artikel

Kone houdt chauffeurs permanent scherp

Distributie Premium

Het jaar 2007 staat voor het wagenparkbeheer van Kone uit Den Haag in het teken van rijstijltrainingen van de chauffeurs. “580 mandagen aan arbeid gaan er aan verloren, maar de besparing die we er mee behalen is evident. Alle tips en trucs leveren als het goed is 210.000 euro op”, zegt coördinator wagenpark en gsm beheer Jacques van Hettema.

Het jaar 2007 staat voor het wagenparkbeheer van Kone uit Den Haag in het teken van rijstijltrainingen van de chauffeurs. "580 mandagen aan arbeid gaan er aan verloren, maar de besparing die we er mee behalen is evident. Alle tips en trucs leveren als het goed is 210.000 euro op", zegt coördinator wagenpark en gsm beheer Jacques van Hettema.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Kone Nederland   Leverancier/dienstverlener:
Plaats: Den Haag  
Branche:   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype:   Datum ingebruikname:
Productnaam: Prodrive Training Lelystad  

De kans is erg groot dat u wel eens op of in een product van Kone hebt  gestaan. Het bedrijf uit Den Haag is namelijk een vooraanstaand producent van liften en roltrappen. Alleen al in Nederland zijn er 85.000 liften van Kone in of aan panden gemonteerd. Om al die rol- en hefbewegingen af te stellen en te onderhouden heeft Kone een fors leger aan personeel dat bijna permanent onderweg is.

 

"Het wagenpark van Kone Nederland bedraagt 580 voertuigen, waarvan 130 auto’s vallen in de vrije klasse of worden gebruikt door chefmonteurs", aldus Jacques van Hettema. Zeventachtig procent van de auto’s van Kone zijn van het merk Ford. "In 2005 hebben we een grote tender uitgeschreven voor zowel leasing als auto’s. Uit een achttal automerken kwam toen Ford naar voren als de meeste geschikte, zowel qua prijs als toegevoegde waarde." Ford was niet nieuw voor Kone. "Het is al jaren onze preferred partner voor auto’s, zo’n 12 jaar al zelfs. Toen onze vloot Courier bestelauto’s aan vervanging toe waren, was de Courier nieuw niet meer verkrijgbaar. Tot dat de Transit Connect zijn intrede deed hebben we toen enkele Citroën Berlingo’s geleast. Die faseren momenteel langzaam uit."

 

Voertuiglocatie

Van Hettema zet graag uiteen hoe het wagenpark van Kone wordt gebruikt. "Onze service-auto’s zijn naast een Ford Fiesta en een Focus ook de Transit Connect. De laatste twee hebben een Sortimo bedrijfswageninrichting in de laadruimte met een achttal koffers die snel uit de rekken te trekken zijn. De koffers bevatten standaard voorraadmateriaal en gereedschap. Onze nieuwbouwtak rijdt met dezelfde drie typen Fords, maar heeft geen materialen bij zich en rijdt daarom ook zonder inrichting. In de nieuwbouw worden liften apart en op een standaard wijze aangeleverd door ingehuurde externe vervoerders. De monteurs die werken in onze ombouwdivisie rijden in een Transit of Transit Connect. De Transits zijn voorzien van een uitgebreide inrichting van Sterntec, compleet met lades. De divisie die met roltrappen en gevelliften werkt tenslotte rijden met Transits en Transits Connect, met eenzelfde soort Sterntec inrichting." De monteurs van Kone werken in een viertal regio’s (service) en een drietal rayons (nieuwbouw) en nemen de bestelauto’s na hun werk mee naar huis. "De planning van de werkzaamheden wordt gemaakt door de chefmonteurs. In alle service-auto’s is een voertuiglocatiesysteem van C-Track gemonteerd. Dat heeft als voordeel dat we alle auto’s direct kunnen lokaliseren."

 

Combinatie

Met een wagenpark van bijna 600 auto’s kan het bijna niet anders dan dat Kone zijn auto’s least. Dat is dan ook zo. "Wij leasen alles rond onze auto’s. Tot aan de belettering en carkit toe. Onze leasemaatschappij Arval Lease neemt het gehele aanvraagtraject voor een nieuwe auto voor haar rekening. Wij geven aan in welke categorie een berijder valt en Arval stuurt onder meer een aanvraagformulier en bedrijfswagenreglement naar de berijder. Wij ontvangen uiteindelijk een door berijder getekende gebruiksovereenkomst en de calculatie van Arval", zegt Van Hettema. Arval is sinds 2006 leasemaatschappij van Kone. In dezelfde tender in 2005  als waar Ford tevoorschijn kwam als winnend automerk, kwam Arval Lease als beste van zeven leasemaatschappijen uit de bus. "Arval met Ford, dat is qua prijs en toegevoegde waarde voor ons de beste combinatie." Alle auto’s worden geleast op basis van operationele lease voor een duur van 5 jaar. Van Hettema schat het gemiddelde jaarkilometrage op 30.000 km. Ford-dealer Wilton in Den Haag is Kone’s partner waar het gaat om operationele zaken. "Alle oplevering van auto’s, inbouw van gereedschapsinrichting en de inbouw van het C-Track systeem neemt Ford Wilton voor zijn rekening. Zij hebben inmiddels een forse ‘Kone-Expertise’", aldus Van Hettema. Het normale technische onderhoud aan de auto’s gebeurt bij de Ford-dealer in de regio waar de berijder werkt.

 

Rapportcijfer

Goede bestelauto’s is echter één ding, goede berijders erin weer een heel andere. Arval hanteert een berijdersbeoordeling die niet misselijk is. Van Hettema: "Ieder kwartaal krijgen onze berijders een brief thuis met een beoordeling over hun rijden. Die beoordeling is uitgedrukt in een keihard rapportcijfer. Dat doen we niet voor de grap, we willen echt dat onze chauffeurs optimaal rijden op de weg. Niet alleen voor hun eigen veiligheid, ook voor het bedrijfsimago. Uiteindelijk staat het logo van Kone levensgroot op de auto. Wie in twee jaar tijd drie keer een onvoldoende op zijn beoordeling heeft staan, krijgt een boete." Om de chauffeurs hun rijstijl te laten optimaliseren, laat Kone hen dit jaar een rijstijltraining volgen bij Prodrive Training in Lelystad. "Daar krijgen ze een training geënt op Het Nieuwe Rijden met vier speerpunten: brandstof besparen, milieuvriendelijk rijden, schades voorkomen en zo rijden dat onderhoud en slijtage vermindert. Een voertuigbeheersingstraining maakt ook deel uit van de trainingsdag", vertelt Van Hettema. Eind dit jaar zijn alle chauffeurs op training geweest. "580 man een dag niet aan het reguliere werk, maar aan het trainen. Dat kost het bedrijf flink wat, maar het levert ook wat op. Secure berekeningen laten zien dat als de chauffeurs hun training consequent toepassen, Kone 210.000 euro aan besparingen realiseert. Dat is het Kone meer dan waard."

 

Meer info Kone

De producten van Kone, ontstaan in 1910, worden dagelijks door vele mensen gebruikt. Onbewust misschien, want Kone is marktleider in Nederland in liften, roltrappen, automatische deuren en trap- en gevelliften. Momenteel heeft Kone in Nederland zo’n 85.000 liften in bedrijf. Jaarlijks komen daar zo’n 3.500 tot 4.000 liften bij, aantallen die jaarlijks ook nog eens stijgen. Ook in service en onderhoud is Kone marktleider. Wereldwijd heeft Kone 27.000 werknemers, die zijn gevestigd in meer dan 40 landen.

 

Bron: Bestelatuo / Arjan Velthoven

Reageer op dit artikel