artikel

Guido Delfgaauw, Director Business Development Spider Logistics Europe

Distributie

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer reageert Guido Delfgaauw op een vraag van Gerald van den Eijnden (Molex Elektronik GmbH) over de groeistrategie van Spider Logistics er uit ziet. Guido stelt een nieuwe vraag aan Roy Heijs van Albert Heijn.

Guido Delfgaauw, Director Business Development  Spider Logistics Europe
Guido Delfgaauw, Director Business Development Spider Logistics Europe

Op welke manier draagt logistiek bij aan de groeistrategie van Spider Logistics?

 

Als een transportmanagementorganisatie is logistiek voor ons de core business in de Europese markt. Ketenmanagement op basis van het optimaliseren van de transport lanes, het identificeren van synergie tussen de transportbehoeften van de verschillende klanten in meerdere markten zoals retail, hightech en automotive, het reduceren van "lege" trucks op de weg doormiddel van optimalisatie van milk-runs en rondritten tussen meerdere klanten. Juist in een periode wanneer de economie zwaar onder druk staat, zoeken verladers naar wegen om de kosten te drukken en de services te verbeteren waar mogelijk.

 

Door centraal transportmanagement (extern of in-house) kunnen zijn kostenbesparingen mogelijk.

Doordat we in de markt deze behoefte duidelijk hebben herkend, maar tegelijkertijd zien dat er een zorg bestaat bij verladers om alle transporten bij een asset based verlader onder te brengen, hebben wij  Spider Logistics Europe  opgericht. Spider werkt met iedere vervoerder in Europa en is in staat om een oplossing te ontwikkelen, waarbij gebruik gemaakt wordt van de bestaande vervoerders van onze klant, aangevuld met een "best in class" transport management systeem. Hierdoor creëren we zichtbaarheid van het complete netwerk dat gemanaged wordt vanuit een central control tower concept.

 

De groeistrategie is gebaseerd op de grote van onze klanten en vooral op basis van de virtual markten waarin de klant actief is. Naar onze visie is spreiding over meerdere markten essentieel om pieken in volumes efficiënt op te kunnen vangen zonder dat dit negatieve effecten zal gaan opleveren voor leadtimes en kwaliteit.

 

Mijn ervaring met EMLog

 

Met mijn jarenlange ervaring binnen de logistiek, kreeg ik meer behoefte aan een theoretische benadering, die mij in staat zou kunnen stellen om strategische beslissingen vanuit meerdere aspecten beter te kunnen benaderen. Met name het blok Transport / Logistieke Dienstverlening heeft aan die behoefte voldaan.

Tevens heeft de variatie in achtergrond en ervaring van de medestudenten in de groep vele interessante discussies teweeg gebracht, vaak in combinatie met docenten.

 

Een onderdeel dat in de toekomst meer aandacht zou mogen krijgen is internationale aspecten van de logistiek en daarbij de aandacht voor de rol van Europa in het geheel.

 

 

Vraag aan Roy Heijs (AH)

Welke strategie hanteert jouw bedrijf om logistiek duurzaam te maken en hoe je meet de effecten?


Over de auteur

Naam

Geboortejaar
Bedrijfsnaam
Huidige functie
Contactgegevens 

Welk jaar EMLog succesvol afgesloten

Guido Delfgaauw  

1957

Spider Logistics Europe 

Business Development Director 

Delfgaauwg@spiderlogisticseurope.com 

2005

 

Opleiding en werkervaring

Ik ben vijftien jaar werkzaam geweest bij 3M Europe, waar ik in staat ben gesteld om alle facetten van de logistieke activiteiten te leren kennen. Begonnen in het magazijn en bij vertrek verantwoordelijk voor het European Distribution Centre. Daarna via Caliber Logistics/ FedEx, Bax Global/ Schenker bij Schneider Logistics Europe begonnen in 2007 om het onderdeel transportmanagement als een service in de markt te gaan zetten. In deze commerciële rol ontdekte ik de behoefte in de markt voor een neutrale transport managementprovider. Dit jaar heb ik om die reden, samen met twee partners, Spider Logistics Europe opgestart.

Reageer op dit artikel