artikel

Case picking van TRM: Universal Mixed Palletizer bij Jumbo

Distributie

5 procent van het volume in fase 1 gemechaniseerd tot en met rolcontainer

Case picking van TRM: Universal Mixed Palletizer bij Jumbo
Jumbo

5 procent van het volume in fase 1 gemechaniseerd tot en met rolcontainer

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Jumbo   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Veghel   Onderleverancier/-dienstverlener: 0
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Groothandel   Datum ingebruikname:
Productnaam: Universal Mixed Palletizer (UMP)  

Even zorgde de productgroep siroop voor een kleverige vastloper in het implementatieproces. Maar nu vult de Universal Mixed Palletizer (UMP) bont gekleurde rolcontainers in het dc van Jumbo in Veghel laag voor laag. Twee minuten duurt dat. Dat is te snel voor het voortraject, waarop aanvullend tal van innovaties zijn losgelaten.

Een jaar geleden werd het eerste ‘ijzer’ binnen gereden. Begin dit jaar stond het tastbare deel van dit systeem grotendeels opgesteld. Vervolgens begon het testen. Oorspronkelijk zou rond Koninginnedag de eerste colli door de UMP tot stapellaag voor de rolcontainer worden geformeerd. Het werd twee maanden later. “Natuurlijk is dat frustrerend”, beaamt Karel de Jong, logistiek manager van Jumbo Supermarkten, die het concept van de UMP volledig heeft omarmd. “Achteraf gezien gaf dat wel de ruimte om bepaalde keuzes nog even uit te stellen.”

 

De eerste assortimentsgroep die werd losgelaten op de UMP was siropen. Een logische keuze. Het aantal varianten is beperkt, de verpakkingen zijn goed te depalletiseren en siropen zijn in het winkelaanbod minder kritisch.

 

Al snel bleek de viscositeit van siroop een lelijk obstakel te vormen. Het totale concept is gebaseerd op één keer oppakken en vervolgens alleen maar schuiven van de ene op de andere transportband. Siroop is echter ‘stroperig’ in de beweging. Het na-ijl effect deed de verpakking kantelen. Steeds weer werden aanpassingen gemaakt om de over- dracht vloeiender te laten verlopen. Het lukte! Frisdrank in blikjes bleek als tweede productgroep ook goed te gaan.
 

Gefaseerd invoeren

De grootste assortimentsgroep is de 6-pack frisdrankflessen. De Jong: “Met name voor deze groep zochten we een automatische oplossing, nadat de frisdrankkrat uit de supermarkt is verbannen.” Het volume frisdrank is groot genoeg om een specifieke oplossing te rechtvaardigen. Des te beter is het als meer assortimentsgroepen over het nieuwe systeem lopen.

 

In de eerste fase verwacht Jumbo zo’n 5 procent van het volume gemechaniseerd te kunnen verwerken tot en met de rolcontainer. Dit jaar zal het systeem op 70 procent van zijn capaciteit gaan draaien. In de tweede fase wordt het systeem verdubbeld met eenzelfde installatie. Nog later komt het nieuwe dc gereed met een veel groter systeem.
 

Niet beschikbaar

De bedenkers en bouwers van de UMP – de nog jonge firma TRM uit Doetinchem – kijken met een goed gevoel terug. “In de business case is een jaar voor de implementatie uitgetrokken. Dat is dus gelukt. Daar moet je wel bij bedenken, dat we naast de UMP veel extra hebben moeten ontwikkelen”, zegt Ronald Vorwerk. Samen met Rob Lalesse en Rob Willemse begon hij TRM – inmiddels aangevuld met Mike van Beek.

 

TRM dacht het systeem in het voortraject naar de UMP grotendeels in componenten bij elkaar te kunnen kopen en te integreren. Nu brengt het bedrijf acht verschillende systemen op de markt, die stuk voor stuk apart zijn ontwikkeld. Ronald Vorwerk is nog steeds verbaasd: “Er was echt heel weinig be–schikbaar. We zijn aan de achterkant van het pickproces begon- nen, het plaatsen van stapellagen in rolcontainers. Maar onze machine bleek heel snel, te snel om de aanvoer met standaard middelen te kunnen uitvoeren.”
 

Palletlaag vasthouden

Voorbeeld van aanvullende innovatie is de vacuümkop, die een minuut lang een palletlaag moet kunnen vasthouden, ook als er lucht tussen de verpakkingen zit. Ander voorbeeld is dat sommige verpakkingen in de beweging 90 graden moeten draaien, andere weer niet. De spiraalconveyors om de producten van en naar de tussenopslag te brengen, kunnen op meerdere niveaus met een specifieke robot–arm worden ingebracht en uitgevoerd.

 

TRM is niet van plan om al deze ontwikkelingen zelfstandig te vermarkten. De strategie is om via system integrators de oplossingen aan te bieden en zelf slimme concepten te ontwikkelen. Voor dit project hebben Jumbo en TRM een aparte bv opgezet, die de implementatie doet, onder de naam Jump.

Tijdens het Jaarcongres Warehousing op donderdag 13 september wordt een videofilm over de UMP vertoond. Zie www.ogistiek.nl/jaarcongreswarehousing
  

Joint-venture in innovatie

In dit project is TRM naast bedenker ook system integrator in een joint-venture met Jumbo. Jump is de toepasselijke naam van deze bv, met als enige doel om de magazijnprocessen van Jumbo te automatiseren. De komende vijf jaar is er werk voor dit bedrijf. “Daarna zien we wel verder”, merkt De Jong op. “Onze bedrijfsdoelstelling als Jumbo is natuurlijk niet om te innoveren op material handling gebied. Maar dit is voor de ons de optimale methode om zoiets van de grond te krijgen. Geen gedoe over facturen en afspraken wel of niet. We zijn gezamenlijk binnen Jump verantwoordelijk voor dit stuk maatwerk.”

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel