artikel

CH Robinson ziet Schiphol als EU-springplank

Distributie Premium

Met een omzet van 6,7 miljard euro in 2006, 7.600 medewerkers en wereldwijd meer dan 240 vestigingen is het Amerikaanse CH Robinson een van de grootste 3PL dienstverleners ter wereld. De onderneming opende een vestiging op luchthaven Schiphol.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 september 2007.

De regie voeren over logistieke ketens. Dat is de hoofdactiviteit van 3PL (Third Party Logistics) dienstverlener CH Robinson. Dit bedrijf zit sinds 1992 in Eu-ropa waar het startte in Polen en Engeland. Sinds die tijd is de groei stormachtig en zijn er nu in Europa 25 vestigingen in negen verschillende landen. Een aantal daarvan is overgenomen; op andere locaties werden nieuwe kantoren opgericht. Dat gebeurde onlangs ook in Nederland, waar CH Robinson op Schiphol de eerste Nederlandse vestiging opende. Het doel is dat deze vestiging uitgroeit tot een van de belangrijkste filialen van CH Robinson in Europa.

    

President-directeur Europa Rob Bongaerts: “Nederland heeft een grote traditie in handel en transport, een goede infrastructuur en een wereldhaven. Schiphol is de derde grootste cargoluchthaven op het continent en een van de belangrijkste gateways naar de VS. We hebben voor Schiphol gekozen, omdat we dan in het middelpunt van alle activiteiten zitten. Wij beschouwen Europa als onze grootste groeimarkt. Deze nieuwe vestiging moet voor ons de springplank worden naar Europa.”

       

Relatie

Een van de onderscheidende punten van CH Robinson is het uitgebreide carriernetwerk van de onderneming. Dat bestaat onder andere uit een groot aantal bedrijven dat transporten verzorgt over weg, water, spoor en door de lucht. Directeur Nederland Roel Steigerwald. “Hierdoor zijn we in staat optimale logistieke strategieën voor onze klanten uit te stippelen, of het nu gaat om eenvoudige zendingen of om complexe operaties waarbij veel verschillende partijen en modaliteiten betrokken moeten worden.”

        

Ander onderscheidend punt van CH Robinson is de relatie met de carrierbedrijven. “Daar spenderen we meer dan gemiddelde aandacht aan”, zegt Bongaerts. “We bouwen een band met hen op en zorgen er bijvoorbeeld voor dat ze binnen hele korte termijnen betaald worden. Als tegenprestatie verlangen we een hoog serviceniveau en het nakomen van afspraken. Om dat te checken, gebruiken we een waarderingssysteem. Die werk- wijze zorgt ervoor dat we onze klanten een hele hoge betrouwbaarheid en kwaliteit kunnen garanderen.”

        

Creativiteit

Mensen en systemen vormen volgens Bongaerts en Steigerwald het belangrijkste kapitaal van CH Robinson. “We beschikken over een jong team medewerkers, dat servicegedreven is”, zegt Steigerwald. “Zij krijgen veel vrijheid en worden niet erg hiërarchisch aangestuurd. Dat is vrij uniek voor een Amerikaans bedrijf, maar zorgt wel voor ge- motiveerde mensen. Zij zoeken voor onze klanten de beste logistieke op–lossingen. Daarbij zijn we geen prijsvechter, maar bieden we een goede service tegen een redelijke prijs.”

     

De speerpunten van de Nederlandse vestiging zijn de komende jaren het verder opbouwen van het locale acquisitieapparaat en het verder uitbreiden van het carriernetwerk, met name wegtransport en zeevracht.

       

In Nederland is de doelstelling van CH Robinson het realiseren van een winstgroei van minimaal 15 procent per jaar. Dat lijkt gemakkelijk haalbaar gezien de 25 tot 30 procent groei die de onderneming de laatste jaren in andere Europese landen wist te realiseren. En ook Bongaerts verwacht dat deze doelstelling gehaald gaat worden: “Ik verwacht ik dat we in Nederland binnen afzienbare tijd zullen uitgroeien tot een van de grotere spelers op deze markt.”

        

Kader bij artikel: OVER CH ROBINSON

CH Robinson is van oorsprong een familiebedrijf dat in 1905 aan de westkust van de VS (Noord Dakota) werd opgericht als handelsfirma in groente en fruit. In de loop der tijd richtte het bedrijf zich steeds meer op het uitvoeren van transportactiviteiten. In 1976 werd CH Robinson geprivatiseerd en specialiseerde het zich in het uitvoeren van de logistieke regie voor allerlei verschillende klanten in de non-foodsector.

Reageer op dit artikel