artikel

Stora Enso ontwikkelt E-logistics platform

Distributie

Stora Enso, producent van papier-en pulpgroepen, heeft in haar Langerbrugge fabriek in de Gentse haven een innovatief logistiek platform ontwikkeld waarbij alle verschillende schakels in de supply chain tot een maximum geautomatiseerd worden.

Stora Enso ontwikkelt E-logistics platform
Stora Enso

Stora Enso, producent van papier-en pulpgroepen, heeft in haar Langerbrugge fabriek in de Gentse haven een innovatief logistiek platform ontwikkeld waarbij alle verschillende schakels in de supply chain tot een maximum geautomatiseerd worden.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Stora Enso   Leverancier/dienstverlener: Transporeon
Plaats: Gent   Onderleverancier/-dienstverlener: H&B Logistics
Branche: media, uitgeverij & drukkerij   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Stora Enso zocht naar innovatieve oplossingen om in- en uitgaande transporten te optimaliseren. De fabriek in Langerbrugge kwam met de idee een nieuwe applicatie te bouwen voor transportoptimalisatie.

   

In deze optiek kreeg Honeywell de opdracht om de LSC-applicatie te realiseren. Dit Logistic Service Center is een programma dat automatisch berekent op welke manier een vrachtwagen, container of wagon het meest optimaal kan worden geladen, rekening houdend met de klantenspecificaties, dit om de beschikbare vrachtruimte of payload zo optimaal mogelijk te benutten.

 

Zodra LSC klaar is met het opmaken van de laadplanning, en de nodige vrachtruimte bekend is, wordt het e-logistics platform van Transporeon ingeschakeld. Met behulp van de module voor transporttoewijzing zoekt het systeem naar de vervoerder met de beste leveringsvoorwaarden.  

Elke module van Tramsporeon heeft een andere functie. ‘No Touch’ zorgt voor een elektronische transporttoewijzing op basis van vooraf gedefinieerde criteria terwijl ‘Best carrier‘ de transporten ter beschikking stelt voor alle aangesloten vervoerders. De Stora Enso transportplanner in Langerbrugge kiest op deze basis de voordeligste offerte. Bovendien wordt de module "tijdvenstermanagement" ingezet die wachttijden in het laad- en losproces vermindert.

 

Success story

Peter Colpaert, IT Project Manager bij Stora Enso Langerbrugge (foto): "Dankzij het platform worden transportplanning resources met minimum 50 % verminderd, en al naargelang de activiteit van de site wordt de beschikbare vrachtwagenruimte tot 15 % efficiënter benut".

LSC kan als ASP functioneren, wat betekent dat de transportplanning voor meerdere sites vanuit één locatie, het Service Center, kan worden opgemaakt. Dit gegeven brengt nog een extra besparingsdimensie met zich mee.

 

"Met het nieuwe platform zijn bovendien de manuele processen nog eens met 80 procent verminderd. We zijn erin geslaagd om onze transportprijzen vrij stabiel te houden sinds de opstart in 2006. Hoe vlotter het proces verloopt, hoe meer er bespaard wordt. Onze besparingsdoelstellingen werden ruimschoots bereikt", voegt Peter Colpaert eraan toe.

 

Om de processen vlekkeloos te laten verlopen zijn de LSC- en Transporeon-systemen volledig met elkaar geïntegreerd. Hiervoor werden de nodige aanpassingen doorgevoerd aan het platform. Op vraag van Stora Enso Langerbrugge zijn een aantal "ranking criteria" toegevoegd aan het Transporeonsysteem, zodat offertes van verschillende vervoerders perfect met elkaar vergeleken kunnen worden. Daarnaast laat het Transporeonprogramma ook toe om standaardprijzen en "geboden" prijzen van vervoerders naast elkaar te leggen.

 

Het geintegreerde platform heeft z’n nut al meermaals bewezen. Voorheen was de planning van transporten een manueel administratief proces dat voornamelijk gebaseerd was op de kennis van de transportplanners. In dit proces, waarbij transportcapaciteit op de markt moet gevonden worden, werd overmatig gebruik gemaakt van telefoon-, e-mail- en fax. Dankzij Transporeon is dit proces grotendeels geautomatiseerd. De gemiddelde tijd om vandaag in LSC een transportplan te optimaliseren is maximaal 2 seconden, de rest volgt automatisch vanuit Transporeon.

 

Michel Haenen, Transporeon: "Het e-logistics platform geeft de verlader de mogelijkheid veel efficiënter te communiceren met zijn vervoerders. Door de betere informatie kunnen vervoerders optimaliseren. Denk hierbij aan het verminderen van lege kilometers maar ook aan de reductie van wachttijden. Bovendien worden de communicatielijnen korter waardoor de administratieve processen vereenvoudigen en snellere reacties mogelijk zijn."

 

"Snelheid, alles draait rond snelheid. Vandaag hebben we welgeteld een paar seconden nodig om onze transporten door te sturen naar het Transporeonplatform. Vroeger waren onze medewerkers een paar uur zoet met het zoeken naar de beste transportoplossing", volgens Peter Colpaert.

 

Hoe ziet de toekomst eruit?

Er wordt voortdurend verder gesleuteld aan beide platformen om het beheer van transporten nog verder te optimaliseren. In 2009 werden er reeds 2 nieuwe locaties opgenomen, nl. Lumipaper in Kallo en Corbehem in Frankrijk, en voor 2010 zijn een uitbreiding van de Duitse Stora Enso sites en de havenvestiging in Zeebrugge voorzien.

  

"Er zit nog erg veel potentieel in het project; zo bekijken we nu de mogelijkheid om inkomende en uitgaande stromen aan elkaar te koppelen. Momenteel worden de inkomende transporten grotendeels door onze leveranciers gepland, maar wij zijn ervan overtuigd dat ook zij kunnen toetreden tot dit platform. Op die manier kunnen alle transporten perfect geoptimaliseerd worden", voegt Peter Colpaert er met overtuiging aan toe.

Reageer op dit artikel