artikel

PIEK succes krijgt vervolg in het buitenland

Distributie Premium

Distributie van supermarkten in de late avonduren en vroege ochtend met stille vrachtauto’s levert aanzienlijke financiële en maatschappelijke besparingen op. Dit blijkt uit een pilot van SenterNovem, een agentschap van het ministerie van EZ, waarvan de onlangs zijn gepresenteerd tijdens de afgelopen Carrosserie Vakdagen in Hardenberg bekend werden gemaakt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 april 2008.

Het afgelopen jaar heeft SenterNovem onder aanvoering van Robert Goevaers in negen gemeenten PIEK-pilots gestart met stil materieel om te kijken of dagranddistributie een reële optie is. Dagranddistributie omvat ochtendleveringen tussen vijf uur en zeven uur en avondleveringen tussen zeven uur en twee uur ’s nachts.

        

De negen pilots bleken uitermate succesvol, want er kwam slechts één gegronde klacht binnen. “Deze positieve resultaten hebben er in geresulteerd dat dit jaar zich 25 grotere gemeenten zich hebben aangemeld voor een pilot met dagranddistributie”, aldus Goevaers op de Carrosserie Vakdagen, waar SenterNovem voor de laatste keer een symposium hield over PIEK.

         

Kruidvat

Het subsidieprogramma, dat ooit begon om het gebruik van geluidsarm materieel te stimuleren, is zich de afgelopen jaren onder aanvoering van Goevaers ook succesvol gaan richten op onderwerpen als: dagranddistributie, vermindering brandstofgebruik, verbetering van lucht- kwaliteit, kosten reductie voor logistiek dienstverleners, verkeersveiligheid en leverbetrouwbaarheid.

      

Dit heeft er onder andere in geresulteerd dat zeven grote supermarkketens, met uitzondering van Lidl en Aldi, het PIEK-programma ondersteunen. Zo eist Albert Heijn inmiddels dat al zijn transporteurs gebruik maken van stil materieel. Kruidvat maakte, als eerste non-food retailer, tijdens de Carrosserie Vakdagen ook bekend dat het hetzelfde van plan is.

        

Test Den Bosch

In Den Bosch heeft SenterNovem bij een Albert Heijn een test gedaan met een City oplegger die drie gewone bakwagens vervangt. In de proef daalde het aantal afgelegde kilometers die de drie gewone vrachtwagens aflegden van 225.000 naar 75.000 kilometer. Het brandstofverbruik nam af met 50.000 liter en zakte naar 24.750 liter, de uitstoot van koolstofdioxide ging van 201 naar 67 ton en de fijnstofemissie van acht naar drie kilogram.

          

Interesse buitenland

Vanuit het buitenland is inmiddels ook grote interesse getoond in het PIEK-materieel en de pilots omtrent nachtdistributie. Londen is van plan om het stil materieel verplicht te stellen, ook met in het achterhoofd de komende Olympische Spelen in 2012 en zelfs vanuit Spanje.

Reageer op dit artikel