artikel

Vrachttram zet in op duurzaamheid en milieu

Distributie

De plannen voor de Amsterdamse vrachttram die straks de winkels in de binnenstad moeten bevoorraden, beginnen steeds meer vorm te krijgen. Peter Hendriks directeur van CityCargo maakte onlangs bekend dat de financiering van zijn geesteskind op een haar na rond is. Hendriks verwacht dat juli volgend jaar de eerste vrachttrams daadwerkelijk gaan rijden door Amsterdam.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 26 oktober 2007.

Bij het werven van investeerders en bedrijven die straks gebruik maken van de vrachttram, zet CityCargo slim in op het feit dat de milieuwinsten enorm zijn. Zo moet de tram jaarlijks 63 kiloton CO2 besparen. “Onze goederentrams zijn voldoende om de volledige fijnstofreductie te halen die Amsterdam zich in 2010 als doel heeft gesteld”, zei Hendriks onlangs tijdens een bijeenkomst met de Rabobank, één van de belangrijkste financiers van het CityCargo-project.

        

Het blijkt dat investeerders vooral gevoelig zijn voor het aspect fijnstofreductie van de vrachttram. “Voor de financiële sector wordt het steeds waardevoller om te investeren in duurzame projecten als de City- Cargo, waarmee Amsterdam aantoont dat het efficiënt omgaat met zijn logistiek”, benadrukte Daan Dijk, directeur van Rabobank divisie maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

      

Voordelige rekensom

Ook zijn investeerders en toekomstige gebruikers door Hendriks geënthousiasmeerd met het argument dat de vrachttrams, waarvan er uiteindelijk 53 moeten gaan rondrijden, het dagelijkse aantal van 5.000 vrachtauto’s voor meer dan de helft kunnen vervangen. En, zo stelt Hendriks verder, een vrachttram is in staat om de vracht te vervoeren van vier trucks tegelijk. “Bovendien”, rekent Hendriks voor, “kost een vrachtwagen per uur veertig tot vijftig euro en is gemiddeld twee uur in Amsterdam, dat is dus honderd euro. Een tram kost vijftig tot zestig euro per uur, maar heeft de capaciteit van vier tot vijf vrachtwagens. Reken maar uit wat dat bespaart: driehonderd euro tegenover zestig euro. Die besparing gaat deels terug naar de verladers.”

        

Interesse verladers

De vrachttram in plaats van de vrachtauto is volgens Hendriks vooral interessant voor verladers met verschillende locaties die lang onderweg zijn of met meer vrachtauto’s moeten rijden.

        

Citycargo heeft inmiddels overeenkomsten getekend met onder meer Kruidvat en Terrasana. Ook is er een contract gesloten met afvalverwerker van Gansewinkel voor het vervoer van (droog) afval.

        

Hendriks: “Daarnaast zal de vrachttram voor grootwinkelbedrijven als Hema en Albert Heijn interessant worden zodra de gemeente Amsterdam in het kader van de fijnstof reductie besluit om de stad helemaal op slot te gooien voor het vrachtverkeer.”

Reageer op dit artikel