artikel

Dobbe Transport van kaart naar planningoplossing

Distributie Premium

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 maart 2008. Bij Dobbe Transport waren ze van mening dat met een moderne planoplossing meer werk verzet zou kunnen worden met hetzelfde aantal mensen. Richard Bouwmeester, planner en projectleider: “Na een wat stroeve start met het eerste deel van Ortec TD zie ik nu de eerste voordelen.                […]

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 maart 2008.

Bij Dobbe Transport waren ze van mening dat met een moderne planoplossing meer werk verzet zou kunnen worden met hetzelfde aantal mensen. Richard Bouwmeester, planner en projectleider: “Na een wat stroeve start met het eerste deel van Ortec TD zie ik nu de eerste voordelen.

              

Helemaal soepel verliep de implementatie van het eerste deel van de nieuwe planoplossing niet. De koppeling tussen ons transport management systeem, de boordcomputers in de vrachtauto’s en Ortec gaf enkele foutmeldingen. Onder meer bij de koppeling met de facturen en met TMS Nachon. Planners verwerken de overdag gemaakte planningen ’s avonds in het nieuwe plansysteem. Uiteindelijk moet dit automatisch gaan.

             

De zendingen, gemaakt in Ortec, worden na een druk op de knop automatisch via het TMS verzonden naar de boordcomputers. Ortec had liever gezien dat we manier van werken hadden aangepast, maar we wilden onze bestaande en goed werkende koppeling tussen het TMS en de boordcomputers behouden.”

                

Nog niet 100 procent

“Het werken met Ortec TD be–tekende een overgang van werken met een landkaart van één bij één meter naar werken met een scherm van pakweg dertig bij dertig centimeter. Dat was wennen. Daarom hebben we be–sloten om stapje voor stapje te zetten. De implementatie begon in november. Het testen startte in januari, waarna we half februari live zijn gegaan.

   

Ik heb de indruk dat we er sinds vorige week ook de vruchten van zijn gaan plukken. We zullen snel een volgende stap zetten door voor een deel van onze zendingen automatisch te plannen. Het zal nog wel even duren voordat we de routes en indelingen volledig automatisch laten plannen. Je hebt immers altijd wel te maken met uitzonderingen. Stel een chauffeur moet om de een of andere reden om 16.00 thuis zijn. Als je dat niet juist ingeeft heb je een groot probleem.”

           

Bedrijf: Dobbe Transport

Software: Ortec TD (OTD)

Projectleider: Richard Bouwmeester

Leverancier: Ortec

Voorbereidingstijd en implementatie: driekwart jaar

 

Reageer op dit artikel