artikel

Magazijn is als een legpuzzel in elkaar gezet

Distributie Premium

Projectgegevens Bedrijfsnaam: Brouwer Transport en Logistiek   Leverancier/dienstverlener: 0 Plaats: Mijdrecht   Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: Productnaam: Concrex   Brouwer Transport en Logistiek opende eind september -officieel haar nieuwe volledig uit beton opgetrokken bedrijfspand in Mijdrecht. Voormalig eigenaar, Dik Brouwer, is meer dan drie jaar als bouwpastoor dag […]

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Brouwer Transport en Logistiek   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Mijdrecht  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Concrex  

Brouwer Transport en Logistiek opende eind september -officieel haar nieuwe volledig uit beton opgetrokken bedrijfspand in Mijdrecht. Voormalig eigenaar, Dik Brouwer, is meer dan drie jaar als bouwpastoor dag en nacht bezig geweest met de nieuwbouw. "Het is echt mijn laatste geesteskindje geworden", blikt Brouwer terug. 

 

Wanneer begonnen de plannen te spelen?

"Bijna direct, nadat ik in 2004 met mijn broer Willem afscheid had genomen, werd ik door de nieuwe generatie gepolst of ik de regie van de nieuwbouw op mij wilde nemen. In eerste instantie was het de bedoeling dat er medio 2010 een nieuw pand zou staan. In het voorjaar van 2005 hielden we de plannen nog eens tegen het licht en besloten we om afronding van de nieuwbouw te vervroegen naar dit jaar. Voornaamste reden om eerder te beginnen, was een de forse groei als gevolg van een toename van het aantal klanten."

Hoe verliep het traject?

"Met de grondverkoper sloten we in 2006 de overeenkomst voor aankoop van een kavel van 23.000 vierkante meter. Met de gemeente Mijdrecht, waar we op zich weinig problemen mee hebben gehad, eas het met het bestemmingsplan wel even lastig. We weken daarvan af aangezien we twee percelen met elkaar wilden koppelen. De gemeente was bang dat bij de bouw de verhouding groen, water en stenen niet in verhouding met elkaar zou staan. De architect heeft de gemeente er van weten te overtuigen dat dit niet het geval was. Februari vorig jaar zijn we uiteindelijk gestart met de uitvoering van het palenplan. Er zijn vierduizend palen de grond ingegaan: drieduizend vloeibare en duizend prefab betonpalen."

Waarom beton en geen staal?

"In het aanbestedingstraject in 2006 hebben we met vijf leveranciers gesproken: drie uit de staalbouw hoek en twee prefab betonbouwers. De keus viel op Concrex, een betonleverancier uit België. Beton is iets duurder maar heeft als voordeel ten opzichte van staal dat het een stuk duurzamer is en zonder moeite vijftig jaar meekan."

De aanvoer was een omvangrijke operatie?

"Vanuit België zijn in twaalf weken tijd in totaal zevenhonderd trucks naar de bouwput in Mijdrecht gereden met elk in totaal 30.000 kilo aan beton. Het pand is vervolgens als een legpuzzel in elkaar geschoven. Tot slot is een supergladde betonvloer gestort met daarin een vloerverwarmingssysteem met maar liefst zeventig kilometer aan leidingen. De vloerverwarming zorgt ervoor dat het in de winter permanent tussen de 10 en 15 graden is. Deze voorziening is energiezuinig en we denken er het gasverbruik met 70 procent te kunnen reduceren."

Tevreden?

"Er staat nu een groter hoger en moderner pand dat voor de toekomst prima in balans is op zowel duurzaamheid als be-drijfseconomisch gebied. De betonwanden zorgen er voor dat het ‘s zomers niet te snel te heet wordt en dat het ’s winters niet te snel afkoelt. Daarnaast zitten in het dak lange lichtstraten voor de nodige daglicht inval. Door te kiezen voor verrijdbare stellingen halen we een optimale bezettingsgraad van 90 procent op een bruto vloeroppervlak van 15.000 vierkante meter opslagruimte met 20.000 palletplaatsen."

Reageer op dit artikel