artikel

St. van den Brink implementeert fleetmanagementsysteem

Distributie

St. van den Brink & Zn. in Ermelo is een karakteristiek bedrijf, dat voorop loopt als het gaat over moderne technieken. Dat wordt niet alleen bewezen door het gebruik van nieuwe logistieke systemen en innovaties voor geruisloos transport, maar vooral ook omdat zij hofleverancier is van gerenommeerde supermarktketens.

St. van den Brink implementeert fleetmanagementsysteem
GJ Mulder

St. van den Brink & Zn. in Ermelo is een karakteristiek bedrijf, dat voorop loopt als het gaat over moderne technieken. Dat wordt niet alleen bewezen door het gebruik van nieuwe logistieke systemen en innovaties voor geruisloos transport, maar vooral ook omdat zij hofleverancier is van gerenommeerde supermarktketens.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: St. van den Brink   Leverancier/dienstverlener: Trimble Transport & Logistics
Plaats: Ermelo  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: CarCube  

Gerrit-Jan Mulder (foto) is financieel directeur van St. van den Brink en onder meer verantwoordelijk voor de ICT en verwante onderwerpen. Hij geeft met enige trots aan dat het bedrijf inmiddels beschikt over een vloot van 275 trekkende eenheden, waarmee zowel nationale als internationale transporten worden uitgevoerd. 

     

"Het bedrijf is ontstaan aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en bestaat inmiddels zo’n 65 jaar. Het was en is een familiebedrijf; destijds begonnen als initiatief van Steven van den Brink die met paard en wagen zijn heil zocht in de transportwereld. Ofschoon we nu met 435 collega’s werken, waarvan 400 chauffeurs, is het nog steeds een echt familiebedrijf". Desgevraagd geeft Gerrit-Jan aan: "Onder een familiebedrijf versta ik de persoonlijke benadering van alle medewerkers. Zonder uitzondering hebben we allemaal het idee dat we erbij horen en dat de werkomgeving plezierig moet zijn en dat goede prestaties gewaardeerd worden. Daarom doet de directie er alles aan om de mensen te betrekken bij de bedrijfsprocessen en de optimalisatie van onze transportwerkzaamheden".

  

Kwaliteit voorop

"Onze klanten stellen de hoogste eisen aan de kwaliteit van het transport als het bijvoorbeeld gaat om tijdig leveren, flexibiliteit, betrouwbaarheid en de conditionering van het transport. Belangrijke supermarkt- en voedselketens zoals Albert Hein, Bakkersland, Sligro, Kruidvat en Boni zijn klanten die te allen tijde op ons moeten kunnen rekenen. Wij moeten op tijd leveren en bij feestdagen extra eenheden inzetten. Voor zo’n 80% van onze transporten wordt gebruik gemaakt van gekoelde trailers."

 

Gerrit-Jan Mulder geeft aan dat er om die reden uitsluitend door St. van den Brink wordt samengewerkt met toeleveranciers die ook op en top betrouwbaar zijn en eerste kwaliteit producten leveren. "Onze keuze om samen met Punch Telematix over te gaan tot invoering van de CarCube in ruim 175 vrachteenheden was ook een logisch vervolg op een eerdere samenwerking. Bovendien werd de CarCube ons aanbevolen door grote collega transporteurs in de sector", geeft Gerrit-Jan aan.

 

Toegevoegde waarde

"Onze functionele eisen waren in eerste instantie gericht op een managementsysteem dat een oplossing moest bieden voor de uren- en salarisadministratie van onze chauffeurs. Daarnaast  moest het een bijdrage leveren aan de  verbetering van de logistiek en de communicatie met de planning, over een navigatiefunctie  beschikken en een aansluiting hebben voor de digitale tachograaf en CANbus. Andere  belangrijke eigenschappen van het systeem moesten zijn dat wij en de klant de transporten real time konden gaan volgen en dat het managementsysteem naadloos aansloot op onze eigen administratieve en logistieke systemen". Over het telefonisch contact met chauffeurs geeft Gerrit-Jan aan dat alle chauffeurs beschikken over mobiele telefoons, zodat een ieder, ook buiten de cabine, altijd bereikbaar is.

  

Voldoet het systeem? Op deze vraag reageert Gerrit-Jan positief: "Wij van St. van den Brink zijn erg tevreden, zowel de planning en het management als ook onze chauffeurs. Maar ook onze klanten zijn enthousiast.  Er is rust ontstaan op onze planning en de administratie werkt stukken sneller. We kunnen de klant nu actueel informeren over zijn zending en we kunnen sneller inspelen op zijn vragen. De CarCube heeft ons als transporteur toegevoegde waarde gegeven, omdat de gehele omgang met de klant transparanter is geworden".

 

Ontwikkelingen

Of er in de toekomst nog ontwikkelingen te verwachten zijn? "We zijn nu aan het experimenteren met de mogelijkheden om ook ritoptimalisatie te gaan toepassen met het systeem. Daarnaast willen we de CarCube ook gaan gebruiken als directe input voor onze facturatie. Verder willen we een volledige integratie van ons TMS-pakket met de CarCube, zodat we zelfs per klant de tijdsbesteding kunnen registreren. Koppeling met ons temperatuurregistratiesysteem op de vrachtwagens is ook een wens. U ziet we zijn nog volop bezig. Dat is allemaal toekomstmuziek. Wat in elk geval in de huidige configuratie verder verbeterd moet worden is de navigatie, die nog meer kan worden toegespitst op vrachtvervoer".

  

Dat St. van den Brink niet stil zit blijkt niet alleen uit de intensieve samenwerking met Punch Telematix. De nationale pers haalde deze vooraanstaande vervoerder uit Ermelo met het zogenoemde "Piekproject". "We passen de units zó aan dat er daadwerkelijk sprake is van stille trailers. Dat stelt ons in de gelegenheid om ook op incourante uren de leveringen aan de supermarkt- en voedselketens te verzorgen. Deze zijn immers altijd gevestigd midden in de stadskernen en woonwijken. Dat zijn plaatsen waar, in verband met geluidsoverlast, op bepaalde uren geen transport meer mogelijk is", verklaart Gerrit-Jan Mulder. "We willen graag investeren in nieuwe trends en verdere specialisatie, maar graag met behoud van de persoonlijke uitstraling die ons familiebedrijf na al die jaren nog steeds heeft".

Reageer op dit artikel