artikel

Experiment met avond- en nachtdistributie smaakt naar meer

Distributie Premium

De nachtdistributie pilot bij negen supermarkten blijkt een groot succes te zijn. Het experiment met ‘stille’ trucks aan negen supermarkten leverde maar twee gegronde klachten op. Het lijkt erop dat ook de non-food sector dit voorbeeld zal gaan volgen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 16 november 2007.

Albert Heijn, Jumbo Supermarkten en Boni Supermarkten deden mee aan de pilot. Eerstgenoemde kondigde aan dat de logistiek dienstverleners die verantwoordelijk zijn voor bevoorrading van de 600 AH-winkels dit vanaf 2010 alleen nog maar mogen doen met stille vrachtauto’s. Deze voldoen dan allemaal aan de zogeheten PIEK-norm voor ‘stil’ materieel.

       

Voor Robert Goevaers, die namens SenterNovem het project leidde, betekent deze toezegging de kroon op zijn werk. “We zijn anderhalf jaar geleden begonnen om het bedrijfsleven warm te maken voor het PIEK-keur en de subsidies die daaraan vastzaten. Eindresultaat is dat supermarkt- ketens als Albert Heijn, Jumbo en Boni-supermarkten en ook Dirk van de Broek, Schuitema, EMTE en PlusMarkt klaar zijn om hun winkels buiten de spitsuren om ‘stil’ te bevoorraden.”

         

Proefproject

In Den Bosch begint binnenkort een pilot bij een AH XL-filiaal. In dit gebied geldt een verbod voor vrachtauto’s langer dan 10 meter. Daarom wordt deze AH dagelijks bevoorraad met twee bakwagens. De ge–meente heeft een ontheffing verleend voor een 16,50 meter lange truck. Zo kan de bevoorrading voor zeven uur ‘s ochtends door één grote stille truck worden uitgevoerd.

          

Grote retailers

Bij het succes van de nachtdistributie in de supermarktwereld rijst de vraag of deze wijze van ‘stille’ bevoorrading ook interessant is voor bijvoorbeeld grote retailers als Blokker, C&A, Kruidvat en HEMA. Goevaers: “Het kan zeker ook interessant zijn voor partijen die in de non-food sector opereren.” Volgens Goevaers zijn er op dit moment ook grote non-food retailers volop bezig zijn met investeringen in stil materiaal.

        

Blokker

Duco Avis, directeur logistiek van Blokker Nederland, bevestigt dat zijn bedrijf zich bezighoudt met de inzet van stil materieel. “Negentig procent van onze trucks is PIEK-gecertificeerd, maar in het veld halen we er eigenlijk geen profijt uit aangezien we geen afspraken hebben met gemeentes om buiten hun venstertijden te leveren.”

            

Volgens Avis is dat om twee redenen ook lastig voor elkaar te krijgen. “Onze vrachtauto’s zijn namelijk nooit helemaal volgeladen en moeten vaak naar meerdere locaties in het land. Als er van de drie gemeentes die we aandoen er twee geen afspraken met ons hebben over leveringen buiten de venstertijden, dan wordt het een lastige kwestie. “Het verruimen van de venstertijden moet nog prominenter op de politieke agenda komen, zodat gemeentes uiteindelijk hun tijdsvensters gaan openen.”

Reageer op dit artikel