artikel

2.0 Inleiding typen boordcomputers

Distributie

Er is een aantal typen boordcomputers, die langzamerhand naar elkaar toegroeien:   Traditionele modellen, meestal specifiek gemaakte hardware; De traditionele variant is gebouwd op zelf ontworpen hardware, software en behuizing. Door de kleine series die gangbaar zijn bij de boordcomputer (meestal minder dan <10000 per jaar) zijn de ontwikkel- en productiekosten per eenheid relatief hoog. Bovendien […]

2.0 Inleiding typen boordcomputers
Ingebouwde boordcomputer

Er is een aantal typen boordcomputers, die langzamerhand naar elkaar toegroeien:
 

  • Traditionele modellen, meestal specifiek gemaakte hardware;

    De traditionele variant is gebouwd op zelf ontworpen hardware, software en behuizing. Door de kleine series die gangbaar zijn bij de boordcomputer (meestal minder dan <10000 per jaar) zijn de ontwikkel- en productiekosten per eenheid relatief hoog. Bovendien leidt de miniaturisatie en de toegenomen eisen aan schermkwaliteit en verwerkingssnelheid tot nog grotere investeringen. Steeds minder leveranciers zijn in staat om kostendekkend zelf hardware te ontwikkelen. Voor u als gebruiker heeft het nauwelijks nog meerwaarde wanneer uw leverancier zelf zijn hardware ontwikkeld heeft. Vaak is het zelfs een nadeel wanneer de leverancier stopt met de unit en u nergens anders een unit kunt bijbestellen. 
     

  • Modellen op basis van een handscanner of industriële terminal;

    De modellen op basis van een handscanner zijn gebaseerd op bijvoorbeeld units van Motorola (Symbol), Psion of Casio (foto rechts). Daarnaast zijn er inmiddels tientallen leveranciers die variaties hebben gemaakt. De units bevatten vaak een DOS, Windows CE of Linux gebaseerde mini-computer uitgerust met toetsenbord, scherm en vaak ook scanner. De hardware wordt in redelijke hoeveelheden geproduceerd waardoor de prijs per unit de laatste jaren sterk gedaald is. De apparatuur is vaak al extra stevig uitgerust om in moeilijke omstandigheden goed te functioneren. De leverancier kiest bij een dergelijk systeem vooral de software (dus functionaliteit) te leveren. De units zelf zijn relatief goedkoop, 500 tot 1000 euro per stuk. Een belangrijk aspect bij deze units is dat er goed gekeken is naar de communicatie. Sommige leveranciers monteren alsnog een blackbox achter het dashboard die de interface naar de auto en het thuisfront verzorgen.
                               

  • Modellen op basis van een generieke Windows PDA.

    De generieke PDA gebaseerde units zijn in feite stand-alone. Het is goedkope hardware die generiek te krijgen is. Het interfacen met een CAN-bus is bijvoorbeeld moeilijker te realiseren. Het is niet onmogelijk, maar niet veel leveranciers bieden het. De PDA’s werken vrijwel allemaal onder Windows CE of Symbian. Ook in geavanceerde telefoon’s zijn deze functies aanwezig. Een vermeend nadeel is de stevigheid van de toestellen. Toch zijn chauffeurs zuinig op hun telefoon, die hoeft u ook niet iedere maand te vervangen.

Samenvatting 

De moderne boordcomputer is veelal gebaseerd op standaard hardware, werkende op GPRS. Dit is de beste basis om een goede en betaalbare unit te realiseren. De leverancier richt zich op het realiseren van de functionaliteit en niet op het bouwen van een kastje. De communicatie loopt veelal via GPRS. Dit is gezien de lage prijzen en betrouwbaarheid vrijwel altijd de beste keuze.

Reageer op dit artikel