artikel

Mid Ocean Brands sleutelt aan logistiek netwerk

Distributie

Als bedrijf je logistieke keten aanpassen is een hele ingreep. Bij Mid Ocean Brands waagden ze de stap, die volgens Bauke van der Woude gewoon nodig was. De manager transportation en projects: “We zijn ontstaan uit drie bedrijven. Een vestiging in Polen stond op ons wensenlijstje. In 2007 waren de geesten rijp om te reorganiseren.”

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 april 2008.

Mid Ocean Brands is als groothandel ontstaan uit KCF in Nederland, ITD in Spanje en Arco in Duitsland. Tot 2007 had het nieuwe bedrijf de beschikking over twee centrale opslaglocaties, één in Barneveld en één in de buurt van Barcelona. Van der Woude: “Op beide locaties was er behoefte aan meer distributieruimte. Daarnaast was het onmogelijk geworden om met de toenmalige bedrijfsstructuur verder te groeien. We zochten in Oost-Europa een nieuw dc, omdat we daar de grootste groei verwachten. Verder wilden we graag toe naar drie regionale dc’s om zo de doorlooptijden te verkorten, de distributiekosten te verlagen en om in te spelen op de veranderende rol van de groothandel in de waardeketen.”

       

Het idee voor een derde dc kwam mede voort uit een gezamenlijke studie van Mid Ocean en huisvervoerder Schenker die zorgt voor het inbound transport vanuit China naar de dc’s. Verschillende pakketvervoerders worden ingezet voor het transport naar de eindgebruiker. Ook keek Mid Ocean in de verkenningsfase met vastgoedpartijen Goodman en Prologis naar locaties. Zuid-Polen rolde zo uit de bus. Net voor het hoogseizoen, in september 2007 werd het dc daar in gebruik genomen.

      

WMS-implementatie

De veranderingen in de distributiestructuur van de groothandel betekenden dat gekeken moest worden naar het WMS. Van der Woude: “De bestaande inrichting kon de fysieke veranderingen in de dc’s, wat betreft het opslaan van assortiment, niet ondersteunen. Logifact was onze partner bij de WMS-herimplementatie. De eerste go live was half juli in Spanje, de tweede half augustus in Nederland en in Polen zijn we in twee stappen live gegaan. In september werd daar eerst het inbound deel ingericht en in oktober volgde het outbound deel. Vanaf dat moment konden we de eerste orders verzenden.”

        

Langzaam maar zeker wordt nu toegewerkt naar een situatie waarbij in elk dc het volledige assortiment ligt, waarbij een regionale beschikbaarheid van tachtig procent wordt nagestreefd. Eerder was er sprake van centrale voorraad verspreid over de dc’s in Barneveld en Spanje. “We kunnen nu flink meer zendingen binnen de regio houden. Het aantal zendingen van hier naar Spanje is al flink afgenomen. Bijkomend belangrijk voordeel is de verkorte doorlooptijd van drie tot vijf dagen naar één tot twee dagen.

         

De herinrichting waarbij nu elk dc min of meer hetzelfde assortiment aanhoudt, had ook de gevolgen voor de dc’s zelf. Het assortiment per dc verdubbelde. “Hier in Barneveld ging het aantal picklocaties van 2.000 naar 4.500. Het betekende wel dat we eens goed naar de logische indeling van de locaties moesten kijken. Fixed bins hebben we niet meer, locatietoewijzing is flexibeler geworden en gebaseerd op rotatie. Gebruikers worden beter ondersteund door het systeem.” Dat laatste is mogelijk doordat het WMS, een oplossing die is ontwikkeld op basis van de warehouse management module van ERP-leverancier SAP, kan werken met een gemoderniseerd ERP binnen Mid Ocean.

           

Van der Woude: “In 1998 implementeerden we SAP hier. Veel van de door ons gewenste functies zaten niet in SAP en zijn in de loop van de jaren als maatwerk toegevoegd. Nu was het mogelijk meer terug te gaan naar een standaard ERP. Er resten nog twee stukken maatwerk. We hebben een shipping functie geïntegreerd in SAP en daaraan verschillende forwarders gekoppeld. Daarnaast kunnen de magazijnmedewerkers nu op basis van karakteristieken van producten zoals rotatie en gewicht een locatie bepalen. Deze tool noemen we de ABCD tool. Deze requirements hadden we al vastgelegd voordat we WMS-leverancier Logifact benaderden. Het systeem is nu ook klaar voor RF-gebruik. In Polen hebben we daar al een pilot mee gehouden.”

Reageer op dit artikel