artikel

1.1 Procesanalyse boordcomputers

Distributie

Kijk vooraf exact hoe u werkt: wat u doet, hoe stuurt u uw processen en wanneer ontvangt en verstuurt u informatie? De informatiestroom moet u niet alleen naar de chauffeur rekenen, maar ook van en naar uw opdrachtgever. Steeds vaker willen opdrachtgevers op de hoogte gehouden worden van de voortgang van hun zendingen en de boordcomputer is hierin een belangrijke schakel.

1.1 Procesanalyse boordcomputers
Investeringshandleiding boordcomputers: procesanalyse

Zonder hier in te veel detail te gaan moet u naar het volgende kijken, met name gericht op de boordcomputer:

  • Welke opdracht krijgt de chauffeur mee, op papier en straks digitaal?
     
  • U kunt de rit vanzelfsprekend volgen, maar wordt ook uw TMS bijgewerkt?
     
  • Welke informatie wordt teruggekoppeld naar uw planner?
     
  • Welke informatie wordt teruggekoppeld naar uw opdrachtgever?
     
  • Worden er ETA’s berekend op basis van de voortgang van de chauffeurs?
     
  • Gebruikt u de mobiele data om slimmer en eerder (lege) kilometers te reduceren?
     
  • Welke mogelijkheden heeft u om de kwaliteit te monitoren of vooraf al bij te sturen?
     
  • Hoe voorkomt u overtredingen?
     
  • Hoe zorgt u ervoor dat uw chauffeurs het materiaal goed gebruiken?
     
  • Hoe blijven uw chauffeurs optimaal gemotiveerd?

 

Het is verstandig dit traject vooraf met uw management team te bespreken. Niet zelden hebben uw collega’s verschillende doelstellingen bij het invoeren. Door vooraf een goede lijst doelstellingen vast te stellen, zo mogelijk gefaseerd, kunt u gericht en met gelijke agenda’s gaan zoeken en implementeren. Tevens werkt u hiermee aan een checklist om later de leveranciers te selecteren. Niet het schermpje is belangrijk, maar de functies!

 

Tot slot enkele statements die u moet bezien ten aanzien van de noodzaak een goede procesanalyse te maken:

  • Als uw eigen organisatie een chaos is, zal de boordcomputer de chaos alleen nog maar vergroten.
     
  • Als u de boordcomputer gebruikt voor de basale functies, zal de toegevoegde waarde beperkt zijn en is de terugverdientijd langer.
     
  • De boordcomputer gebruiken als ‘big brother’ zal irritatie opleveren bij uw chauffeurs en leiden tot sabotage. Indien goed gebruikt zal het voor de chauffeurs en uw planners een belangrijke link zijn om goed te werken en problemen te voorkomen.
     
  • De boordcomputer gaat verder dan het kiezen van het schermpje of het kastje: er zit een wereld van functionaliteit achter die aanzienlijk verschilt van leverancier tot leverancier. Het kiezen van de goede leverancier gaat verder dan praten met de leverancier die uw collega ook gebruikt. Het maakt het verschil tussen rendement en verlies, tevredenheid en irritatie.
     
  • De boordcomputers maken nog steeds een aanzienlijke ontwikkeling door, zowel qua functies als technisch. Door hier goed op in te spelen kunt u uw strategische keuzes voor de komende jaren borgen.
Reageer op dit artikel