artikel

Logistieke voordelen met innovatieve mobiele verkoophal

Distributie Premium

Logistieke voordelen met innovatieve mobiele verkoophal

In de logistieke sector wordt volop geïnnoveerd. Het bewijs daarvan leveren trailerbouwer GS Meppel, carrosseriebouwer Talen en AGF-Holland. Zij ontwikkelden samen een op afstandbestuurbare trailer met daarop twee grote kranen en een ‘marktcontainer’. Syntens hielp bij de begeleiding van de samenwerking tussen de drie partijen.

De trailer, of eigenlijk: mobiele verkoophal, die de drie hebben ontwikkeld, heeft een eigen motor en is bovendien op afstand bestuurbaar. Bovenop de oplegger bevinden zich twee grote kranen die een grote zeecontainer – in dit geval dus de marktkraam – snel en simpel vanaf de trailer op de juiste plek kunnen zetten. ‘Hierna klappen de luiken hydraulisch open en ontstaat er een grote verkoopruimte’ legt de heer Klaassen, werkzaam bij Talen, uit. De kranen kunnen de container in een handomdraai op de juiste plek zetten waardoor er een hypermoderne marktkraam ontstaat.

 

Minder materieel op de weg

De mobiele verkoophal kan de logistieke sector enorme winstpunten opleveren, gaat Klaassen verder. Dat merkt ook groentehandelaar Janssen van AGF Holland uit Vollenhove, die veel met de ‘marktcontainer’ op pad is. Omdat de kraam niet meer helemaal opgebouwd hoeft te worden, is de tijdwinst enorm. ‘Eerder kostte het opbouwen en inrichten van onze kraam ons, met een paar man, zeker drie uur werk. Nu zijn twee man in een kwartiertje klaar’, vertelt hij. En aangezien hij met een volledig ingerichte kraam naar de (markt)plaats van bestemming rijdt, hoeft hij niet langer met twee vrachtwagens op pad, maar met één, wat weer brandstofkosten scheelt.

 

Geen gesleep meer

Ook arbotechnisch zitten er voordelen aan de recent ontwikkelde trailer. Niet alleen hoeft er geen marktkraam meer opgebouwd te worden, ook het gesleep met zware kratten behoort dankzij de volledig ingerichte kraam tot het verleden. ‘Dat scheelt enorm’, zegt Janssen. ‘Het sjouwen van die kisten is tenslotte fysiek enorm zwaar. Omdat de kraam nu al ingericht is, scheelt het vier keer tillen per dag. De groentes en het fruit worden tijdens het vervoer gekoeld bewaard en liggen in de kraam meteen mooi uitgestald.’

 

Onbereikbare plekken worden bereikbaarOnbereikbare plekken worden bereikbaar

Een ander groot voordeel is het ‘zelfrijdend’ vermogen van de trailer, zegt Wim Steenbergen van GS Meppel. Als de trailer losgekoppeld is van de truck kan hij namelijk met een afstandbediening eenvoudig op de juiste plek worden gezet. Hierdoor is het ook mogelijk om op moeilijk bereikbare plaatsen te komen. ‘Plekken die met een vrachtwagencombinatie onbereikbaar zouden zijn’, vult Steenbergen aan. De trailer is daarom niet alleen geschikt voor marktkooplui, maar ook voor bijvoorbeeld standbouwers en kermisexploitanten. Vooral ook omdat de oplegger een gewicht van maximaal 39 ton kan dragen.’

 

De mobiele verkoophal is mede ontwikkeld door carrosseriebouwer Talen uit Meppel. ‘Een compleet nieuwe ervaring’, zegt Klaassen van Talen. ‘Niet eerder hebben we een carrosserie gebouwd waarbij zóveel hydraulica en elektra werd gebruikt.’ Hij wijst op het feit dat de carrosserie met één druk op de knop kan veranderen van een grote container in een kant-en-klare marktkraam. ‘Kun je nagaan wat daar allemaal bij komt kijken.’

 

Bijzondere samenwerking

De samenwerking tussen de drie partijen ontstond twee jaar geleden toen groentehandelaar Janssen met zijn idee voor een openklapbare marktkraam contact zocht met Talen in Meppel, bij wie Janssen altijd al zijn wagens kocht. Talen had weer nauwe zakelijke contacten met ‘stadsgenoot’ GS MEPPEL, eveneens uit Meppel, en zo was het cirkeltje rond.

 

Rol Syntens

Dankzij de hulp, begeleiding en het advies van Syntensadviseur Richard Veldkamp kreeg het project langzaamaan steeds meer gestalte. ‘Van begin tot het eind – het moment dat het prototype er stond – heeft het project ongeveer twee jaar in beslag genomen’, vertelt Veldkamp. De rol van Syntens bestond in die periode onder andere uit het begeleiden van de samenwerking tussen de drie partijen. ‘Een carrosserie- en trailerbouwer zijn natuurlijk wel gewend om met ontwerptekeningen  te werken. Maar voor een groentehandelaar is zoiets compleet nieuw. Die zou bij wijze van spreken een kladje op de achterkant van een sigarendoos maken.’  Ook bij het aanboren van noordelijke subsidiepotten heeft Veldkamp geholpen. ‘Het ontwikkelen van een prototype is een behoorlijk forse investering’, zegt hij.

 

Vermarkten

AGF heeft inmiddels een verkoopmaatschappij opgericht waarmee de drie partijen hopen de bijzondere trailer en kraam te kunnen vermarkten. En daarbij denken ze niet alleen aan de ambulante handel. ‘De container, om het zo maar even te noemen, zou ook heel goed ingericht kunnen worden als mobiele medische kliniek, geeft Janssen als voorbeeld. Maar dat het ontwerp een succes wordt, staat nu al als een paal boven water. Veldkamp: ‘Het takelen van de container en dan vervolgens de marktkraam die daar zomaar staat, het ís en blijft een spectaculair gezicht. De eerste keer dat de kraam gebruikt werd, in Emmen was dat, stonden er zeker driehonderd man te kijken. En dan overdrijf ik niet!’ 

 

Advies

Als netwerkorganisatie wijst Syntens ondernemers die willen innoveren de weg naar adviesorganisaties, kennisinstellingen, leveranciers en business partners. Dit jaar geeft Syntens speciale aandacht in de logistieke sector aan de volgende 4 thema’s: supply chain, prettig en veilig leef- en werkklimaat, ICT en arbeid. Trailerbouwer GS MEPPEL, carrosseriebouwer Talen uit Meppel en AGF-Holland uit Vollenhove maakte een paar jaar geleden kennis met Syntens en daar hebben zij tot op heden nog geen spijt van gehad. Meer weten? Kijk bovenaan rechts in dit dossier voor meer informatie over innovatieadvies voor uw bedrijf.

 

Foto’s: De Beeldredactie

Tekst: Marieke Bos, persbureau Tammeling

Reageer op dit artikel