artikel

Te Winkel & Oomes – Holland Novochem: Slim afvullen van chemische vloeistoffen

Distributie Premium

Te Winkel & Oomes – Holland Novochem: Slim afvullen van chemische vloeistoffen

Al vijf jaar is Te Winkel & Oomes de vaste vervoerder van Holland Novochem. Sinds 2007 worden chemische stoffen van Holland Novochem bij de afnemer ter plekke in drukvaten overgepompt. Deze nieuwe veilige manier van werken is een gezamenlijk vinding en ontwikkeling van beide partijen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 6 juni 2008.

 

   

  V.l.n.r. Bert van den Brink (Holland Novochem) en
Lucien Govaert (Te Winkel & Oomes).

 

 

 

"In 2006 kwam Holland Novochem naar ons toe met de vraag of wij ook direct konden afvullen vanuit de vrachtauto", zegt Lucien Govaert, safety, health & quality manager bij Te Winkel & Oomes (TWO). "Hierbij dachten ze aan het afvullen vanuit vaten in een voorraadvat bij het afleveradres. Een dienst die tot dan toe nog niet werd aangeboden."

De logistiek dienstverlener was meteen enthousiast. Een vrachtauto produceert van zichzelf al perslucht en dit kan heel goed aangewend worden om vanuit de vrachtauto de vloeistoffen in het vat te krijgen.

Lucien Govaert: "Als specialist in gevaarlijke stoffen hebben we de uitdaging dan ook opgepakt. We willen immers een totaal concept bieden voor de chemische logistiek met vooral veel focus op toegevoegde waarde activiteiten, en daar past deze ontwikkeling uitstekend bij."
 

Uit handen nemen

"De meeste mensen vinden het werken met chemicaliën toch een beetje eng", zegt Bert van den Brink, sales manager Benelux bij Holland Novochem. "We willen onze klanten daarom de handling zoveel mogelijk uit handen nemen. Er zijn voorraadvaten ontwikkeld die we bij de klant neerzetten. De stoffen waar het om gaat zijn middelen die gebruikt worden bij waterconditionering, zoals koel-, ketel-, proces- of afvalwater. Veelal geen kernactiviteit bij onze afnemers."

Bij het ontstaan van de eerste ideeën is direct een projectteam samengesteld. Er moesten verschillende zaken worden voorbereid. Zo zijn er speciale RVS drukvaten aangeschaft met een bijpassend koppelmechaniek die geschikt is om perslucht te reguleren en tegen overdruk te beveiligen. Om deze technische zaken in goede banen te leiden, is de hulp van de afdeling research & development van Emons, het moederbedrijf van TWO, ingeschakeld.

Veel regelen

"Ook organisatorisch moesten we veel regelen," zegt Govaert. "Er moesten chauffeurs worden geselecteerd en opgeleid, procedures worden geschreven en was er veel aandacht voor de totale veiligheid en risico’s in het proces. Om die reden is er ook een ‘management of change procedure’ opgestart."

Na een periode negen maanden voorbereiding zijn op de research & development afdeling van Emons in Milsbeek de eerste tests gedaan. Niet met chemische stoffen maar met water. Vervolgens zijn de eerste afleveringen begeleid door mensen van zowel Holland Novochem als TWO. Door het uitvoeren van live-testen zijn verbeteringen in het systeem en de manier van werken doorgevoerd. Govaert: "Daarbij waren vooral de inzichten van de chauffeurs zeer waardevol. Gebleken is dat het specialisme vooral bij de mensen zelf zit."

Elk afleveradres heeft specifieke eigenschappen en daarom wordt voor elk losadres een aparte losprocedure opgesteld. De planning van de ritten wordt gedaan door Holland Novochem. TWO heeft de chauffeurs beschikbaar die het werk uitvoeren. De chauffeur brengt het vat met chemicaliën, dat verpakt zit in een soort metalen boxpallet zo dicht mogelijk bij de voorraadtank. Met de perslucht die door de compressor op de vrachtwagen wordt geproduceerd en in druk wordt gereduceerd tot ongeveer 1 bar, worden de chemische vloeistoffen bij de klant in een voorraadtank overgedrukt. Deze tanks zijn tussen de 500 en 1.000 liter groot. De vaten worden volledig leeg gedrukt en omdat er ook afsluiters op de losslangen zitten wordt er geen druppel aan product gemorst of verspild.

"Momenteel wordt het succesvolle systeem alleen toegepast bij klanten van Holland Novochem, maar het zal in de toekomst ook toegepast worden bij andere chemie-klanten", aldus besluit Govaert.

  

Resultaten & Beperkingen 

 

  • Projecttijd 1 jaar
  • 15 klanten met elk meerdere voorraad tanks waarin gelost wordt
  • Gezamenlijke investering van € 100.000
  • Geschatte terugverdientijd 3 jaarr
  • Afvulsysteem toepasbaar voor andere klanten
  • Lossingduur 5-10 minuten per drukvat van 210 liter

 

 

 

 

                 

KENMERKEN

 

  • Veilige leveringsvorm van chemicaliën
  • Geen handling voor de afnemer
  • Geen restverpakking die moet worden afgevoerd.
  • Efficiënt gebruik van de chemicaliën

 

                 

 

Reageer op dit artikel