artikel

Container Terminal Stein groeit hard

Distributie Premium

Tot enkele jaren geleden werd de haven van Stein alleen gebruikt voor de overslag van bulkgoederen. Maar door samenwerking tussen twee logistieke ondernemers ontwikkelt de haven zich tot een regionaal knooppunt voor vervoer over water, spoor en weg.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 25 mei 2007.

 

In 2006 kwam de Provincie Limburg met een beleidsrapport over het goederenvervoer in de provincie. Er stond bijna geen woord in over de haven van Stein. Wil Meulenberg en Bert Dols, beiden directeur van een logistieke onderneming, vielen bijna van hun stoel van verbazing. De afgelopen jaren hadden zij zich met succes ingezet voor de verdere ontwikkeling van de Steinse haven.

          

Dols, directeur van Wessem Port Services, gericht op overslag van bulk- en stukgoederen en het bijbehorende transport over water en spoor: “Dit was altijd een haven van DSM, tot Wessem de op- en overslagactiviteiten (onder meer kunstmest) in 1995 overnam. Toen zijn we ook voor andere opdrachtgevers gaan werken. Vanaf 2004 is het hard gegaan omdat we gingen samenwerken met Meulenberg Transport in de joint Venture Container Terminal Stein. In 2006 sloegen we hier 70.000 teu over. Dit jaar verwachten we ruim over de 100.000 teu te gaan. Daarmee is de groei nog lang niet ten einde. Wij denken dat de capaciteit van deze haven de komende jaren kan verdubbelen.”

         

Complementair

In 2006 maakte Wil Meulenberg kennis met Steffen de Lange, bedrijfsadviseur bij innovatienetwerk Syntens. “Mijn contactpersoon bij TLN zei dat ik eens met Syntens moest praten. Eigenlijk zat ik niet te wachten op een adviseur. Wij zijn een goeddraaiend familiebedrijf in wegtransport, intermodale chartering en warehousing. Ik dacht dat hier niet veel te ver––-beteren viel”, blikt Meulenberg terug. Maar dat bleek wel zo te zijn. Syntens maakte een bedrijfsscan en kwam tot de conclusie dat er veel meer omzet te halen is uit de joint venture. “Meulenberg en Wessem vullen elkaar aan op een manier zoals je maar zelden ziet”, stelt De Lange.

        

Het ene bedrijf is sterk in op- en overslag van bulkgoederen over water en spoor; het andere bedrijf in zeecontainervervoer over de weg en warehousing. Daarbij is de haven van Stein een van de weinige trimodale havens van Nederland, wat wil zeggen dat spoor, water en weg er samenkomen. De haven heeft duizend meter kade waardoor twaalf schepen tegelijk kunnen worden afgehandeld. Een multifunctionele kraan, in 2004 aangeschaft, kan zowel stuk- goederen, bulk als containers overslaan.

           

De Lange: “Container Terminal Stein is een unieke krachtenbundeling. Haven Stein heeft alles om zich te ontwikkelen tot een belangrijk regionaal overslagcentrum, centraal geleden ten opzichte van het Ruhrgebied en het Duitse achterland, Maas–-tricht, Rotterdam en Antwerpen. Van hieruit kunnen goe-deren over lange afstanden vervoerd worden per spoor en water.”

         

Markt overtuigen

Wessem kan klanten door de samenwerking met Meulenberg nu ook intermodaal containervervoer bieden. Bovendien is Wessem gegarandeerd van klanten voor de multifunctionele kraan (kosten 2 miljoen euro). Meulenberg is door de samenwerking verzekerd van transportcapaciteit.

         

Bijkomend voordeel is dat vervoer per spoor en water het nijpende probleem van het tekort aan gekwalificeerde chauffeurs ondervangt. “De treinverbinding met Rotterdam scheelt 15.000 vrachtwagenritten per jaar”, zegt Meulenberg. “En dagelijks varen twee binnenschepen met containers op Antwerpen wat gelijk staat aan 20.000 vrachtritten per jaar. Door de samenwerking kunnen we blijven groeien zonder dat er nieuwe chauffeurs nodig zijn.”

       

Door een succesvolle lobby heeft de provincie het beleidsplan aangepast. Maastricht is zelfs enthousiast geworden. Er wordt nu onderzocht of een naburige spoorlijn kan worden uitgebreid ten gunste van de haven en mogelijke warehousingactiviteiten.

Logistiek is één van de sectoren waar het Innovatienetwerk Syntens zich op richt.

         

      

Kader bij artikel:

UITBLINKER IN SAMENWERKING

Bij Container Terminal Stein, een joint venture van Wessem Port Services en Meulenberg Transport, gaat het om value added logistics maar bovenal om vruchtbare samenwerking. Volgens innovatieadviseur Steffen de Lange van Syntens blinkt de combinatie Wessem-Meulenberg uit door onderlinge vertrouwen. www.syntens.nl.

Reageer op dit artikel