artikel

Beladingsgraad omhoog dankzij de MaXi-Trailer

Distributie

De zoektocht naar efficiëntie heeft glastransporteur en logistiek dienstverlener Van Huët de MaXi-Trailer opgeleverd. Het was Bert Strikkers, directeur van Van Huet Europe, een doorn in het oog dat de beladingsgraad voor de ritten naar Europese bestemmingen niet was op te krikken. “Met de Maxi Trailer hebben we nu wel de mogelijkheid om andere goederen mee te nemen.”

De zoektocht naar efficiëntie heeft glastransporteur en logistiek dienstverlener Van Huët de MaXi-Trailer opgeleverd. Het was Bert Strikkers, directeur van Van Huet Europe, een doorn in het oog dat de beladingsgraad voor de ritten naar Europese bestemmingen niet was op te krikken. "Met de Maxi Trailer hebben we nu wel de mogelijkheid om andere goederen mee te nemen."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Van Huët Glass Logistics   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Tiel  
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Maxi-Trailer  

Van Huët’s MaXi-Trailer is, voor wie niet beter weet, een gewone trailer. Maar onder de vloer zit een glasbok, waarin het glas veilig wordt getransporteerd.

Strikkers: "Deze trailer is het resultaat van onze zoektocht naar aanvullend materiaal voor de terugritten. Althans, de lege ritten nadat we het glas hebben afgeleverd bij de klant. Veel mensen zullen de bekende glas-trailers, de binnenladers, wel kennen. Daarmee is op de terug-ritten eigenlijk niets anders dan glas te vervoeren. "Binnenladers met speciale inklapbare bokken zijn ooit geprobeerd, maar dan kan er maar een beperkt aantal pallets mee. Geen succes dus."

Doordat het vervoeren van pallets met de standaard glastrailers niet echt als een oplossing werd gezien, ontwikkelde Van Huët een trailer waarmee het bedrijf wel voldoende standaardpallets (34) kon vervoeren. De logistiek dienstverlener schakelde ook de kennis van de eigen moeder-organisatie in: de Emons Groep. En die trailer is nu, na vele testkilometers, klaar voor een brede inzet ervan.

"Met deze trailer kunnen we inspelen op de logistieke optimalisatieslagen op de Europese markt. Optimalisatie hangt im-mers samen met standaardisatie van ketens. Ons probleem was dat er altijd op de terugrit een lege glasbok meegaat."

Strikkers is zichtbaar trots op de vinding. "Met de MaXi-Trailer hebben we toch weer laten zien waarom we in de markt als innovatief bekend staan. En het is volgens mij ook echt de enige oplossing die er te verzinnen was voor ons probleem. Glasstromen lopen nu eenmaal niet zo dat je even bij een andere fabriek een aanvullende vracht ophaalt. De vracht die je oppikt, moet voldoende groot zijn wil het efficiencyvoordelen bieden én de afstand moet groot genoeg zijn, vanaf zo’n 500 kilometer." Een binnenlader is beter geschikt voor kortere ritten.

Ontwikkeling

Er is van de MaXi-Trailer één prototype gemaakt en daarna drie trailers voor uitgebreide praktijktests.

"We hebben het nodige leergeld betaald. Natuurlijk door de ontwikkeling van een nieuwe trailer, maar ook door de testritten die we gereden hebben. Een ritje naar de Oekraïne leverde een kapotte glaslading op omdat de ondersteuning die het glasblok aan de achterzijde gaf, niet voldoende was. Met 22 ton scherven op de vloer en drie dagen glas scheppen als resultaat", al-dus Strikkers.

Ert zat veel tijd in het bedenken en testen van de beweegbare bok waar het glas in getild moet worden. Nu Van Huët een eigen bok op de MaXi-Trailer heeft, denkt Strikkers jaarlijks duizenden euro’s te besparen op de investeringskosten van de glasbokken, het keuringsproces en het volgen waar al die dure bokken blijven. "We zullen eerst met de fabrikanten om tafel moeten, maar denk dat we snel hun vertrouwen zullen winnen. Zodoende hoeven we maar één bok te keuren in plaats van allerlei verschillende."

Kader bij artikel:

HOE DE MAXI-TRAILER WORDT GEBRUIKT

Onder de laadvloer van de MaXi-Trailer is een beweegbare glasbok verwerkt. Die kan in negentig seconden overeind worden gezet zodat het glas er in de fabriek van bovenaf of van achteren in kan worden geplaatst via een portaalkraan. De Maxi Trailer is met name geschikt voor de standaard afmeting in de glasindustrie: 6 bij 3,21 meter.

Reageer op dit artikel