artikel

Kandidaat 7 – Consolidatie levert flinke besparing op

Distributie Premium

Twee jaar geleden is een brainstormsessie met tien fabrikanten uit regio Breda gehouden over het consolideren van goederen–stromen. De klik tussen SCA en Hero was er snel. Zij besloten daad bij het woord te voegen en pakten dit gezamenlijk op.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Thema op 21 maart 2008.

Een nieuwe BV is opgericht om het Consumer Goods Consolidation Center (CGCC, 26.000 m2) in Hazeldonk te exploiteren. “Nabuurs is van oudsher een familiebedrijf dat sterk is in de logistiek van niet-geconditioneerde levensmiddelen (ambient) en non-foodproducten,” zegt Rob Brekelmans van Nabuurs & Bakker Logistiek. “De Bakker Logistiek Groep is daarentegen gespecialiseerd in food- en gerelateerde producten en is de grootste logistiek dienstverlener op het gebied van geconditioneerde en gekoelde producten. Het CGCC wordt geëxploiteerd door de nieuwe BV Nabuurs & Bakker Logistiek.”

           

Volgens Ferry Boseker, supply chain manager Hero Nederland, is het logisch dat er gekozen is voor Hazeldonk. “In een cirkel rondom Breda zitten veel retailproducenten. Het CGCC is eigenlijk bedoeld voor iedereen die bij retailers als Albert Heijn komt en goederen wil bundelen, dus ook non food producenten.

          

Riny Strik, regio directeur business logistics SCA Hygiene Products: “SCA is in principe een bulkvervoerder, maar een klein deel is distributie. Dit leent zich uitstekend voor consolidatie. Het is een echt regioconcept, we leveren op één locatie aan en gaan met één vrachtwagen naar de klant. Deze is blij, want zijn voorraden gaan omlaag.”

Boseker: “Nu consolideren we alleen de outbound van gereed product. Inbound van materialen is de volgende stap. Waarom zouden we niet karton en palletfolie gezamenlijk inkopen.”

         

Veel leren

Strik zegt dat er veel valt te leren van elkaars orderprocessen. “We kunnen bijvoorbeeld de palletstromen met elkaar afstemmen en kennis over SSCC-codes uitwisselen. De reacties uit de retailwereld zijn erg goed. Ze werken ook goed mee. Voor 99 procent zijn de tijdvensters al hetzelfde. Het scheelt enorm veel kilometers nu we de goederen van Hero en SCA bundelen. Bijkomend voordeel is de CO2- en fijnstofreductie.”

        

Boseker: “De opslag en order picking deden we nog zelf. Vorig jaar november is dit overgedragen aan Nabuurs & Bakker Logistiek. Onze klanten hebben er niets van gemerkt dat we zijn overgegaan. Onze warehouse-kosten zijn afgenomen. De helft van de hal verhuren we nu. Voor ons werkt het dus dubbelop. Wij als verladers kunnen aantonen dat het consolidatieconcept werkt. Het initiatief ligt bij de verladers, en dat is uniek.”

       

Koeldistributie

Er zijn ook al initiatieven om koeldistributie te bundelen. Hero, Unilever, Friesland Foods zijn hier al mee bezig met leveringen richting bijvoorbeeld Albert Heijn. Boseker: “De dropsizes in het koelassortiment zijn relatief laag. Daarom is Albert Heijn erg enthousiast dat we met minder wagens aan de poort staan. De relatie met de logistiek dienstverlener is er al, want dat is dezelfde.”

         

Ondanks dat de goederen worden gebundeld blijven de contractonderhandelingen met de logistiek dienstverlener volgens de partners wel scherp. “We gaan Nabuurs & Bakker Logistiek niet uitkleden. We doen aan een open calculatie”. Volgens Boseker is het belangrijk dat de logistiek dienstverlener stabiel in de markt staat en zich bewezen heeft. Ook is het belangrijk dat er genoeg capaciteit is om door te groeien. Er is een fair share rekenmodel ontwikkeld wat draait op de software van Bakker Logistiek. Per afleveradres is te zien wat er aan kostenvoordeel per verlader gerealiseerd is.

         

Brekelmans: We maken gebruik van het systeem van Kewill Interchain wat al draaide bij Bakker Logistiek. Dit is een geïntegreerd WMS pakket. De transportplanning ligt bij Nabuurs. Het systeem is gekoppeld aan het SAP-systeem van SCA en aan het Baan-systeem van Hero.

        

Een succesfactor is volgens de partners dat er met voldoende mensen aan gewerkt wordt in de opstartfase. Vanuit Hero waren op een bepaald punt 30 mensen bij het project betrokken.

       

Kaders bij artikel:

KENMERKEN

• Aantal afnemers: alle grote dc’s van retailers in de Benelux

• Goederen van verladende organisaties Hero en SCA worden al geconsolideerd aangeleverd aan het retailkanaal

• Gunstige distributietarieven: kostenvoordeel wordt via fair share model verdeeld onder de deelnemende verladers

• Klant krijgt maar één vrachtwagen aan de deur

• 40 procent van het volume van Hero, waaronder Friso babyvoeding wat recent is overgenomen van Friesland Foods

• 30 procent van het volume van SCA

• Per 1 oktober heeft SCA het tissue segment van Procter & Gamble overgenomen, dus zal het volume verder groeien

      

RESULTATEN & BEPERKINGEN

• Reductie aantal ritten: 28 procent

• Vermindering CO2- en fijnstofuitstoot met 12,5 procent

• Het hebben van beslissingsbevoegdheid en vertrouwen is projectpartners is een succesfactor

• Vertrouwen in concept, ook op directieniveau

• Klanten moeten meewerken aan verschuivingen in tijdsvensters en leverdagen

• Ook voor koeldistributie en inbound goederen is concept toepasbaar

• Continuïteit logistiek dienstverlener

Reageer op dit artikel