artikel

Distrifresh optimaliseert logistiek tot in de vrachtauto

Distributie Premium

Distrifresh optimaliseert logistiek tot in de vrachtauto

“De integrale sleutel tot succes in de ketenbeheersing”, zo beschrijft John van Eijden, manager van de Distrifresh vestiging in Boxtel en IJsselmuiden, het bestaansrecht van zijn organisatie binnen de koelverslogistiek. Uitpakken, ompakken en inpakken vormen de voornaamste primaire processen. En dat alles zo snel mogelijk, want versheid duurt maar een beperkte tijd.

"De integrale sleutel tot succes in de ketenbeheersing", zo beschrijft John van Eijden, manager van de Distrifresh vestiging in Boxtel en IJsselmuiden, het bestaansrecht van zijn organisatie binnen de koelverslogistiek. Uitpakken, ompakken en inpakken vormen de voornaamste primaire processen. En dat alles zo snel mogelijk, want versheid duurt maar een beperkte tijd.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Distrifresh   Leverancier/dienstverlener: Vanboxtel
Plaats: Boxtel en IJsselmuiden  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

– Onderstaande tekst is aangeleverd door de leverancier –   

 

Daarvan wordt bovendien al een belangrijk deel ingenomen door het transport in de vrachtauto’s op een  dikwijls verstopt wegennet. In de dagelijkse race tegen de klok weten de mensen van Distrifresh zich gesteund door diverse cruciale automatiseringssystemen van Vanboxtel.

Hygiënisch verantwoorde op- en overslag

Van Eijden: "Wij zijn een logistieke dienstverlener voor alle versproducten die een temperatuur van 0 tot 4 graden kunnen verdragen. Enerzijds werken we voor grote retailorganisaties  die hun winkels efficiënt willen bevoorraden. Anderzijds werken we ook voor de producenten voor wie het niet lonend is om zelf afnemers in het gehele land te bedienen. Onze kracht zit in de hygiënisch verantwoorde op- en overslag, gecombineerd met  consolidatie en een fijnmazige distributie. Samen met onze klanten zijn we permanent op zoek naar logistieke verbeteringen. Zo doen we de versbevoorrading van de winkels van supermarktketens omdat we daarbij sneller zijn dan hun eigen distributiecentra. Wij werken met drie ploegen zes dagen in de week en kunnen dus producten, die hier ’s avonds worden aangeleverd, de volgende dag naar de winkels brengen. Verder zijn we, omdat we nu eenmaal  900 vaste adressen beleveren, in staat producten van verschillende producenten samen te voegen. We rijden voor een in wild gespecialiseerde groothandel, kaashandelaren, leveranciers van,vlees, vleeswaren, kip, vegetarische produkten, vis, bakkerijen en voor een specialist in kwaliteitsalades en andere delicatessen. Naar sommige adressen rijden we zelfs twee keer per dag."

Risico gespreid

Om het gehele land te kunnen bedienen heeft Distrifresh naast de vestiging in Boxtel ook nog een depot in IJsselmuiden.  "Op die manier kunnen we ’s ochtends overal op tijd aanwezig zijn", verklaart Van Eijden. "Bovendien hebben we nu ons risico gespreid mocht er onverhoopt weer een epidemie van dierziekten uitbreken. Dan gelden meestal de grote rivieren als grens voor het gebied waarbinnen vlees mag worden getransporteerd. Wij zitten aan beide zijden en verrichten dezelfde handelingen op enkele uitzonderingen na. Zo beschikken wij hier in Boxtel over etiketteermachines waarmee we de verpakte producten voorzien van de gewenste etiketten voor de consumentenverkoop. Wij etiketteren dus voor de klanten van IJsselmuiden. Omgekeerd krijgen zij vleeswaren in bulk aangeleverd die ze vervolgens op klantniveau  uitgesorteerd bij ons afleveren. We stellen de orders samen voor  10.000 zendingen per dag die worden samengevoegd tot circa 1000 afleveringen. Per week etiketteren we 1,2 miljoen pakjes, beladen we ruim 10.000 zendingen met verschillende producten en reinigen we 350.000 kratten." 

    
Logistieke systemen als hart

Het snel verwerken van de dagverse orders vereist veel inzet  van de in totaal 275 medewerkers van Distrifresh. Getuige de vele certificaten voldoet de organisatie meer dan voldoende aan de strenge voorschriften binnen de voedingssector. De getrainde orderpickers, planners en chauffeurs weten zich gesteund door een omvangrijk computerpark met als hart de logistieke systemen,  voor de geïntegreerde aansturing van alle logistieke  processen. Het voorraadbeheer en de logistieke handelingen over de 2 depots geschiedt met behulp van een warehouse management oplossing (Vanboxtel-WMS), waarop circa 150 medewerkers gelijktijdig actief zijn. De informatiestroom rond alle logistieke processen vindt zijn oorsprong in het Vanboxtel-LBS (logistiek beheer systeem). Gegevens over productiviteit van de diverse logistieke processen vinden hun weg naar het management via het Vanboxtel-MIS (management informatie systeem).  Ook de 12 weeg- en etiketteermachines worden aangestuurd door van Vanboxtel, terwijl de vrachtwagens zijn uitgerust met mobiele boordcomputers die draadloos zijn verbonden met een Transport Management Systeem (Vanboxtel-TMS).          

  
Foutkansen nemen af

"De logistieke systemen van Vanboxtel zijn  hier al geruime tijd in gebruik", vertelt Van Eijden. "Deze zijn inmiddels uitgebreid om onze bedrijfsprocessen nog verder te optimaliseren. Vanaf dat de goederen binnenkomen tot aan de aflevering in de vrachtwagen scannen we de  producten. We hebben het overslagproces opgedeeld in stappen, waarbinnen de producten andere handelingen ondergaan met andere mensen. Door het veelvuldig scannen nemen de foutkansen af. Nu weten we tijdens elke fase in het proces waar wat staat en wat er nog moet gebeuren. Onze klanten willen hun actuele voorraad weten en waar de producten zich bevinden. Om die reden hebben we ook  mobiele  boordcomputers aangeschaft. Niet om onze chauffeurs te controleren, maar om precies te weten waar de vrachtwagens zijn en wanneer ze op hun afleveradres aankomen. Omdat we niet met eigen vrachtwagens  werken, maar met charters hebben we gekozen voor mobiele boordcomputers. Op deze manier houden we toch de regie over het transport en dus de complete logistiek.  De boordcomputers zijn niet alleen handig voor het doorgeven van de route, ze dragen ook bij aan het verminderen van de papieren rompslomp. De ordergegevens worden dagelijks  vanuit het centrale systeem overgezet naar 75 boordcomputers, inclusief de routevoorschriften overeenkomstig met de afleverafspraken met de winkeliers. De mobiele boordcomputers zijn al voorzien van scanfaciliteiten. In de nabije toekomst  scannen  de chauffeurs bij aflevering de zending nogmaals, zodat wij  precies weten wat waar is afgeleverd. Ook kunnen  we dan de temperatuur en dus de kwaliteit controleren. Dat voorkomt discussies achteraf."

 

Logistiek is mensenwerk en uiteindelijk is het dus de kwaliteit van de mensen die het eindresultaat bepalen. In Boxtel zien ze de uitgebreide automatiseringsvoorziening dan ook niet als vervanger van de mensen, maar als een hulpmiddel om een goede balans tussen discipline en flexibiliteit door te voeren. "Producten komen niet op tijd binnen bij het depot; orders worden te laat doorgegeven; de verkeersituatie vertraagt de aflevering of vrachtwagens blijven om een andere reden onderweg steken: het zijn allemaal factoren waarmee wij rekening moeten houden. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze alle delen van een order ontvangen. Lege schappen is voor hen geen optie. Als na je een vliegreis bagage kwijtraakt ervaar je dat als heel vervelend. Maar in bijna alle gevallen arriveert de koffer binnen enkele dagen. Met versproducten is dat niet mogelijk. Die zijn dan  al lang bedorven en de consument is ontevreden", zo besluit de vestigingsmanager van Distrifresh.       

 

Reageer op dit artikel