artikel

Utrecht wil oogsten met Award Stedelijke Distributie

Distributie

De gezamenlijke inzending van de gemeente Utrecht, de bierboot, Gepu en Cargohopper ontving vorig jaar december in Den Haag de Award Stedelijke Distributie. Het winnen van deze prijs biedt Utrecht de mogelijkheid om het nog prille ‘multimodale huwelijk’ tussen de bierboot en Cargohopper verder uit te bouwen. “De basishouding van ‘gewoon doen’ heeft gezorgd voor dit succes.”

Utrecht wil oogsten met Award Stedelijke Distributie
Utrecht wil oogsten met Award Stedelijke Distributie

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 februari 2010.

 

‘AWARD MOET NIEUW ELAN KRIJGEN’

Utrecht is dik tevreden over de impact die de winst van de Award Stedelijke Distributie met zich meebrengt. Bert Roozendaal zegt hierover: "In Nederland zijn we al twintig jaar bezig met alternatieve stadsdistributie en al die tijd is er niet echt iets van de grond gekomen. De komst van Janse de Jonge en zijn initiatief voor de Award heeft tot gevolg dat er een kentering plaatsvindt. Het onderwerp wordt steeds serieuzer genomen door zowel lokale overheden alsook door verladers. Ook zal de prijs afdwingen dat er meer samenwerking ontstaat tussen diverse partijen die actief zijn op het gebied van duurzame stadsdistributie."

 

Voor de Awarduitreiking van dit jaar vindt Roozendaal dat de partijen die in 2009 genomineerd waren uitgesloten moeten worden van deelname. "De jury moet nieuwe partijen nomineren die nieuw elan brengen, want anders is mijns inziens het effect van de Award weg."

 

Ook denkt Roozendaal dat de opzet anders kan worden ingestoken. "Misschien kun je ervoor kiezen om de Award toe te kennen aan een stad die een efficiënte oplossing heeft gevonden voor de aanpak van het stedelijke distributieprobleem. Daarnaast zou je bijvoorbeeld een aantal kansrijke stadsdistributieconcepten waaraan een duidelijke business case ten grondslag ligt, kunnen belonen met een kleinere Award."

Samen met Binnenstadservice.nl en GreenCityDistribution uit Tilburg dong de gemeente Utrecht met Cargohopper, de bierboot en horecagroothandel Gepu naar de eerste Award Stedelijke Distributie, een initiatief van de Ambassadeur Stedelijke Distributie Eric Janse de Jonge. Tijdens de finale kreeg de Utrechtse delegatie de Award met de geldprijs van 250.000 euro. Het juryrapport prijst Utrecht onder andere vanwege het feit dat er een effectieve coalitie is ontstaan tussen de overheid en het bedrijfsleven. Volgens wethouder Mobiliteit en Milieu Ingrid de Bondt, die namens Utrecht de Award in ontvangst nam, is de prijs de beloning voor de geslaagde coalitie tussen bedrijfsleven en overheid. “Uit deze prijs blijkt waardering voor de efficiënte wijze waarop wij samen met het bedrijfsleven de stadsdistributie hier organiseren met als uiteindelijk doel zo min mogelijk overlast van truckverkeer in de binnenstad.”

 

Minder trucks

Utrecht loopt voorop met het stimuleren van alternatieve stadsdistributieconcepten. De bierboot heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot één van de symbolen van deze aanpak. De Bondt hierover: “Met die boot zijn we al in 2003 begonnen. Achter de lancering van dit stadsdistributieconcept stak een weldoordacht plan en dat heeft er onder andere voor gezorgd dat er dagelijks veertig bestelbussen minder de wegen langs de monumentale kades bevolken voor de bevoorrading van de horecagelegenheden daar.”

Het succes van de bierboot is dusdanig groot dat er in januari een tweede elektrische bierboot in gebruik is genomen. De Bondt: “Naast de belevering van de horeca kan deze boot ook zorgen voor de retourstroom van gebruikte verpakkingsmaterialen de stad uit.”

 

Succesnummer Cargohopper

Qua naamsbekendheid kan Cargohopper wedijveren met de bierboot. April 2009 werd de door zonne-energie aangedreven stadsdistributietrein, een initiatief van directeur van Hoek Transport Jacques van der Linden, in gebruik genomen. Het zestien meter lange, compacte smalle voertuig rijdt nog geen jaar en belevert inmiddels dagelijks in de binnenstad goederen op bijna 60 adressen. De kracht van dit stadsdistributieconcept is het gegeven dat er een duidelijke business case is, benadrukt Roozendaal. “Deze wijze van transport is duurzaam met daaraan gekoppeld genoeg volume doordat we binnenstadondernemers bevoorraden die gebruik maken van het Transmission netwerk, waar Hoek bij is aangesloten. Bovendien hebben we aantoonbaar kunnen maken dat Cargohopper in zijn eentje het werk aankan van vijf tot acht bestelauto’s.”

 

Gewoon doen

De lancering van de Award Stedelijke Distributie vormde voor Cargohopper, de bierboot, Gepu en de gemeente Utrecht het startsein om een pact te sluiten en zich in te schrijven. Een gouden greep, want Utrecht maakte zijn favorietenstatus waar. Wethouder De Bondt: “We hebben deze prijs vooral gewonnen omdat we hebben benadrukt dat er goede synergie mogelijk is als beide modaliteiten weg en water nauw met elkaar samenwerken. Als overheid fungeren we als de verbindende schakel door ze zoveel mogelijk de ruimte te geven. Het Utrechtse model van ‘gewoon doen’ vindt zijn weg ook omhoog. Zo heeft Cargohopper de aandacht van minister Eurlings en is er ook landelijk interesse.”
 

Investeren in hardware

Het prijzengeld wil Utrecht in eerste instantie gebruiken om de samenwerking tussen de bierboot en Cargohopper te intensiveren. Roozendaal: “Veel geld zullen we vooral moeten investeren in de hardware. Voor de bierboten is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat er een nieuw overslagcentrum komt op de kruising van het Merwede-kanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal direct langs het snijpunt van de A2 met de A12. Vanaf daar is namelijk de binnenstad het beste bereikbaar voor de boten.”

Volgens Roozendaal is het voor Cargohopper cruciaal dat er een tweede, zwaardere versie komt om onder andere de samenwerking met de bierboot te intensiveren en meer volume te vervoeren van en naar de Utrechtse binnenstad. “De ‘2’ wordt zwaarder en heeft als basis een reguliere pickuptruck met een elektromotor. De oplegger van de pickup wordt een in hoogte verstelbare dieplader die in hoogte verstelbaar is. Voordeel van deze tweede variant is dat hij kan ook rijden in omringende plaatsen als Houten en Nieuwegein.” Cargohopper 2, die mogelijk al in april of mei gaat rijden, kan twaalf pallets vervoeren of zestien rolcontainers.
 

Retourlogistiek

Als de investeringen plaatsvinden, zijn er verschillende mogelijkheden om de combinatie bierboot-Cargohopper nog efficiënter in te zetten, niet alleen voor de bevoorrading van de horeca en winkeliers, maar ook op het gebied van retour- en bouwlogistiek. Roozendaal: “Vooral bij de retouremballage van papier, karton, plastic en andere verpakkingsmaterialen kunnen we veel voor elkaar betekenen bij het uitwisselen van deze ladingen.”

Ook bekijkt Utrecht of beide modaliteiten gecombineerd ingezet kunnen worden bij bouwlogistieke operaties zoals bij de vernieuwing van winkelcentrum Hoog Catharijne en de renovatie van verschillende oude bruggen in de binnenstad. “We kunnen daar een rol spelen. Zo wil de aannemer die de nieuwbouw doet van het Vredenburg theater dat wij de logistiek gaan doen van zijn grijpspul. De transporteur levert in ons overslagpunt net buiten de binnenstad de orders van deze aannemer af en wij brengen ze met
   
Cargohopper naar de bouwplaats.”

De gemeente Utrecht staat open voor alle goede initiatieven in de markt. Roozendaal hierover: “Dat is het uitgangspunt van deze Awarduitreiking en daar willen we ons dan ook graag voor inzetten. Binnenstadservice.nl, EcoCityDistribution en wij zijn het beste wat Nederland op dit moment te bieden heeft. We moeten gezamenlijk verder, willen we de stadsdistributie echt van de grond krijgen.”

Volgens Roozendaal zijn er mooie resultaten te behalen als je de sterke punten van deze drie

concepten verenigt. “Binnenstad-service.nl heeft een goed marketingconcept bij het benaderen van winkeliers, GreenCityDistribution heeft veel kennis van tracking en tracing en onze combinatie is sterk met contacten bij verladers. Als we die bundelen dan komen we een heel eind.” Inmiddels ligt er een akkoord voor samenwerking tussen GreenCityDistribution en Cargohopper.
 

Concurrentie

Binnenstadservice.nl onderzoekt of het ook actief kan worden in de Utrechtse binnenstad. Roozendaal hierover: “Het is prima dat er een derde partij actief wordt in Utrecht, maar we willen wel stimuleren dat Binnenstadservice.nl met ons samenwerkt binnen het bestaande systeem. Ik vind ook dat we complementair aan elkaar zijn. Zij werken volgens een push concept, dat de winkelier als uitgangspunt neemt. Wij opereren meer vanuit een pull concept, waarbij geredeneerd wordt vanuit de verlader. Met die twee sterke kanten kunnen we de cirkel rond krijgen.”

Wethouder De Bondt staat niet afwijzend tegenover concurrentie in de binnenstad. “Zo kunnen meer partijen initiatieven ontplooien. We staan echter niet te popelen om ze gelijk dan ook te subsidiëren.”

Reageer op dit artikel