artikel

JVC betaalt EDC volledig uit douanebesparingen

Distributie Premium

JVC Logistics Europe zit voor een prikkie in het EDC in het Belgische Boom. “We klaren tegen de laagst mogelijke prijs en op een zo laat mogelijk tijdstip in. Ons levert dat enorme besparingen op. Wij kunnen ons Europese distributiecentrum volledig uit de gerealiseerde voordelen financieren.”

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 maart 2008.

Het ei van Columbus? Je zou het bijna denken als je general manager Christiaan Maertens van JVC Logistics Europe NV (JLEN) hoort vertellen over de manier waarop zijn bedrijf bespaart op invoerheffingen. Toch zijn er volgens hem weinig bedrijven op de hoogte van de mogelijkheden. “Zij kiezen er voor de invoerrechten zo snel mogelijk te betalen om van alle rompslomp af te zijn. Maar vaak is dat niet verstandig. Door uitgekiend customsmanagement kunnen enorme besparingen worden gerealiseerd. Natuurlijk altijd binnen de bestaande wettelijke regels.”

        

De eerste manier om flink op de invoerheffingen te besparen, is de status van het warehouse waar de producten van buiten de EU naar worden aangevoerd. Het dc van JVC in Boom is een ‘bonded type D’ warehouse. De betaling van invoerrechten over de producten, die hier worden opgeslagen, is uitgesteld tot moment van economische transactie: de verkoop en het verlaten van de ‘bond’. Maertens: “Hierdoor behalen we rentevoordeel. Ik denk dat deze ‘bonded’-status een besparing oplevert van ongeveer 2 procent van de netto sales value van onze producten.”

       

Communicatie

Met de ‘bonded’ warehouse-status kan de douane zien waar de goederen zijn, tot welke facturen ze behoren en welke waarde wordt gehanteerd om invoerbelasting over te heffen.

Daarnaast moet de douane de gegevens kunnen controleren. Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor het WMS van JLEN. Dat is MLS van Davanti. Dit pakket stuurt alle processen. Het heeft een eigen douaneafhandeling.

        

De communicatie met de douane verloopt via een communicatiepakket van Porthus, een applicatie die via een interface aan MLS gekoppeld is. De douane kan de in- en uitslag van producten real time volgen. MLS voert ook de rapportering en betaling van de invoerheffingen uit.

       

Tweede manier waarop JLEN bespaart op invoerrechten is de organisatie van de verkoopstructuur.

De fabrieken van JVC verplaatsen hun producten naar JLEN en ze verkopen vanuit JLEN aan de landelijke JVC-organisaties die verder verkopen aan de distributiekanalen. Een product in het dc heeft dus een lagere waarde dan na verkoop aan de landelijke JVC-organisaties. Maertens: “Wij betalen de invoerheffingen over die lagere waarde. Bij directe levering aan de verkoopkanalen zouden we over de hogere waarde heffingen moeten betalen. Dit levert daarom een enorme besparing op.”

         

Slim ontwerpen

De derde manier om op invoerrechten te besparen, is goed te kijken naar de invoerheffingen zelf. Die hangen namelijk af van soort product en lopen uiteen van 0 procent tot wel 14 procent. Maertens daarover: “Soms vallen de onderdelen van een bepaald product in een laag tarief, terwijl het product zelf een hoge heffing kent. Dan is het interessant om het product pas in de EU te assembleren. Soms ook is het mogelijk om in een lagere tariefsgroep te komen door bepaalde mogelijkheden van de apparatuur weg te laten of bepaalde onderdelen te vervangen.”

      

Maertens benadrukt nog eens dat dit soort innovatieve manieren om de heffingen te verminderen geheel volgens de regels zijn. Veel bedrijven die producten naar de Europese Unie importeren zijn niet op de hoogte van dit soort mogelijkheden.

      

Kader bij artikel:

DISTRIBUTIE IN EUROPA

JVC Logistics Europe NV (JLEN) is gevestigd in het Belgische Boom bij Antwerpen. Daar komen de producten van JVC, bestemd voor de Europese markt. Ze zijn voor 90 procent afkomstig uit Azië en worden grotendeels over zee aangevoerd. In het dc worden de producten opgeslagen en op afroep geleverd aan verkooporganisaties van JVC in onder andere de EU. Via deze verkooporganisaties komen de producten in de winkel. Bij JLEN werken 29 mensen in vaste dienst, daarnaast wordt er vaak gebruikgemaakt van interim werknemers.

Reageer op dit artikel