd wegging merkte niemand iets van de omweg van 20 kilometer (!!!) die hij een paar keer per week maakte wanneer hij niet via A67 en A21 langs Turnhout reed. Bovendien kon hij daar enkele keren file mee omzeilen. Overigens heeft bijna iedere chauffeur hier last van als hij een route moet rijden tussen twee punten die niet binnen zijn ervaringsgebied vallen. Een ervaren chauffeur die van Turijn naar Spanje moest rijden bleek achteraf zonder navigatie ruim 300 kilometer te veel te hebben gereden.
     
  • Een heel groot pluspunt van de moderne navigatiesystemen is het omzeilen van files. Er zijn publieke (TMC) en private (betaalde) systemen (zoals dat van TomTom) om files door te geven. Wanneer een file net ontstaat is het vaak te laat om nog te omzeilen, maar zeker op langere afstanden zijn er mogelijkheden genoeg om files te omzeilen. De systemen vragen vaak netjes of de alternatieve route geaccepteerd wordt en wat de consequenties in kilometers en tijd zijn. Ook worden de files vaak netjes op de kaart aangegeven, soms zelfs in minuten vertraging. Uit ervaring is gebleken dat er relatief vaak een vervelende file omzeild kon worden, hetgeen vooral veel ergernis en materiaalslijtage kan voorkomen.
     
  • Soms kan de chauffeur handmatig ingeven dat een bepaald traject geblokkeerd is, bijvoorbeeld door een melding van Rijkswaterstaat of via een brancheorganisatie. Het navigatiesysteem is dan in staat de best passende alternatieve route te berekenen zonder de chauffeur vast te laten lopen op een omleidingsroute.
     
  • Een aantal leveranciers levert zogenaamde ‘POI’s’, of Point Of Interests. Dit zijn kleine databases met specifieke adressen. Een chauffeur hoeft niet te weten waar de zwembaden of hotels zijn, maar bij ziekte is het heel makkelijk als het systeem hem helpt zoeken naar een apotheek, postkantoor, geldautomaat, tankstation (met merk), garage of politiebureau. Of de plaats daadwerkelijk bereikbaar is per truck zal zijn eigen inschatting zijn, maar hij weet vrijwel zeker of er iets in de buurt is zonder te hoeven rondvragen. Andere POI’s zijn bijvoorbeeld de tankstations waar de chauffeur alleen mag tanken (in verband met kortingspas) of bewaakte parkeerplaatsen (in verband met overnachten). Dit kan vooraf door het bedrijf worden samengesteld en minder ervaren chauffeurs kunnen hier veel baat bij hebben.

 

Samengevat zijn navigatiesystemen slechts een hulpmiddel, maar wel een hulpmiddel waarbij ook ervaren chauffeurs nog relatief vaak moeten toegeven dat het zeer praktisch is. Het is in geen geval een tovermiddel waarop de chauffeur blind mag varen. In de praktijk is de navigatie echter het aspect waar de chauffeur, mits goed gebruikt, veel plezier aan kan beleven en zijn steeds lastiger beroep mee kan vergemakkelijken.

Reageer op dit artikel