artikel

Boordcomputers verbeteren inzicht

Distributie

Koopman Logistics Group gaat alle vrachtauto’s uitrusten met mobiele boordcomputers. Het bedrijf wil met deze apparatuur, gekoppeld aan het TMS, meer inzicht krijgen in de positie van de chauffeurs en hun trucks, de efficiency verhogen en meer en betere managementinfo verzamelen.

Boordcomputers verbeteren inzicht
Koopman Logistics Group

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 14 december 2007.

Al met al is de inbouw van de boordcomputers en de koppeling met het TMS volgens projectleider Sander van Vugt het grootste project binnen het bedrijf van de laatste acht jaar. Al jaren geleden onderzocht Koopman de voordelen van het werken met boordcomputers, maar het kwam niet tot een implementatie.
 

Datazekerheid

“De kwaliteit van de datacommunicatie was niet ge–weldig en we wilden toch wel dat alle berichten zouden aankomen. De onzekerheid daarover had tot gevolg dat de planners regelmatig achter de verzonden berichten aanbelden om te controleren of de chauffeur de boodschap had ontvangen.”

Nu, een kleine tien jaar na de eerste proef, is die datazekerheid er volgens Van Vugt wel in voldoende mate en zodoende worden op dit moment in 350 eigen trucks boordcomputers ingebouwd en nog eens 100 exemplaren in auto’s van partners waarmee een langere inhuurovereenkomst is afgesproken.
 

Onafhankelijk

Koopman Logistics voerde verschillende gesprekken met leveranciers. “Veel moeite hebben we niet hoeven te doen om leveranciers te spreken. Toen eenmaal duidelijk was dat wij op zoek waren naar een boordcomputeroplossing, ging dat als een lopend vuurtje rond. Toch duurde de oriëntatieperiode anderhalf jaar.”

Uiteindelijk bleven er drie partijen over.“We zochten een hardwareonafhankelijke leverancier. De mogelijkheid tot het scannen van barcodes is al aanwezig op de boordcomputers, ook zijn ze voorzien van een WiFi voorbereiding. Dat we toch anderhalf jaar hebben gezocht naar een goede toepassing en leverancier komt doordat we zeker wilden zijn dat we ons geld zouden uitgeven aan iets goeds. Nu zijn we inderdaad in staat om aan onze klanten betrouwbare info door te geven.” Koopman maakte de keuze voor Motorola op basis van de ervaringen met de softwareleverancier, in dit geval Prometheus Informatics. “Naast gevoel was het vooral het proefproject van Prometheus dat de doorslag gaf voor hen te kiezen. Verder is het mogelijk via de oplossing van Prometheus met ons TMS te communiceren. We willen immers alle gegevens, die afkomstig zijn van de boordcomputers, kunnen ontvangen en verwerken. Dat hebben we dus ook uitvoerig getest.”
 

In eigen huis

Bij Koopman zijn ze al sinds jaar en dag overtuigd van eigen kunnen. Zo werd het TMS in eigen huis ontwikkeld en nog steeds zijn ze binnen de onderneming van mening dat er op dit moment geen TMS is dat de transportmanagement zaken beter oplost als het eigen TMS. “We hebben twee soort activiteiten. Aan de ene kant verzorgen we het vervoer van auto’s, aan de andere kant transporteren we pallets. Het is lastig om deze twee totaal verschillende activiteiten in één TMS onder te brengen. In ons huidige TMS kunnen we beide activiteiten afhandelen. Maar we blijven natuurlijk vooral een transportbedrijf, dus als we het ontwikkelen van software kunnen uit–- besteden, zullen we dat doen.”
 

ROI

De return on investment (ROI) is ongeveer twee jaar. De ROI is mede bepaald op basis van te verwachten efficiencyvoordelen. Van Vugt geeft toe dat het berekenen van een terugverdientijd lastig is. “Hoe lang zijn chauffeurs exact onderweg, nemen ze de route die het navigatiesysteem aangeeft? Via de boordcomputers kunnen we dat nu beter dan voorheen volgen. Planners hebben bovendien beter inzicht in waar de trucks zich bevinden en kunnen daardoor in geval van vertraging sneller een vervolgrit plannen. Stel, een auto doet er in verband met files langer over om ergens te komen, dan kunnen we nu wellicht een andere auto vijf of tien minuten eerder op pad sturen. En bellen met de chauffeur hoeft niet, het kan via de boordcomputer worden doorgegeven.”

Om het draagvlak onder de chauffeurs te vergroten heeft Koopman ervoor gekozen de chauffeurs vanaf dag één te betrekken bij de inbouw van de boordcomputers. Ook hebben ze allemaal een navigatiesysteem gekregen.

 

Reageer op dit artikel