artikel

Typisch gebruik van ritplanningssoftware

Distributie Premium

Typisch gebruik van ritplanningssoftware

In een traditionele situatie heeft een logistiek dienstverlener een transport management (TMS) pakket. Hierin zijn de orders ingevoerd gedurende de dag. Op enig moment maakt hij een export van de zendingen naar de planningsoftware. In de software ‘bouwt’ hij de ritten, in meer of mindere mate geadviseerd door de software. Kant en klare ritten worden ‘teruggestuurd’ naar het TMS.

In een aantal gevallen heeft de vervoerder geen TMS maar gebruikt bijvoorbeeld Excel. In zo’n situatie leveren de leveranciers van de plansoftware een module die dagelijks het Excel sheet importeert. Een alternatief is een invoermodule van de planningssoftware (feitelijk een mini-TMS) waarbij de vervoerder de orders direct in het systeem van de leverancier van de planningssoftware invoert.

 

Foto 2: voorbeeld van hedendaagse planmodule

 

Beide mogelijkheden leiden tot een situatie waarbij de orders gemarkeerd staan op het scherm van de planningssoftware. De planner start het planproces en ‘bouwt’ zijn ritten. Na afronding worden de ritten afgedrukt en eventueel teruggelezen in het TMS. Is er geen TMS dan zijn de afgedrukte ritten eventueel gelijk de ritstaat en wordt een handtekeningenlijst geprint en/of worden de CMR’s erbij gezocht.

 

In de praktijk blijkt dat veel planners vooral blij zijn met visueel tonen van alle zendingen en de gebouwde rit. Tevens is snel zichtbaar waar grotere hoeveelheden orders zich bevinden, en waar tijdvensters aanwezig zijn.

Reageer op dit artikel