artikel

Nico Kuipers, supply chain manager Spar

Distributie Premium

Nico Kuipers, supply chain manager Spar

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer reageert Nico Kuipers (Spar) op een vraag van Henk Oudenes. Nico stelt een nieuwe vraag aan Erwin Manders van Fuji Europe.

Wat zijn de mogelijkheden voor een retailer om aan duurzame logistiek te doen?

 

Net zoals dat geldt voor veel andere bedrijfstakken, is duurzaamheid ook binnen retail een belangrijk aspect geworden in de dagelijkse operatie. Bij SPAR is dat niet anders.

 

Als je denkt aan logistiek, denk je bij een retailer al heel snel aan de fysieke distributie van goederen van de distributiecentra naar de winkels. SPAR Nederland heeft, met 350 vestigingen en 250 overige winkels waaronder Attent, te maken met een stevige seizoenspiek in de zomer en gemiddeld hebben wij in die periode ongeveer 100 trailers dagelijks op de weg. Naast het zo efficiënt mogelijk plannen van ritten, hebben wij afgelopen zomer, in samenwerking met SPAR Noorwegen, Peter Appel transport, Yara en ThermoKing, een test uitgevoerd met een cryogeen koelsysteem op een trailer.

 

Het is gebruikelijk om trailers te koelen met diesel aangedreven units. Dat is al decennia lang een bewezen techniek, maar het is wel een verbrandingsmotor met schadelijke uitstoot en veel geluidsoverlast.

 

Het cryogene koelsysteem dat wij in test hebben genomen, gebruikt koolzuurgas (CO2) als koudemiddel. Deze CO2 is een afvalproduct van de procesindustrie: het komt vrij bij onder andere kunstmest productie. Onze leverancier vangt het af en zuivert het, waarna het beschikbaar komt als koudemiddel. Dit koudemiddel slaan wij op in een tank onder de trailer en laten wij in contact komen met de lucht die uiteindelijk met verdampers in de trailer geblazen wordt. Hier zit een aantal grote voordelen aan:

 

  • er vindt geen uitstoot plaats van schadelijke stoffen als fijnstof en Nox;
  • er vindt vrijwel geen geluidsproductie plaats, wat erg prettig is voor mensen die in de directe omgeving van een winkel wonen;
  • er is geen schadelijke afval meer zoals olie, oliefilters en riemen wat bij een Diesel motor wel het geval is.

Maar bovenal stoot SPAR Nederland, na de uitrol die naar verwachting in 2012 afgerond is, jaarlijks  417 ton minder CO2 uit en verbruiken wij 160.000 liter diesel minder. Hierdoor leveren wij in Nederland niet alleen een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van distributie logistiek, maar vervullen wij een voortrekkersrol in de vergroening van wegtransport.

 

Ook internationaal is SPAR een voorloper op het gebied van duurzaam ondernemerschap: onder de naam strategy 2 sustain ontwikkelt SPAR vele initiatieven om retail verder te vergroenen.

 

Ik geef graag een volgende vraag door aan Erwin Manders, supply chain manager bij Fuji Europe. Hij beantwoordt de vraag welke invloed cultuurverschillen hebben op het werk van de supply chain manager.

 


Naam
Geboortejaar
Bedrijfsnaam
Functie
Contactgegevens
Nico Kuipers
1974
Spar Holding bv
supply-chain manager
N.Kuipers@despar.nl

 

 

 

Persoonlijke EMLog ervaring:

 

In de EMLog wereld ben ik nog een nieuweling: ik ben nog volop bezig met de opleiding en verwacht rond mei 2010 af te gaan ronden. Ik ervaar het traject als bijzonder leerzaam en van hoog niveau. De docenten behoren allen tot de absolute top binnen het vak. Ook de wisselwerking tussen de medestudenten is buitengewoon leerzaam: de groep is heterogeen en veel bedrijfstakken zijn vertegenwoordigd.

 

 

Werkervaring:

 

Inmiddels ben ik al weer een jaar of 13 werkzaam in de mooie wereld van retail. Het is een enorm veelzijdige omgeving, onderhevig aan razendsnelle veranderingen. De markt is competitief en staat voortdurend onder druk: vernieuwing is noodzakelijk om te kunnen overleven. Na een aantal jaren als zelfstandig ondernemer en 8 jaar Albert Heijn, ben ik bij SPAR Nederland beland als supply chain manager, en in die hoedanigheid verantwoordelijk van de (door)ontwikkeling van de logistieke keten. Mijn opleidingsachtergrond is een (afgeronde) studie bedrijfskunde met een specialisatie in logistiek management, en hopelijk in mei het EMLog diploma.

Reageer op dit artikel