artikel

3.6 CAN-bus info in boordcomputers

Distributie Premium

3.6 CAN-bus info in boordcomputers

Naast het koppelen van order-informatie aan de operationele prestaties (kilometers, uren) is dit de tweede kans om uw rendement aanzienlijk te verbeteren. In de moderne vrachtauto’s worden bijna alle instructies via een netwerk verstuurd.

Zo zal het aanschakelen van dimlicht plaatsvinden door een instructie te versturen naar een kleine unit bij de koplampen. De unit heeft een voedingsspanning en een netwerk (CAN-bus) aansluiting. Alle units in de auto zijn op de CAN-bus aangesloten, zowel uitvoerend (zoals het aanschakelen van het licht) als registrerend (zoals toerental, of het peil in de tank). Dit zijn honderden stuur-instructies en registraties, en vaak ook vele tientallen per seconde. De elektronica van de auto verwerkt dit ongemerkt, maar ook de boordcomputer kan met een gedeelte hiervan goede zaken doen.

 

Door een relevant deel te registreren en over te sturen kan een op maat gemaakt rapport aan de chauffeur worden verstrekt om periodiek zijn rijstijl te beoordelen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende registraties:

  • Verbruik op enig moment en het gemiddelde verbruik;
  • Mate van (hard) optrekken;
  • (hoge) toerentallen;
  • Het schakelgedrag;
  • (te vaak) maken van een noodstop;
  • Te lang stationair laten draaien van de motor, soms ten bate van de airco of kachel;
  • Te hard rijden;
  • Te hard bochten nemen;
  • Het registreren van tanken, locatie en hoeveelheid liters (om diefstal te registreren). De CAN-bus is veelal op 2 liter nauwkeurig.

 

Een aantal leveranciers heeft een soort ‘rapport’ ontwikkeld waarop de chauffeur kan zien wat goed is en wat niet. Daarbij volgt ook een rapportcijfer. Door deze cijfers onder elkaar te presenteren in de kantine ontstaat in de praktijk vaak een wedstrijd wie de beste prestaties levert. Dit werkt vaak beter dan een rijvaardigheidstraining. Nog beter is het als de gegevens ook tijdens het rijden aan de chauffeur getoond worden, zodat hij direct beloond wordt voor ‘slim rijden’ en direct kan zien wat het effect is van vroeg of laat schakelen. Vanzelfsprekend moet u wel een sortering maken per type werk en/of type trekker om een eerlijke vergelijking te krijgen. Los van alle kleine verbeteringen is het vanzelfsprekend noodzakelijk chauffeurs met een onacceptabel gedrag direct aan te spreken op hun wanprestaties, om schade en overmatige voertuigslijtage te voorkomen. Dit kan dan ook het best direct bij aankomst op de thuisbasis gebeuren hetgeen mogelijk is omdat alle data direct naar de thuisbasis is verzonden. Zelfs tijdens de rit kunt u de chauffeur waarschuwen zijn gedrag te verbeteren.

Reageer op dit artikel