artikel

2.3.2 Planning: ritplanningssoftware

Distributie Premium

2.3.2 Planning: ritplanningssoftware

Soms werkt het TMS samen met een apart ritoptimalisatieprogramma. Wat zijn voordelen en wat zijn nadelen.

Soms werkt het TMS samen met een apart ritoptimalisatieprogramma, zoals onder meer ORTEC en PTV Benelux die aanbieden. Het TMS exporteert ordergegevens naar het ritplanningssysteem en na het plannen worden de ritten weer geïmporteerd in het TMS. Dit heeft een paar nadelen:

  • Als er geen realtime koppeling beschikbaar is, moet u de planning in één keer  maken.
  • De software is relatief duur.
  • Met meer planners tegelijkertijd plannen is niet altijd mogelijk.

 

Een voordeel van een apart ritplanningsprogramma is dat een pre-planning kan maken: een volautomatische planning. Hierbij gelden wel enkele kanttekeningen:

  • U moet uw systeem goed geparametriseerd hebben: een bakwagen is goedkoper dan een trekker met trailer. Een 500 pk trekker gebruikt meer brandstof dan een 380 pk trekker en uw nieuwe trekker met ad-blue heeft andere kilometerkosten dan uw oude trucs. Laad- en lostijden moeten realistisch worden ingegeven.
  • De software is zwart/wit: een openingstijd tot 16 uur wordt bij een aankomsttijd van 16:02 afgekeurd.

 

Uit de praktijk blijkt dat zeer complexe planningen nog steeds beter door mensen gedaan kunnen worden, maar dat de adviesfunctie van een ritplanningssysteem zeer nuttig kan zijn om de juiste stappen te nemen. Ook blijkt dat de automatische optimalisatie door de software van een door mensen gemaakte planning vaak nog extra detailverbeteringen geeft.

Omgekeerd kan de software een basisplanning maken die een mens achteraf aanpast. Het voordeel bij deze manier van werken is dat de planner helemaal fris is, snel een basisplanning heeft en de scherpe kantjes in de planning kan aanpassen.

Reageer op dit artikel